דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי כ"ז בסיון תשפ"ד 03.07.24
27.3°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 27.3°תל אביב
  • 27.3°חיפה
  • 27.9°אשדוד
  • 25.9°באר שבע
  • 32.2°אילת
  • 28.0°טבריה
  • 24.5°צפת
  • 27.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

הטבות בלמעלה ממיליארד דולר: נחשפו פרטי ההסכם בין גילדת השחקנים בארה"ב למפיקים

מועצת איגוד השחקנים בארה"ב אישרה את ההסכם עם חברות ההפקה ברוב של 84%, והוא עבר להצבעת כל החברות באיגוד בהמשך החודש | תוספת השכר בשנה הראשונה תגיע ל-11%, והגדלת מענקים לרילוקושיין | ההסכם כולל לראשונה הגנה מפני טכנולוגיית AI, ומודל דחש לתמלוגים לסטרימינג

חברי צוות המשא ומתן מטעם SAG-AFTRA, במסיבת עיתונאים להצגת ההסכם הקיבוצי החדש (צילום: AP Photo/Richard Vogel)
חברי צוות המשא ומתן מטעם SAG-AFTRA, במסיבת עיתונאים להצגת ההסכם הקיבוצי החדש (צילום: AP Photo/Richard Vogel)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

פרטי ההסכם ההיסטורי שהושג בין ארגון השחקנים בארה"ב (SAG-AFTRA) והתאחדות חברות ההפקה, (AMPTP) נחשפו אתמול (שישי) לאחר שמועצת האיגוד אישרה את פרטיו והעבירה אותו להצבעת ואשרור חברי האיגוד בהצבעה דיגיטלית.

עלות ההסכם מוערכת בלמעלה ממיליארד דולר בתוספות שכר ובהטבות – הישג משמעותי עבור האיגוד. ההסכם עבר במועצת האיגוד ברוב של 86% כש-14% בלבד הצביעו כנגדו. ההסכם כולל לראשונה חובת הסכמה ופיצויים לשחקנים עבור שימוש בטכנולוגיית AI בהפקות.

עם אישורו הסופי של ההסכם, יראו השחקנים עליה של 7% בשכרם, ועוד תוספת של כ-4% החל מיולי 2024, שיצטברו לכדי תוספות שכר של 11.28% בשנה הראשונה של ההסכם. עליה נוספת של 3.5% תחול ביולי 2025.

שכר שחקני הרקע יעלה ב-11% החל מה-12 בנובמבר 2023 ולאחר מכן ב-4% נוספים החל מה-1 ביולי 2024, וב-3.5% נוספים ביולי 2025. פריצת דרך משמעותית של ההסכם היא הקביעה שמספר המשרות המכוסות בהסכם הקיבוצי באזור החוף המערבי של ארה"ב יהיה שווה לאלו של אזורי החוף המזרחי, הסכמה הצפויה להוסיף כ-11 אלף ימי עבודה חדשים עבור שחקני רקע בשנה.

צוות השחקנים בסדרה "הבית הלבן" בהפגנה למען הסכם קיבוצי חדש (צילום: Photo by Jordan Strauss/Invision/AP)
צוות השחקנים בסדרה "הבית הלבן" בהפגנה למען הסכם קיבוצי חדש (צילום: Photo by Jordan Strauss/Invision/AP)

בנוסף נקבעה עליה של כ-43% לתקרת הפרשות המעסיקים לקרנות האיגוד המכסות את ביטוח הבריאות והפנסיה של השחקנים בהפקות בנות שעה ועליה של כמעט 67% עבור הפקות בנות חצי שעה.

הישג משמעותי נוסף של האיגוד הוא קביעת מודל תמלוגים חדש עבור שחקנים שהפקותיהם משודרות במודל הסטרימינג. מדובר במנגנון נוסף על מנגנוני התגמולים הקיימים, אשר יהפוך את העבודה בסטרימינג לבת קיימא יותר עבור שחקנים ממעמד הביניים. מרבית התמלוגים ישולמו לשחקנים בתוכניות שיעמדו ברף צפייה מסויים ויתרת הכסף תחולק לשחקנים אחרים העובדים על אותן פלטפורמות סטרימינג, באמצעות קרן תמלוגים חדשה בניהול משותף של העובדים והמעסיקים. המנגנון מבטיח שיפור בתגמולים הקיימים למגוון רחב של שחקנים התורמים להצלחת חברות הסטרימינג.

בנוסף ההסכם כולל גם הפרשות קבועות עבור מתאמי ניצבים העובדים בהפקות טלוויזיה וניו-מדיה. הישג נוסף הוא החלת תנאי הסכמים קודמים עבור תוכניות טלוויזיה גם על הפקות AVOD בתקציב גבוה.

