דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ב בתמוז תשפ"ד 18.07.24
27.7°תל אביב
  • 27.1°ירושלים
  • 27.7°תל אביב
  • 27.0°חיפה
  • 28.6°אשדוד
  • 26.4°באר שבע
  • 33.1°אילת
  • 27.9°טבריה
  • 28.9°צפת
  • 27.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
משק במלחמה

"לא נכלל ברשימת יישובי הספר": עסקים ביישוב צוחר שבעוטף לא יזכו למקדמה, בניגוד לכל ישובי הסביבה

עסקים בצוחר שבמועצה האזורית אשכול לא יהיו זכאים למקדמה במסגרת תקנות הפיצויים שוועדת הכספים צפויה לאשר | זכיין 'דואר ישראל' ביישוב, גיא חילי: "יש לי ירידה של 90% בהכנסות, בלי אפשרות לבקש מקדמה"

כניסה ליישוב צוחר (צילום: ניר ודל, CC BY-SA 4.0)
כניסה ליישוב צוחר (צילום: ניר ודל, CC BY-SA 4.0)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

ועדת הכספים צפויה לאשר היום (שלישי) תקנות פיצוי כספי עקיף לעסקים שנפגעו במבחר יישובים, שכוללת הטבות שונות, בהן מקדמה לעסקים שנפגעו. אף על פי כן עסקים הפועלים בצוחר, יישוב קהילתי במועצה האזורית אשכול שמרחקו מרצועת עזה הוא כ-7.2 קילומטרים, יכללו אמנם בתכנית הפיצויים, אך לא יהיו זכאים למקדמה כלל. זאת בניגוד לכל יתר היישובים הצמודים לצוחר.

ההבדל נעוץ ב'רשימת יישובי הספר' בתקנות מס רכוש, שכוללת את כל היישובים הסמוכים, בהם תלמי אליהו, אוהד, שדה ניצן, עמיעוז, ישע ומבטחים, אך לא את צוחר.

צוחר, היישובים סביבו ורצועת עזה (עיצוב: נועם בן דוד)
צוחר, היישובים סביבו ורצועת עזה (עיצוב: נועם בן דוד)

בעלי עסקים מהיישוב מספרים ל'דבר' על צניחה בהכנסותיהם. לאה תורג'מן, שמחזיקה יחד עם סתיו פרץ בבעלות על עסק ההובלות לסחורה חקלאית 'דרך ארץ שירותי הובלה), אומרת: "הירידה בהכנסות שלי היא לפחות 50%, אולי אפילו 70%. למרות זאת אני לא זכאית למקדמה על הנזק, כשכל היישובים בסביבה כן מקבלים".

גיא חילי, תושב העוטף וזכיין שמפעיל את סניף דואר ישראל בצוחר, מתאר נזק כלכלי חריף אף יותר. "בחודש רגיל ההכנסות שלי מהדואר מגיעות לעשרות אלפי שקלים, ומהן אני משלם שכר לעובדת, שכירות וכדומה. הירידה שלי היא בערך 90% ואין לי אפשרות להגיש בקשה למקדמה". חילי ציין כי במבצעים צבאיים קודמים לא היה הבדל בין הפיצויים אותם קיבל לבין הפיצויים שקיבלו תושבי יישובי סמוכים.

משאית של 'דרך ארץ שירותי הובלה', עסק הובלות חקלאיות מצוחר שנפגע במלחמה (צילום: סתיו פרץ, בעלי החברה)
משאית של 'דרך ארץ שירותי הובלה', עסק הובלות חקלאיות מצוחר שנפגע במלחמה (צילום: סתיו פרץ, בעלי החברה)

בתגובה לפניית 'דבר' לרשות המיסים, נאמר: "הישוב צוחר אינו נמנה על הישובים הזכאים למקדמה מכיוון שאינו נכלל ברשימת יישובי ספר כהגדרתם בחוק מס רכוש וקרן הפיצויים, התשכ"א-1961. צוחר כן נכלל ברשימת הישובים שעסקים בו זכאים לפיצוי מוגדל בגין נזק עקיף, בתקנות המובאות היום לאישור ועדת הכספים".

רשימת יישובי הספר לא נקבעת לפי קריטריון פשוט כמו מרחק, אלא בהתאם להחלטה פוליטית. לפי חוק מס רכוש, 'ישוב ספר' הוא ישוב ששר האוצר, באישור ועדת הכספים של הכנסת, הכריז עליו ככזה. תורג'מן וחילי לא יודעים להסביר מדוע כל יישובי האזור כלולים ברשימה ודווקא צוחר נעדר ממנה, והם רואים זאת כעוול שמסכן יכולת העסקים שלהם להתקיים.

גדי ירקוני, ראש המועצה האזורית אשכול: "אנחנו נאבקנו להכניס את כל הישובים שלנו מעבר ל-7 קילומטר לרשימה. הכניסו את כל גוש הישובים בחבל צוחר חוץ מצוחר. זו טעות אנוש בפקידות רשות המיסים ואנחנו פועלים לתקנה.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!