דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
27.1°תל אביב
  • 21.1°ירושלים
  • 27.1°תל אביב
  • 25.4°חיפה
  • 28.0°אשדוד
  • 24.6°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 28.7°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 24.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מלחמה בישראל

שופרסל החלה לסמן פירות וירקות ישראליים; החקלאים קוראים לרשתות נוספות להצטרף אליה

חוק סימון ארץ המקור של תוצרת חקלאית אמור להיכנס לתוקפו בדצמבר, אבל שופרסל הודיעה שהיא נרתמת למען חקלאי ישראל, גיבשה תוכנית סיוע מיידית לחקלאים הישראלים והחלה בסימון תוצרת מקומית בסניפים | גם בוויקטורי וביוחננוף נערכים להצטרף ליוזמה | החקלאים: "הציגו את התוצרת המובחרת שלנו בגאווה"

ירקות ישראליים בשופרסל (צילום: יח"צ שופרסל)
ירקות ישראליים בשופרסל (צילום: יח"צ שופרסל)
מאיה רונן

רשת שופרסל הודיעה על הירתמות למען חקלאי ישראל, גיבשה תוכנית סיוע מיידית לחקלאים הישראלים והחלה בסימון תוצרת מקומית בסניפים.

"שופרסל תומכת בחקלאות ישראלית והחליטה להירתם למען החקלאים ולגבש תוכנית סיוע לחקלאי ישראל בהיקף של מיליוני שקלים", אמר אורי וטרמן, מנכ"ל קבוצת שופרסל. "מעל 90% מהפירות והירקות שנמכרים בסניפי הרשת בשגרה הם מתוצרת חקלאות מקומית ישראלית".

ברשת מתחייבים להמשיך לספק את הצריכה המקומית תוך מתן עדיפות מלאה לתוצרת ישראלית. נוסף על כך, הוחלט ברשת לבצע שורת פעולות מיידיות ומרחיקות לכת כדי לעמוד ביעדי השיווק של תוצרת מקומית.

בין השאר, החליטה שופרסל לתת עדיפות מלאה לתוצרת ישראלית. הרשת הציבה עמדות מכירה ייעודיות לירקות ופירות מתוצרת מקומית בכניסה ל-300 סניפי הרשת. העמדות מסומנות בשילוט: "חקלאות ישראלית היא גאווה ישראלית". כמו כן, אלפי זרי פרחים של מגדלים יימכרו בסניפים מרכזיים כדי לחזק את ענף הפרחים המקומי.

עוד הוחלט ברשת לתת אשראי ולהקדים תשלומים לעשרות חקלאים בעוטף, להרחיב את רכישת הסחורה מחקלאי העוטף, ואף לרכוש פירות וירקות שנקטפו ביישובי העוטף, גם מחקלאים שאינם ספקים של הרשת בשגרה.

הרשת פועלת להקלה בתהליכי קליטת הסחורה החקלאית, בין היתר תוך הקלה בתהליכי ביקורת האיכות של סחורה ישראלית מקומית. הרשת תאפשר קליטת סחורה עם פגמים אסתטיים קלים שתימכר לצרכנים במחיר נמוך יותר. זאת, כדי לאפשר לחקלאים לשמר את פרנסתם ולעבור את התקופה הקשה בהפסדים פחותים.

רשת ויקטורי הודיעה שמהלך לסימון התוצרת המקומית יצא לדרך, ויוצב בסניפי הרשת בימים הקרובים.

רשת יוחננוף: "אנחנו מתארגנים להגביר את הרכישה ממקורות מקומיים ומתכונים להגיע ל-100% תוצרת מקומית אם יתאפשר בהתאם לחוסרים". כרגע אין בכוונת הרשת לסמן תוצרת מקומית, בשל מחסור קיצוני בכוח אדם, מכיוון שעובדים רבים מגויסים.

החקלאים לרשתות: "תנו לצרכנים לבחור בין עגבנייה ישראלית למיובאת"

התאחדות חקלאי ישראל פנתה בסוף השבוע לרשתות השיווק בבקשה דחופה לסמן את התוצרת החקלאית המקומית ולסייע בשיקום וחיזוק החקלאות הישראלית, על רקע מקרים של העדפת ירקות מיובאים על פני ירקות מקומיים.