עוד כולל ההסכם הכרה בעלויות עצמיות של איפור ותספורות, שיתוף של האיגוד בנתוני הגיוון התעסוקתי המצטברים, הבטחת שפה נייטרלית מגדרית, גישה לטיפולי התאמת מגדר לשחקנים.ות הזקוקים לכך ושירותי תרגום לשחקנים שנזקקים לכך. הוא מספק גם הגנות משמעותיות יותר למניעת הטרדה מינית כגון שימוש במתאמי אינטימיות בעת צילום סצנות הכוללות מין מדומה או עירום ואמצעי רקע נוספים, וכן הגנות מפני התעמרות ונזיפות.

הגנות נוספות נקבעו עבור תהליכי הליהוק לרבות הוראות המחדדות שתפקידים ותסריטים יסופקו לא פחות מ-48 שעות לפני מועד הביצוע (לא כולל סופי שבוע וחגים) ו-72 שעות עבור שחקנים קטינים. נקבעה הגבלה על כמות הדפים שניתן לדרוש משחקן לבצע במבחני הבד ל-8 דפים (שהתקן להם הוגדר בהסכמים) עבור מבחן בד ראשון ו-12 עבור מבחן בד שני. בנוסף אם נדרש שינון, השחקנים הנבחנים יהיו זכאים לפיצוי.

כמו כן נקבע כי אין לדרוש משחקנים להיבחן בעירום או כשהם לובשים לבוש חושפני יותר מאשר בגד ים המתאים ללבישה בבריכה ציבורית. המפיקים יחויבו לספק גם הזדמנות לאודישן וירטואלי או אישי, על בסיס כל הקודם זוכה, עם התאמות לשחקנים עם מוגבלויות, שחקנים קשישים וקטינים.

בנוסף, בוצעו שיפורים מהותיים במענקי הרילוקיישן עבור שחקנים בסדרות הנאלצים להעתיק את מקום מגוריהם, שיעמדו על 5,000 דולר לחודש למשך עד שישה חודשים, ללא מגבלה על מספר העונות – גידול של 153%.

"הייתי נחושה להגדיר מחדש את SAG-AFTRA לא רק כאיגוד הבידור הגדול בעולם, אלא גם כחזק ביותר" אמרה נשיאת SAG-AFTRA, השחקנית פראן דרשר, המוכרת מהסדרה נאני, "עכשיו, לאחר שהבאנו את ההסכם הגדול ביותר בתולדות התעשייה ששברה דפוסי עבר, יצרה נתיבי הכנסה חדשים, הסכם בעלות של למעלה ממיליארד דולרים עם ההגנות המתקדמות ביותר שנכתבו אי פעם בנושא בינה מלאכותית אני מרגישה די בטוחה לומר שזה הוא שינוי פרדיגמטי בפרופורציות מרעישות". דרשר הביעה את גאוותה על עבודת צוות המו"מ ועל שיתוף הפעולה עם מנכ"ל האיגוד ומוביל צוות המו"מ השחקן דאנקן קראבטרי-אירלנד.

נשיאת SAG-AFTRA, השחקנית פראן דרשר ומנכ"ל האיגוד ומוביל צוות המו"מ השחקן דאנקן קראבטרי-אירלנד (צילום: AP Photo/Richard Vogel)
נשיאת SAG-AFTRA, השחקנית פראן דרשר ומנכ"ל האיגוד ומוביל צוות המו"מ השחקן דאנקן קראבטרי-אירלנד (צילום: AP Photo/Richard Vogel)

"להגיד שאני אסיר תודה אפילו לא מתחילה לתאר את הערכתי לוועדת המשא ומתן על המאמצים המדהימים שלהם להגיע להסכם הטנטטיבי הזה" אמר דאנקן-אירלנד. "אני גם רוצה לברך ולהודות לנשיא דרשר על מנהיגותה בעלת החזון והאמיצה, שהייתה הלב והנשמה של המאמץ הזה, והניעה אחדות עצומה בין חברינו ובוועדת המשא ומתן. לאחר אישור ההסכם הזה, הוא ישנה באופן יסודי את האופן שבו החברות שלנו מתוגמלת מתוך התייחסות לצמיחת הסטרימינג, ולראשונה יותקנו הגנות עמוקות מפני חדירה של טכנולוגיית AI. בבסיסו ההסכם הזה עוסק בחברים שלנו ובלוודא שהם מסוגלים לשמור על הכבוד שמגיע עם קריירה כשחקן וכמבצע. ההסכם אפשרי בגלל הסולידריות והמחויבות הבלתי מעורערת שלהם לאורך התהליך הזה. ההקרבות שביצעו חברי האיגוד שלנו במהלך 118 הימים האחרונים יוצרות תעשייה הוגנת יותר לצד ההתקדמות".

חברי האיגוד שלהם בעלי זכות הצבעה, יקבלו לביתם מכתבים ובהם הוראות הצבעה אלקטרונית, ביום שלישי השבוע (14 בנובמבר) או בסמוך לו. ההצבעה תתקיים עד ה-5 בדצמבר, ותוצאותיה יפורסמו באותו היום. במקביל יערוך האיגוד אסיפות לדיון והסברה על פרטי ההסכם.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!