דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת כ"א בתמוז תשפ"ד 27.07.24
31.7°תל אביב
  • 30.0°ירושלים
  • 31.7°תל אביב
  • 30.2°חיפה
  • 31.8°אשדוד
  • 33.7°באר שבע
  • 39.6°אילת
  • 35.2°טבריה
  • 28.6°צפת
  • 32.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מלחמה בישראל

"חמאס משתמש בתינוקות של עזה כנשק כדי לשנות את דעת הקהל האירופית"

אורית פרלוב, חוקרת במכון למחקרי ביטחון לאומי, טוענת שחמאס מכוון את ההסברה שלו לאירופה, ושמנהיגי ערב רוצים שיובס | לדבריה, חיזבאללה רק מגיב לתקיפות ישראליות, אבל גם אם תהיה עוד הסלמה – אין לנסראללה עניין במלחמה כוללת

מיצג של גופת ילד פלסטיני בהפגנת תמיכה בתושבי עזה שהתקיימה בפריז ב-4 בנובמבר, המיצג נושא את הכיתוב "הפסיקו את הטבח" (AP Photo/Aurelien Morissard)
מיצג של גופת ילד פלסטיני בהפגנת תמיכה בתושבי עזה שהתקיימה בפריז ב-4 בנובמבר, המיצג נושא את הכיתוב "הפסיקו את הטבח" (AP Photo/Aurelien Morissard)
אוריאל לוי
אוריאל לוי
כתב
צרו קשר עם המערכת:

 

"הנשק החזק ביותר של חמאס הוא תמונות התינוקות והפגים העזתים", אומרת ל'דבר' אורית פרלוב, חוקרת במכון למחקרי ביטחון לאומי. "התמונות שיוצאות מעזה מחרידות: צעדות של קשישים, נכים ואימהות עם תינוקות, קריסה חברתית מוחלטת, כלבים אוכלים גופות, סיפורי זוועה שאני לא רוצה לתאר. חמאס משתמש בזה כמו נשק, ומבין שזה נשק חזק יותר מהמנהרות, מהרקטות ואפילו מהחטופים הישראלים. חמאס משתמש באוכלוסייה העזתית שהוא חטף יותר ממה שהוא משתמש בחטופים הישראלים. גם התינוקות בעזה הם בני ערובה".

התמונות האלה לא פוגעות בתדמית של חמאס כמגן הפלסטינים?
"חמאס תמיד מנגן שתי מנגינות סותרות: 'נכה באויב הציוני בחוזקה' מצד אחד, ו'תראו איזה מסכנים אנחנו' מצד שני. הפלסטינים בכלל אלופים במשחק הכפול הזה. כל מי שאמר שעדיף מוות על פני נכבה שנייה, צועד עכשיו לדרום הרצועה עם דגל לבן, ומחבלי חמאס יורים בהם כדי למנוע זאת. ראינו את דובר חמאס אומר שמי שצריך לדאוג לפלסטינים זה האו"ם ולא חמאס – זה לא התפקיד שלו.
אבל זה לא רק שהם לא דואגים לאוכלוסייה, הם גונבים את הדלק והמזון, מכים, מאיימים, מחייבים אנשי רפואה לומר למצלמות כל מיני טקסטים שמאשימים את ישראל – ממש כמו שהם עושים עם החטופים שלנו. שלשום בבוקר הם שיגרו טיל על בית החולים שיפא כדי לייצר תמונות זוועה. כשהצופים בבית רואים רופא שמדבר עם החלוק הלבן, לעומת דובר צה"ל שלובש מדים – תמיד יאמינו לרופא. אין איך לנצח את זה".

שער העיתון הבריטי 'הגרדיאן' מהיום (שני), המבליט את סבלם של תינוקות עזתים. "חמאס שיגרו טיל על בית החולים שיפא כדי לייצר תמונות זוועה"
שער העיתון הבריטי 'הגרדיאן' מהיום (שני), המבליט את סבלם של תינוקות עזתים. "חמאס שיגרו טיל על בית החולים שיפא כדי לייצר תמונות זוועה"

למי מיועדות התמונות האלה?
"בעיקר לאירופאים. גם הציבור הערבי מושפע מהן, אבל מנהיגי המדינות הערביות רוצים לראות את חיסול חמאס. הם לא יגידו את זה בקול, אבל עובדה שהם לא מחזירים את השגרירים שלהם, וגם אומרים במפורש שהמלחמה לא תפגע בהסכמי שלום ותהליכי נורמליזציה. מנהיגי המדינות הערביות מעוניינים שחמאס יפסיד, אחרת האסלאמיסטים אצלם ירימו ראש. חמאס הוא לא חבר שלהם, הוא אויב.
בחמאס יודעים שהבטן הרכה של ישראל זה דעת הקהל במערב. אנחנו רואים שהלחץ על מנהיגי אירופה גובר. בינתיים הם מתמודדים עם זה, אבל ככל שהזמן יעבור ו-7 באוקטובר יישכח, זה יהיה להם קשה יותר".

