דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
31.4°תל אביב
  • 30.9°ירושלים
  • 31.4°תל אביב
  • 30.1°חיפה
  • 31.5°אשדוד
  • 35.4°באר שבע
  • 41.6°אילת
  • 36.8°טבריה
  • 31.9°צפת
  • 33.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך

משרד החינוך מאפשר חזרה ללימודים בגוש דן ובשפלה, אך הרשויות המקומיות לא ממהרות לחזור

לפי הודעת המשרד, בתל אביב, ראשון לציון, וערים נוספות יוכלו להתקיים לימודים בתנאי שתתאפשר גישה למרחב מוגן בזמן הנדרש | בפועל, רשויות רבות ממשיכות למידה מרחוק | בבני ברק ובגני תקווה הודיעו על חזרה ללימודים

ילדים בדרך לבית הספר בליווי הוריהם (צילום: אור גואטה)
ילדים בדרך לבית הספר בליווי הוריהם (צילום: אור גואטה)
מיכל מרנץ
מיכל מרנץ
כתבת חינוך
צרו קשר עם המערכת:

משרד החינוך הודיע הערב (שלישי) שהחל ממחר (רביעי) תתאפשר חזרה הדרגתית ללימודים בבתי הספר וגני הילדים גם באזור דן, השפלה, וכן המועצות האזוריות מגילות ים המלח ובקעת הירדן, בהתאם להנחיות ההתגוננות של פיקוד העורף באזורים אלה, שכוללות גישה למרחב מוגן תקני בזמן הנדרש בכל מוסד חינוכי. עם זאת, בסופו של דבר ההחלטה על קיום הלימודים בכל יישוב תתקבל על ידי הרשות המקומית. בפועל רשויות רבות החליטו שלא לחזור מיידית ללימודים, וחלקן הודיעו על חזרה הדרגתית.

באזור דן נכללות הערים תל אביב, רמת גן, אור יהודה, פתח תקווה, גני תקווה, יהוד-מונוסון, אור יהודה, גבעתיים, חולון, בני ברק, גבעת שמואל, קריית אונו, הרצליה ורמת השרון. באזור השפלה נכללות הערים ראשון לציון, רחובות, נס ציונה, באר יעקב, לוד ורמלה.

בהודעת משרד החינוך נאמר ש"מדובר בחזרה הדרגתית לשגרת הלמידה בחירום במסגרות, שתתבצע תוך הקפדה ושמירה על ביטחון התלמידים ובטיחותם". לפי ההודעה, שר החינוך יואב קיש הבהיר במסגרת הערכות המצב לקראת החזרה הפיזית למסגרות כי "שיקול זה עומד מעל לכל שיקול אחר."

במשרד אמרו ש"החזרה לשגרת למידה במסגרת הגן ובית הספר משמעותית לחיזוק החוסן הלאומי של החברה הישראלית. דווקא בעיתות חירום ומשבר התלמידים זקוקים למסגרת יציבה, לסדר יום מוגדר, לדמות חינוכית משמעותית ותומכת ולמפגש עם חבריהם לכיתה. אופן הפעילות של מערכת החינוך לזמן הקרוב, בתקופת המלחמה".

אך בפועל, רוב הרשויות המקומיות החליטו שלא לחזור מיידית ללימודים: בראשון לציון הודיעו שנבחנת החזרה של החינוך המיוחד בלבד, ושל כלל מערכת החינוך בשבוע הבא; בפתח תקווה ובהרצליה הודיעו שישקלו חזרה הדרגתית; בחולון הודיעו על חזרה הדרגתית של החינוך המיוחד בלבד; וברחובות, גבעתיים ויהוד הודיעו שלא יחזרו ללימודים. עד כה, העיריות היחידות שהודיע על חזרה ללימודים הן בני ברק וגני תקווה. ככל הנראה, יתר הרשויות לא יחזרו ללימודים מחר.

