דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
27.1°תל אביב
  • 21.1°ירושלים
  • 27.1°תל אביב
  • 25.4°חיפה
  • 28.0°אשדוד
  • 24.6°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 28.7°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 24.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
משק במלחמה

חקלאים עד 7 ק"מ מהגבול עם עזה יהיו זכאים למקדמות ייעודיות, כדי למנוע פגיעה בשרשרת האספקה

החקלאים ביישובי הספר יוכלו לקבל מקדמות לפיצוי על נזק עקיף, כלומר הפסד, מניעת רווח או אי-אפשרות לניצול נכסים | משרד החקלאות דורש להרחיב את הפיצויים ליישובים עד 20 ק"מ מהגבול

שדות הנוריות ליד קיבוץ ניר יצחק (צילום: אהרון קורן/פלאש 90)
שדות הנוריות ליד קיבוץ ניר יצחק (צילום: אהרון קורן/פלאש 90)
מאיה רונן

רשות המסים תאפשר לחקלאים שיישובם מוגדר יישוב ספר, כלומר עד 7 ק"מ מהגבול עם עזה, לקבל מקדמות ייעודיות לחקלאות, לפני קבלת פיצוי על נזק עקיף שנגרם בשל המלחמה. הנזק יכלול הפסד, מניעת רווח או אי-אפשרות לניצול נכסים שמצויים בתחום יישוב ספר. משרד החקלאות ופיתוח הכפר דורש להרחיב את הגדרת יישובי הספר ליישובים עד 20 ק"מ מהגבול לפחות.

בעלי משקים חקלאיים רבים ביישובי הגבול בדרום ובצפון נקלעו למצוקה מאז פרוץ המלחמה: השטחים החקלאיים הפכו לשטחי לחימה, מחסור בידיים עובדות, הפסדים כבדים עקב קושי לאסוף תוצרת שהשקיעו בה הרבה עבודה וכסף, ומצוקה תזרימית שמקשה לשלם לספקים.

מתווה הפיצויים שהציע האוצר עבור כלל המשק עומד בפני אישור, אך עבור מי שאחראים למלא את המדפים בירקות, פירות ושאר התוצרת הטרייה, ממד הזמן הוא קריטי.

בינתיים יזכו החקלאים למקדמה שתסייע בתשלום מיידי לספקים, ותמנע קריסה של המשקים שתשורשר לעסקים התומכים בהם.

הרשות פתחה עבור החקלאים מערכת שמאפשרת הגשת הודעה על נזק ובקשת מקדמה עבור "נזק עקיף" שנגרם כתוצאה מהלוחמה עוד לפני הגשת התביעה.

גובה המקדמה יחושב על ידי קרן הפיצויים באופן אוטומטי בשני המסלולים, שכר ומחזורים, בהתבסס על הנתונים הקיימים במערכות המחשוב של רשות המסים, ותשלם את המקדמה הגבוהה יותר. תקרת המקדמה תעמוד על 500 אלף שקלים. תשלום הפיצויים בשל הנזק העקיף (לאחר הפחתות כמו ניכוי מס במקור ועיקולים), יועבר לחשבון הבנק המצוין בטופס התביעה המקוון.

את הבקשה למקדמה במסלול האדום לחקלאות ניתן יהיה להגיש עוד לפני התביעה לפיצויים מלאים עבור נזק עקיף.

המקדמה נועדה לשמור על יציבות שרשרת האספקה של המזון הטרי, שכוללת מעבר למשקים החקלאיים גם משתלות, ספקי דשנים, ספקי ציוד השקיה וציוד חקלאי, בתי אריזה, משנעים, ועוד. המקדמה תאפשר למשקים החקלאיים לשלם לספקים על רכישות שכבר התבצעו, ללא תלות בהכנסה במהלך ימי הלחימה.

אתמול הוצג מתווה הפיצוי לעסקים שמציע משרד האוצר. על פי המתווה, משקים חקלאיים בדרום יפוצו עד קו 20 ק"מ ממעזה, לפי חלוקה ליישובי ספר במרחק עד 7 ק"מ מהגדר, ויישובים שאינם יישובי ספר, במרחק 20-7 ק"מ, כולל אופקים ויישובי המועצות האזוריות הרלוונטיות, שיינתן בהן פיצוי לפי המסלול האדום לצד המסלול הירוק הנורמטיבי, בכפוף לאישור משפטי.

לדברי שר החקלאות אבי דיכטר, פיצוי דומה יצטרך להינתן גם לחקלאים עד 9 ק"מ מגבול לבנון. "לגבי הפיצוי לחקלאים במשקים שממוקמים 40-20 ק"מ מהגבול בדרום, יהיה חייב להיות עוד מדרג של פיצויים. לשאר החקלאים בכל רחבי הארץ, נצטרך לתת מדרג פיצויים נוסף.

"נהיה חייבים ללבן את הדברים הללו בדחיפות בקבינט הכלכלי-חברתי שיהיו חייבים לכנס ביום-יומיים הקרובים. המציאות היא קשה מאוד, אנחנו חייבים לפתוח את עונת החקלאות הקרובה בצורה הרבה יותר טובה וחזקה. יישור הגב של החקלאים קריטי למהלך הזה".

גם קנט, הקרן לביטוח נזקי טבע בחקלאות, הודיעה היום שהשלימה את היערכותה לפעילות סדירה, ככל שהמלחמה תימשך. מעריכי החברה ימשיכו בפעילות, ככל שהדבר יתאפשר ובהתאם להנחיות מערכת הביטחון. משרדי החברה פועלים כסדרם ובכלל זה מחלקת התביעות. במקביל, החברה הודיעה שתפעל להקדמת תשלומי פיצויים המגיעים לחקלאים. נוסף על כך, וכדי לסייע לחקלאים שנקלעו למצוקה כלכלית, החברה תאפשר לחקלאים לקבל מקדמות בהליך מזורז בגין נזקים שנגרמו לגידולים החקלאיים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!