הם מתגאים ב-7 באוקטובר או מנסים להשכיח אותו?
"מי שמנסה להכחיש זה חמאס חו"ל, לצד פלסטינים בתפוצות. הם לא מפסיקים לפמפם מסרים ש-7 באוקטובר לא הגיע בחלל ריק, שישראל היא הרעה, ו-75 שנות כיבוש, ועזה במצור כבר 17 שנים, ובמקביל הם מספרים שזה הכול עלילות דם ואסור להאמין לציונים. מספרים שחמאס נלחם במתנחלים חמושים ולא רצח ילדים. כמו שלפני זה הם עסקו בהכחשת שואה, אז עכשיו יש להם שואה חדשה להכחיש.

"חיזבאללה יעשה הכול כדי להימנע ממלחמה עם ישראל"

פרלוב חוקרת את התקשורת הערבית, ועוקבת אחרי ערבים גם ברשתות חברתיות. בימים האחרונים היא הבחינה שהערוצים הלבנונים, במיוחד אלה שמזוהים עם חיזבאללה, חדלו לשדר תמונות מעזה. "כמו שאצלנו מעדיפים לא לשדר את הסרטונים של החטופים, ככה בלבנון לא משדרים את התמנות מעזה". לטענתה, צנזור המראות הקשים מעזה נועד להוריד את הלחץ שמופעל על חיזבאללה לתקוף את ישראל. "זה כבר ברור לגמרי שחיזבאללה לא מעוניין במלחמה כללית עם ישראל. הם יעשו כמעט כל דבר כדי להימנע מכך. מבחינתם מלחמה עם ישראל עכשיו תפגע אנושות בציר ההתנגדות".

אז למה בכל זאת אנחנו רואים הסלמה?
"נסראללה דבק במשוואה שלו. ישראל מגדילה את טווח ההפצצות – גם חיזבאללה יגדילו את הטווח. ישראל הרגה אזרחים – גם חיזבאללה יהרוג. הכול לפי המשוואה, ובניגוד מסוים לאינטרס שלו לא להגיע למלחמה כוללת. בחיזבאללה בונים על זה שלישראל יש מערכת הגנה אווירית טובה, וקיימת סבירות נמוכה שהטילים שלהם יסבו נזק גדול. מבחינתם, הם לא מובילים את האירוע, אלא רק מגיבים".

אורית פרלוב, חוקרת במכון לביטחון לאומי. "מבחינת חיזבאללה, מלחמה עם ישראל עכשיו תפגע קשות בציר ההתנגדות" (צילום: יח"צ המכון למחקרי ביטחון לאומי)
אורית פרלוב, חוקרת במכון לביטחון לאומי. "מבחינת חיזבאללה, מלחמה עם ישראל עכשיו תפגע קשות בציר ההתנגדות" (צילום: יח"צ המכון למחקרי ביטחון לאומי)

ראינו שנסראללה סופג ביקורת והעלבות על תגובתו האנמית.
"מה שאומרים עליו הערבים מעניין אותו כקליפת השום. הוא נותן דין וחשבון רק לאיראן ולציר השיעי, לשיעים בלבנון, וליתר תושבי לבנון. והקהל הזה, שאליו הוא מחויב, מעדיף להימנע כרגע ממלחמה כוללת. יש אחדות דעים בנוגע לכך בלבנון."
פרלוב מבהירה כי מדבריה לא משתמע שלא צפויה עוד הסלמה: "יש הרבה מאוד מדרגות הסלמה אפשריות לפני מלחמה כוללת. אנחנו רואים כבר חודש הסלמה איטית ומדודה, וזה יכול להמשיך להסלים לאט-לאט עוד הרבה מאוד זמן."  עם זאת היא סבורה שחיזבאללה ימנע מפעולות שיכולות לטרוף את הקלפים: "כל פעם יהיו קצת יותר שיגורים, קצת יותר רחוק, אבל להערכתי בשום שלב חיזבאללה לא ישברו את הכללים".

ואם נמוטט את חמאס?
"נסראללה אמר שזה קו אדום. אנחנו לא יודעים מה המשמעות של זה. מתי מבחינתו ישראל תעבור את הקו האדום של מיטוט חמאס? כשצה"ל ייכנס לשיפא? כשצה"ל יכבוש את כל העיר עזה? כשנחסל את סינוואר? אנחנו לא יודעים. ואנחנו גם לא יודעים מה הוא יעשה כשנעבור את הקו האדום. כיצד הוא מתכנן להגיב".

בשלב מסוים ישראל תבקש להרחיק את חמאס מדרום לבנון אל מעבר לליטאני.
"זה הגיוני ואף מתבקש שישראל תדרוש את זה. זה אפילו מגובה בהסכמים בינלאומיים. אבל לא בטוח שזה ייעשה במלחמה כוללת – זה יכול להיעשות גם דרך דיפלומטיה באמצעות מתווכים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!