"הנחיות לחוד ומציאות לחוד", כתב ראש עיריית ראשון לציון, רז קינסטליך, "היום נשמעו 6 אזעקות בראשון לציון. 6 פעמים שכולנו היינו צריכים לרדת למקלטים או למרחב מוגן, האם הגיוני שבראשון לציון ייפתחו הלימודים? התשובה היא לא. השגרה של ילדינו היא חשובה ונחוצה, אך כרגע לא נחזיר את הלימודים במלואם עד שנדע שהעיר בטוחה לכך ושכמות המטחים תפחת. אנחנו ערוכים ללימודים וכרגע אנו בוחנים חזרה הדרגתית של החינוך המיוחד בלבד, ובשבוע הבא בהמשך להתפתחויות – נשקול חזרה הדרגתית של מערכת החינוך הכללית."

חלוקת יישובי הרמזור העדכנית ל-17 באוקטובר:

  • אזורים 'אדומים' – איסור על למידה פיזית: אזורים אלו כוללים את עוטף עזה ומערב הנגב (אופקים, נתיבות והסביבה), מערב לכיש (אשקלון וסביבתה), לכיש (אשדוד, גן יבנה, בני עייש, קריית מלאכי, קריית גת והסביבה). בגבול הצפון, האזורים האדומים הם אזור 'קו העימות' (נהריה, שלומי, קריית שמונה, מעלות-תרשיחא והסביבה), אזורי 'גולן צפון' וחלק מ'גולן דרום' – קצרין, יישובי המועצה האזורית גולן ויישובי הדרוזים בגולן.
  • אזורים 'צהובים' – ניתן לקיים למידה פיזית במקומות בהם ניתן להגיע למרחב מוגן תקני בזמן ההתגוננות: הפעלת הלימודים כפופה לאישור הרשות המקומית ביישוב. אזורים אלו כוללים את גוש דן, השפלה, ירושלים, שרון, ירקון, שפלת יהודה, המועצות האזוריות מגילות ים המלח וערבות הירדן, בקעת בית שאן, כרמל (העיר חיפה), המפרץ (הקריות), העמקים (עפולה, נצרת, הגלבוע ועמק יזרעאל), מנשה (חדרה ויישובים בסביבה), ואדי ערה, מרכז הגליל (שפרעם וחלק מיישובי משגב), גליל תחתון, גליל עליון (צפת, כרמיאל, עכו והסביבה) וחלק מיישובי 'גולן דרום' (יישובי המועצה האזורית עמק הירדן שבמרחב זה).
    הערה: באתר פיקוד העורף, האזורים שמשרד החינוך הגדיר כ'צהובים' מסומנים כיישובים 'ירוקים' מבחינת הנחיות ההתגוננות, אך בהנחיות לפעילות חינוכית מופיע הסייג של פעילות רק במרחב מוגן תקני.
  • אזורים 'ירוקים' בהם ניתן לקיים לימודים פיזיים: מספר מצומצם של יישובים בהם אילת, יישובי הערבה, דרום הנגב ויישובי המועצה האזורית תמר.

סימון הרשויות הצהובות מאפשר כאמור להפעיל את מערכת החינוך בעיר מבלי לבקש אישור ממשרד החינוך ומפיקוד העורף. ההחלטה אילו מסגרות חינוכיות יפעלו ואילו לא תתקבל על יד מנהל אגף החינוך של הרשות. ההחלטה תלויה בגורמים שונים כמו מוגנות המבנים והמוכנות הנפשית של ההורים וצוותי החינוך.

עם זאת, בפועל רשויות רבות שהוגדרו כצהובות לא החזירו את התלמידים לבתי הספר. דוגמא לרשות שקיבלה אישור להחזרת הלימודים הפיזיים מחר היא ירושלים, שהכריזה כי הלימודים לא יתחדשו מחר אלא בהדרגה החל מיום שלישי לאחר השלמת המיגון וגיוס מאבטחים למוסדות החינוך. עוד צוין כי תינתן עדיפות לחינוך המיוחד. כך גם בעיריית חיפה, שהכריזה על המשך הלמידה מרחוק ופתיחת מרכזי הפוגה טיפוליים לתלמידי החינוך המיוחד.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!