במתחם של מלונות ים המלח פועלות בשבועיים האחרונים מרפאות של כל קופות החולים, שמספקות מענה רפואי ל-12 אלף תושבי יישובי עוטף עזה שפונו למתחם. קופת חולים כללית, שמבטחת מחצית מיישובי הדרום, הקימה במקום מרפאה מרכזית שכוללת רפואה יועצת, ולצידה שלוש מרפאות לוויין שפרושות באזור המלונות ובית מרקחת פעיל. בזמן שהתושבים מתמודדים עם טראומות קשות וערעור של כל רקמת החיים, צוותי המרפאות בים המלח ובאתרי פינוי נוספים מנסים לספק להם עוגן של תמיכה ויציבות.
פינוי התושבים לים המלח החל בראשון ה-8 באוקטובר, יום לאחר המתקפה הרצחנית של חמאס. בשני בבוקר פתח ד"ר אסי סיקורל, רופא משפחה במרפאת רמת נגב של כללית, את מרפאת החירום הראשונה, יחד עם עובדי כללית מרמת הנגב והערבה. תוך יממה עמדה במקום רשת מחשבים של הקופה וציוד מרפאה מלא, שנותנים מענה לכ-100 איש ביום.
"חלק גדול מהעבודה זה לעזור לאנשים להבין איך משיגים תרופות שהם השאירו בבית, ולהתעסק בשינוע תרופות", מספר ד"ר סיקורל, "מעבר לכך אנחנו מטפלים בבעיות אקוטיות כמו כל מרפאה, כמו דלקת אוזניים או לחץ דם. יש גם טיפול בפציעות שהתרחשו באירועים עצמם. וכמובן, טיפול בעולם הרגשי."
מבחינתו, המימד הרפואי והנפשי אינם ניתנים לניתוק. "בתור רופאי משפחה, אנחנו עוסקים ביום יום במשברים אישיים. גם בשגרה, אם מגיע מטופל עם כאב בחזה אני צריך לברר עם מדובר בבעיה לבבית, בהתקף חרדה או בבעיה אחרת. אני לא מאמין בהפרדה בין גוף לנפש, זה אותו בן אדם, והרבה פעמים הבעיות הן משולבות."
ד"ר סיקורל רואה בהפעלת המרפאה מרכיב הכרחי ביצירת תחושת השגרה והיציבות. "שירותי בריאות זמינים צריכים להרגיש כמו מים זורמים או חשמל", הוא אומר, "גם בימים רגילים, השירות הרפואי מהווה עוגן, והמרפאה היא המקום הראשון שאליו אנשים פונים כשקשה להם. זה נכון פי כמה עבור אנשים שאיבדו את כל מערכות התמיכה הקהילתיות שלהם."
כחלק מהמאמץ ליצור תחושת בית למטופלים, המרפאה הזמינה את רופאי המשפחה הקבועים של המפונים לבוא לפגוש אותם. "אנחנו מנסים לייצר לאנשים פה חוויה כמה שיותר קרובה לשירות שהם מכירים, שנהיה מרפאה שכונתית, עם מראה דומה ושירות דומה".
המרפאה לתושבי כפר עזה בשפיים: "שמתי את החלוק הלבן של כללית, באתי ללובי ואנשים התחילו לפנות אליי"
כשתושבי קיבוץ כבר עזה החלו להגיע למלון של קיבוץ שפיים במוצאי שבת, הבינה אודליה גלוברזון, מנהלת הסיעוד של שפיים, שהם יצטרכו סיוע רפואי. "שמתי את החלוק הלבן של כללית", היא מספרת, "באתי ללובי של המלון עם מחברת, ואנשים פשוט התחילו לפנות אליי".
למחרת, מחוז שרון-שומרון של כללית שלח את ד"ר מרגריטה רובינשטיין להקים מרפאה של כללית במלון, שנותנת מענה למאות תושבי הקיבוץ שספג את אחת הפגיעות הקשות ביותר במתקפה.
את עמדות רופא הילדים ורופא המשפחה, הקימו ד"ר רובינשטיין והצוות הרפואי במו ידיהם. הם קיבלו עזרה מד"ר שרון שאול, אחראית תחום הרפואה בעמותת נתן, ובעלת ניסיון בהקמת 'מרפאות בזק' כמתנדבת במוקדי אסון ברחבי העולם. את מיטות הטיפול שבעמדות הרפואה קיבל הצוות כתרומה מחברת דקטלון.
תפקיד הצוות במרפאה רחב בהרבה ממרפאה שכונתית רגילה. "אנחנו מטפלים גם בפצעים שנוצרו ביום האסון שעבר על המטופלים האלה", אומרת ד"ר רובינשטיין, "שומעים מהם את סיפורי הזוועה. סיפורים נוראים".
ובמקביל, נדרש גם סיוע בתיאום תורים ובהסעות. "המטופלים שלנו לא מהאזור, אין לכולם איך להתנייד, והם לא מכירים את מוסדות הבריאות באזור," מסבירה ד"ר רובינשטיין, "אם מטופל צריך לנסוע לרפואה יועצת או לבית חולים, אנחנו עוזרים לו לקבוע את התור ומתאמים לו הסעה לתור שלו". בלוגיסטיקה הזאת עוזרים גם מתנדבים מקיבוץ שפיים.
ובתוך המצב הקשה, חשוב לה לספר שיש גם "טיפול משמח": "הקמנו קבוצה לנשים הרות שנמצאות במלון."