דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי כ"ו בסיון תשפ"ד 02.07.24
30.0°תל אביב
  • 29.0°ירושלים
  • 30.0°תל אביב
  • 28.7°חיפה
  • 29.8°אשדוד
  • 33.1°באר שבע
  • 37.9°אילת
  • 35.0°טבריה
  • 29.1°צפת
  • 31.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
משק במלחמה

עקב מחסור בעובדים: שר העבודה אישר להעסיק בני נוער מגיל 16 ומעלה עד 23:00

ההיתר יהיה בתוקף לשבועיים, וכפוף להסעת העובדים לביתם על ידי המעסיק | לפי המשרד, הגיוס למילואים והיעדרות עובדים עקב המצב הבטחוני הובילו למחסור בעובדים בכלל המשק, ובני הנוער פנויים יותר לעבוד עקב צמצום שעות הלימודים

יריד תעסוקה לנוער לקראת הקיץ (צילום ארכיון: הרשת - הסתדרות הצעירים)
יריד תעסוקה לנוער לקראת הקיץ (צילום ארכיון: הרשת - הסתדרות הצעירים)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

שר העבודה יואב בן צור (ש"ס) חתם היום (חמישי) על היתר להעסקת בני נוער מגיל 16 ומעלה עד השעה 23:00, בכפוף להסעתם לביתם בתום העבודה. זאת לעומת המצב הקיים, בו ניתן להעסיק נוער עד השעה 22:00 בלבד. ההחלטה נובעת מהמחסור בעובדים שנגרם עקב המלחמה, ומהפעולה המצומצמת והבלתי סדירה של מערכת החינוך במרבית אזורי הארץ. ההיתר ניתן בהוראת שעה מתוקף מצב החירום, לאחר שפורסמה להערות הציבור בהליך מזורז.

בימי שגרה, חוק עבודת הנוער אוסר על העסקת בני נוער מתחת לגיל 17 החל מהשעה 20:00 ועד השעה 8:00 בבוקר, ובגילי 17-18 מהשעה 22:00 בלילה ועד השעה 6:00. ההיתר החדש המאפשר עבודה עד 23:00 יהיה בתוקף למשך 14 ימים, או עד סוף תקופת החירום אם תסתיים לפני כן. ההיתר כפוף להסעתם של בני הנוער לביתם בידי המעסיק או מי מטעמו.
 בדברי ההסבר להחלטה נכתב כי עקב המלחמה נגרם מחסור בעובדים בכלל המשק. המחסור נובע מגיוס המילואים ההמוני ומהיעדרות עובדים על רקע המגבלות שהוטלו על פתיחת מסגרות חינוך, ובעקבותיו הוצא על ידי משרד העבודה היתר כללי להעסקת עובדים בשעות נוספות. בנוסף, נכתב כי מערכת החינוך עברה לפעול במתכונת מצומצמת, ומערכת השעות של התלמידים משתנה מיישוב ליישוב וכפופה להנחיות המיגון של פיקוד העורף.

"לנוכח המתכונת המצומצמת", נכתב בטיוטת ההיתר, "מתאפשר לצעירים בני 16-18 להיות פנויים יותר". עוד צויין כי במינהל ההסדרה והאכיפה שבמשרד העבודה התקבלו בקשות של מעסיקים להתיר העסקת בני נוער בשעות הלילה.
הוראת שעה מ-2016 שפקעה ביוני 2020 אפשרה העסקת בני נוער בחופשות עד 24:00, בכפוף להסעתם לביתם ולתנאים נוספים. הצעת חוק ממשלתית מטעם משרד העבודה, המבקשת להפוך את הוראת השעה לקבועה ואף להאריך את השעות המותרות להעסקת נוער בחופשות עד השעה 1:00, עברה את ועדת השרים לחקיקה אך טרם חוקקה בכנסת. הן הוראת השעה שפקעה והן הצעת החוק התייחסו לחופשות בלבד ולא לתקופת לימודים.

על עבודות נוער חלות מגבלות נוספות מעבר להגבלת שעות העבודה בלילה. בין השאר, המעסיקים נדרשים לספק לנערים העובדים מנוחה בת 14 שעות לפחות בין ימי עבודה. נוסף על כך, קיימות תקנות בטיחותיות ייחודיות לנוער המפורטות בתקנות עבודת הנוער, בהן איסור על עבודת נוער בגובה ובאתרי בנייה.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!