דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
28.2°תל אביב
  • 25.1°ירושלים
  • 28.2°תל אביב
  • 26.8°חיפה
  • 28.8°אשדוד
  • 28.5°באר שבע
  • 38.9°אילת
  • 32.4°טבריה
  • 25.8°צפת
  • 28.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

הירקות התייקרו ב-5% מתחילת המלחמה

בדיקת משרד החקלאות מגלה שמחיר הכרוב עלה ב-13%, מחיר הגזר ב-12% ומחיר המלפפון ב-11% | כלכלני המשרד מוסיפים שלא נרשם מחסור בתוצרת טרייה, אבל הצריכה שעלתה בפתאומיות בשל בהלת המלחמה גרמה לעתים למחסור נקודתי

ירקות בשוק הכרמל (צילום: משה שי/פלאש90)
ירקות בשוק הכרמל (צילום: משה שי/פלאש90)
מאיה רונן

מאז תחילת המלחמה לא נרשם מחסור בתוצרת טרייה, לדברי משרד החקלאות. עם זאת, נרשמה עלייה של כ-5% במחיר לצרכן של ירקות. כמו כן, נרשמה עלייה חריגה בצריכת ביצים וחלב לנוכח בהלת המלחמה.

מניתוח החטיבה למחקר, כלכלה ואסטרטגיה במשרד החקלאות על פי נתוני "סטורנקסט", עולה שבשבוע הראשון למלחמה נרשמה עלייה של 5%-10% בצריכת מזון טרי במחלקות השונות לעומת השבוע שקדם לו. בצריכת ביצים וחלב נרשמה עלייה של כ-40% וכ-30% בהתאמה.

כלכלני המשרד מסבירים שבהלת המלחמה היא הגורם לעלייה בצריכה. אף שלא נרשם מחסור בתוצרת הטרייה ברמת המאקרו, חוו חלק מהצרכנים מחסור על המדפים שנגרם עקב בהלת המלחמה שהובילה לאגירה עודפת וחיסול המלאי בחלק מהמוצרים.

במחלקות הירקות עלתה הצריכה ב-7%, בפירות ב-10%, בבשר בקר ב-5%, ובעוף טרי הצריכה נותרה ללא שינוי.

מבדיקת משרד החקלאות משתקפת עלייה ממוצעת של כ-5% במחירי הירקות ברשתות השיווק. שיעור עליית המחירים הגבוה ביותר נרשם בכרוב (13%), בגזר (12%) ובמלפפון (11%). מחירי העגבניות הטריות עלו בממוצע בכ-7%. לעומתם, נרשמו ירידות מחירים בבשר בקר בשיעור ממוצע של 9%, ובפירות הטריים בשיעור ממוצע של כ-3%. בשאר מחלקות התוצרת הטרייה – ביצים, חלב לשתייה ועוף – המחירים נשארו זהים לשבוע שקדם ללחימה.

אורן לביא, מנכ"ל משרד החקלאות ופיתוח הכפר: "מתחילת הלחימה, נקטנו צעדים שהתבררו כחיוניים לשמירה על רציפות תפקודית לכל אורך שרשרת אספקת המזון, כדי להבטיח מזון טרי ובריא לכל בית בישראל. אני מקיים כמה הערכות מצב מדי יום, שאנחנו מנטרים בהן את מצב השוק ומקבלים החלטות בהתאם. גם בשעות אלו, עובדי המשרד פועלים בכל הזירות כדי ליישם את החלטות מצב החירום ולענות על כל צורך שעולה מהשטח, מול החקלאים, הצרכנים והיבואנים".

בתוך כך, פתח משרד החקלאות מכסות לייבוא תוצרת טרייה, במטרה לשמר את אספקת המזון הרציפה. בנמל חיפה עגנה השבוע ספינת ענק מטורקיה, שעליה תוצרת חקלאית טרייה מיובאת. על הספינה 4,500 טונות של ירקות ופירות, מהם 80% עגבניות.

מפקחי משרד החקלאות פועלים תחת אש בנמלי הים של אשדוד וחיפה, בנתב"ג ומעבר הגבול עם הירדן, במטרה לשחרר את הסחורות המתקבלות. מתחילת הלחימה טופלו ושוחררו מהנמלים כ-10,300 טון של פירות וירקות, מהם כ-5,000 טון של עגבניות טריות, המשווקות לציבור הרחב.

לפי נתוני משרד החקלאות, באזור עוטף עזה (אשכול, שער הנגב, שדות נגב וחוף אשקלון) מצוי כ-70% מהיקף גידול העגבניות בישראל.

משרד החקלאות ממשיך לעקוב אחר מצב השוק ונערך לסייע ככל הניתן לשרשרת האספקה, לטובת הנגשת המזון לכלל האוכלוסייה. המשרד מעמיד לרשות הציבור הרחב את מוקד משרד החקלאות, הזמין 24/7, בטלפון: 6016*.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!