חוק סימון ארץ המקור של תוצרת חקלאית עבר בכנסת ביולי האחרון ואמור להיכנס לתוקף בדצמבר 2023. בהתאם לחוק, הרשתות יחויבו בסימון ארץ מקור בסחורה לא ארוזה. ההתאחדות פנתה לרשתות בקריאה לסמן את התוצרת המקומית כבר עכשיו באופן וולונטרי. "הציגו את התוצרת הישראלית המובחרת שלנו בגאווה, מתוך תמיכה והזדהות עם החקלאות הישראלית וחקלאי ישראל בשעה קשה זו".

מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל אורי דורמן: "למען חיזוק החקלאות הישראלית וכדי שנצא יחדיו מהמשבר, אנחנו מבקשים מרשתות השיווק לסמן את ארץ המקור של התוצרת החקלאית בחוק שאמור ממילא להיכנס לתוקף בעוד כחודשיים, ובכך לתת לצרכנים לבחור אם הם מעדיפים עגבנייה ישראלית או עגבנייה מיובאת. מדובר במהלך שיעזור בשיקום ובחיזוק החקלאות הישראלית ובעיקר יפגין סולידריות עם חקלאי עוטף ישראל".

״על רשתות השיווק לקחת אחריות", אמר יו״ר התאחדות חקלאי ישראל ומזכ״ל תנועת המושבים, עמית יפרח. "דווקא היום, יותר מתמיד, עליהן להזדהות עם החקלאות המקומית ולהעדיף את התוצרת החקלאית הישראלית על פני התוצרת המיובאת. אנחנו קוראים לרשתות השיווק לסמן על המדפים את התוצרת החקלאית הישראלית, כדי שלצרכן תהיה האופציה להעדיף אותה על פני המיובאת. בהזדמנות זו, אנחנו קוראים לכל הרשתות לרכוש קודם את הסחורה מחקלאים ישראלים על פני זו המיובאת״.

מאז מתקפת חמאס ב-7 באוקטובר ופרוץ המלחמה, עוברת החקלאות הישראלית טלטלה קשה. עשרות יישובים נפגעו, בהם עשרות רבות של חקלאים ובני משפחותיהם שנהרגו, נפצעו או נחטפו לעזה. שטחים חקלאיים ניזוקו קשות, ולחלקם לא ניתן לגשת בשל הלחימה. נוסף על כך, קיים מחסור אדיר בידיים עובדות. העובדים הזרים שעבדו במשקים החקלאיים, ברפתות, בלולים ובמטעים ברחו לארץ מוצאם לאחר שחבריהם נהרגו או נחטפו אף הם.

במכתב ששיגרה ההתאחדות לרשתות השיווק נכתב: "החקלאים בכלל, וביישובי הדרום ועוטף ישראל בפרט, אנשי עבודת האדמה, חלוצים, ציונים, מנסים להתאושש מהשבר הגדול, לקום, לעבד את האדמות החקלאיות ולהמשיך בעשייה החשובה של אספקת תוצרת חקלאית לעם ישראל והמשך ההגנה על גבולות המולדת".

אלפי מתנדבים הגיעו בשבועות האחרונים לעזור למשקים בעבודות הקטיף והטיפול בבעלי החיים, גם תחת אש. כעת מבקשים החקלאים מרשתות השיווק שיאפשרו לצרכנים לעזור לחקלאים המקומיים ולרכוש תוצרת הארץ.

גם במשרד החקלאות קוראים לרשתות השיווק, לקמעונאים הפרטיים ולצרכנים לסייע בהצלת החקלאות הישראלית להעדיף תוצרת חקלאית מייצור מקומי.

מנכ"ל משרד החקלאות, אורן לביא: "הבחירה לתמוך בתוצרת מקומית בזמנים קשים אלו מעבירה מסר של סולידריות, מחזקת את החקלאים ואת המשק הישראלי כולו, ומאפשרת השגת רציפות תפקודית וביטחון מזון לכלל אזרחי המדינה. זה הזמן לקנות ישראלי. זה צו השעה. קיימתי שיחות עם מנהלי רשתות השיווק בנושא, וקראתי להם להירתם לנושא. זו קריאת התגייסות להגנה על  החקלאות הישראלית".

לצד הקריאה לרכוש ולצרוך תוצרת ישראלית, הודיע המשרד שהוא פועל להקדים את כניסתו לתוקף של החוק לסימון ארץ מקור של תוצרת חקלאית טרייה שנמכרת בתפזורת. לפי גורמים במשרד, סקרים שנערכו אישרו שרוב מוחלט של הצרכנים מעדיפים לרכוש תוצרת ישראלית.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!