דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ב בתמוז תשפ"ד 18.07.24
24.1°תל אביב
  • 23.4°ירושלים
  • 24.1°תל אביב
  • 24.9°חיפה
  • 24.8°אשדוד
  • 23.6°באר שבע
  • 32.7°אילת
  • 28.4°טבריה
  • 24.4°צפת
  • 22.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברה במלחמה

תושבי כפר בדואי ליד גבול לבנון מתמודדים עם המלחמה ועם מחסור בתשתיות ופרנסה: "היחד מחזיק אותנו"

תושבי ערב אל עראמשה מספרים ל'דבר' על המצב בכפר בימי הלחימה | תושבת הכפר: "מי שלא קראו לו למילואים – התגייס בעצמו" | תושב אחר מתריע: "יש ממ"דים ומקלטים לא תקינים"

היישוב הבדואי ערב אל עראמשה בגליל המערבי (צילום ארכיון: נתי שוחט/פלאש90)
היישוב הבדואי ערב אל עראמשה בגליל המערבי (צילום ארכיון: נתי שוחט/פלאש90)
יניב שרון

ערב אל עראמשה, כפר בדואי הסמוך לגבול עם לבנון, ממוקם באחד האזורים החשופים ביותר למתקפות החיזבאללה. ביום שלישי נהרגו בהיתקלות באזור סא"ל עלים סעד, ג'וואד עמר וגלעד מולכו. ביום רביעי נהרג מתניה אלסטר מירי נ"ט אל עבר עמדה הסמוכה לכפר.

תושבים החוששים להזדהות מתארים בשיחה עם 'דבר' את הפחד והדאגה הקיימים בכפר. האירועים בקיבוץ בארי השאירו חותמם גם עליהם. "המצב מתוח", אומר אחד התושבים. "יש הפוגות, אך זה משתנה מרגע לרגע. הצבא נוכח בכל היישוב, עובד ומגן".

הכפר, שנמצא על גבעות מצפון מזרח לאדמית, מונה כ-1,730 תושבים, מרביתם משבט אל עראמשה. רבים מבני הכפר משרתים בצה"ל. אדיב מזעל, ראש צוות החירום של הכפר, אמר ברשת ב' בעקבות האירועים: "לא מעניין את הארגונים האלה יהודים או ערבים. אנחנו פה, מגבים את כוחות הביטחון ומקווים לתמונת ניצחון".

"אנחנו 2 דקות מלבנון, רואים את מה שמעבר לגבול", מספרת תושבת אחרת. "הרבה אנשים כאן היו בצה"ל, אבל מאז האירוע הזה (ההיתקלות – י.ש.) – מפחדים. איבדנו את האמון".

לצד החששות והביקורת, אפשר לשמוע בכפר גם גאווה ורוח לחימה. "כשהכול התחיל, קראו לכולם למילואים, ומי שלא קראו לו הלך להתגייס בעצמו", מספרת אחת התושבות, ומוסיפה בגאווה שאחד מבני הכפר הציל את חבריו לבסיס בלחימה מול אנשי חמאס.

"מי שאין לו כסף למלון – נשאר"

התושבים מספרים גם על מחסור כלכלי ועל חוסר בתשתיות חיוניות. המצב הזה משפיע על חייהם בעת מלחמה אפילו יותר מאשר בשגרה. "יש לנו ממ"דים ומקלטים ציבוריים", אומר אחד התושבים, "אבל חלקם לא תקינים, יש בעיה בדלתות". הוא מוסיף שחלק מתושבי הכפר התפנו ממנו עצמאית, אך רבים שידם אינה משגת נשארו בכפר. "לאנשים אין כסף, והממשלה לא עוזרת. לא כל אחד יכול ללכת לבית מלון, ומי שלא יכול – נשאר".

תושב אחר מספר: "עכשיו לא יוצאים לעבוד. הכביש היחיד לעראמשה לא מואר עד הצומת למטה, והוא נסגר בכל אירוע ביטחוני לכמה שעות".

התושבים חוששים לעתידם של צעירי הכפר. "הדור הצעיר צריך לדעת שהמדינה לא מפקירה אותו", אומר אחד הגברים המבוגרים שנשארו בכפר. "אין לנו תקשורת, אינטרנט. התלמידים לא לומדים, הם יושבים במקלט או מסתובבים בכפר. אחרי המלחמה צריך לסגור פערים".

ערב אל עראמשה הוא כפר בדואי יחיד בין היישובים היהודים במועצה האזורית מטה אשר. "זה כפר מנודה וכמעט לא מוכר", אומרת אחת התושבות בעצב. "היחד מחזיק אותנו. אנחנו לא מחכים לאף אחד. אנחנו מנהלים את עצמנו".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!