דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
31.4°תל אביב
  • 30.9°ירושלים
  • 31.4°תל אביב
  • 30.1°חיפה
  • 31.5°אשדוד
  • 35.4°באר שבע
  • 41.6°אילת
  • 36.8°טבריה
  • 31.9°צפת
  • 33.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

"זו לא תהיה שנה אקדמית רגילה. המציאות של סטודנטים השתנתה לחלוטין"

יו"ר התאחדות הסטודנטים אלחנן פלהיימר מקדם הקלות לסטודנים שנפגעו כלכלית: "אין סיבה שסטודנטים ישלמו על שנת הלימודים שלא נפתחה עדיין" | לצד 60 אלף מילואימניקים, יש 40 אלף סטודנטים מפונים או במעגל פגיעה ראשון: "אלו קבוצות חדשות שדורשות התייחסות מיוחדת"

אלחנן פלייהמר, יו"ר התאחדות הסטודנטים (צילום: יואב אלון)
אלחנן פלייהמר, יו"ר התאחדות הסטודנטים (צילום: יואב אלון)
מיכל מרנץ
מיכל מרנץ
כתבת חינוך
צרו קשר עם המערכת:

"זאת לא תהיה שנה אקדמאית רגילה", אומר אלחנן פלהיימר יו"ר התאחדות הסטודנטים, ומתייחס גם לכך פתיחת השנה האקדמית נדחתה בכחודשיים ועתידה לקרות בדצמבר. "עצם קיצור שנת הלימודים ב15-12 שבועות משנה את אופייה של השנה האקדמית וזה מבלי להתייחס למציאות שהשתנתה לחלוטין".

צרכיהם ומצבם של הסטודנטים השתנו מקצה לקצה בצל הלחימה. לפי נתוני התאחדות הסטודנטים, 60 אלף סטודנטים משרתים כעת במילואים. בנוסף אליהם, ישנם 40 אלף סטודנטים ששייכים לפחות לאחת מהקבוצות הבאות: בני ובנות זוג של סטודנטים במילואים, סטודנטים מפונים וסטודנטים במעגל פגיעה ראשונה.

"ההטבות למשרתי המילואים מוסדרות באקדמיה, וגם על זה צריך להיות עם יד על הדופק", מסביר פלהיימר. "אבל הקבוצות החדשות שנוצרו דורשות התייחסות מיוחדת".

לרבים מהסטודנטים ששייכים לקבוצות האלה, אך גם לכלל הסטודנטים, נוצרו גם קשיים כלכליים בעקבות המצב. "אין סיבה שסטודנטים ישלמו על המעונות כאשר הם לא גרים שם", הוא מצהיר, "או על שנת הלימודים כשהיא לא נפתחה עדיין".

הצעות ההתאחדות: לאפשר דחיית לימודים, מימון טיפול רגשי וסיוע כלכלי

התאחדות הסטודנטים פרסמה נייר עמדה עם הצעה להקלות לקבוצות הסטודנטים השונות. כך למשל, ההקלות המוצעות לסטודנטים במעגל פגיעה ראשון הן: מתן אפשרות לדחיית הלימודים בשנה ללא תשלומים נלווים, מימון מלא או חלקי של טיפול רגשי, קבלת מלגה או סיוע כלכלי והכרה בסטודנטים שהתגוררו ביישובים שפונו למרות אי רישומם ברשות האוכלוסין.

נייר העמדה כולל הצעות להטבות נוספות לכלל הסטודנטים כמו סיוע כלכלי דרך מלגות והקלה בשכר המעונות, דחיית שנת הלימודים, אי חיוב הגעה פיזית למוסדות אקדמאיים על קו האש, הקלטת השיעורים ותגבור המפגשים עם מרצים או מתרגלים בעת הצורך ומימון או מיון חלקי של טיפול נפשי.

דרישה נוספת של התאחדות הסטודנטים היא שהטבות אלו ובכלל כל ההחלטות הנוגעות לסטודנטים בעת הלחימה יתקבלו במשותף ולא שכל מוסד יקבל החלטה בעצמו. "אם סטודנט אחד מאוניברסיטה איקס מקבל הקלה בתשלום על המעונות וסטודנט אחר מאוניברסיטה וואי לא מקבל זה יוצר חוסר שוויון". מסביר פלהיימר את הדרישה.

ואכן במועצה להשכלה הגבוהה הוקם פורום מצומצם שמקבל החלטות, הכולל את פלהיימר. יחד עם זאת, המרחב האקדמי מבוזר למדי ואוניברסיטת תל אביב הודיעה השבוע על חלוקת מלגה על סך אלף שקלים לסטודנטים של האוניברסיטה המשרתים במילואים.

ראש החץ של ההתנדבויות במלחמה

מאפיין נוסף של סטודנטים עליו מצביע פלהיימר הוא היותם מתנדבים. "הסטודנטים הם בראש החץ של ההתנדבויות במלחמה הזאת ואנחנו רוצים למנף את הרוח הזאת לשנת הלימודים. כבר די ברור שהמאמץ בעורף לא יוכל להמשיך להישען על מתנדבים ולכן אנחנו רוצים להמיר את ההתנדבויות השונות למלגות בדומה לתקופת הקורונה".

סטודנטים מתנדבים (צילום: התאחדות הסטודנטים)
סטודנטים מתנדבים (צילום: התאחדות הסטודנטים)

מלבד ההתנדבויות, ההתנסות המעשית של סטודנטים רבים יתרחבו, כמו למשל סטודנטים להוראה ולעבודה סוציאלית. "גם זה ישפיע מן הסתם על מהלכה של שנת הלימודים האקדמית". מציין פלהיימר.

פלהיימר מציין את שדה נוסף בו הסטודנטים פעילים בו – ההסברה על המלחמה לעולם. "התאחדות הסטודנטים בקשר עם קהילות סטודנטיאליות יהודיות ברחבי העולם ואנחנו מסייעים להן במאבקן באנטישמיות ומתן הסברים על המלחמה".

"כולנו רוצים שיהיה לנו רופאים ומורים טובים בעתיד". מסכם פלהיימר. "לכן אנחנו צריכים לענות על הצרכים השונים של הסטודנטים כדי לאפשר להם למידה והכשרה טובה ומועילה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!