דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי י"א בתמוז תשפ"ד 17.07.24
24.1°תל אביב
  • 23.4°ירושלים
  • 24.1°תל אביב
  • 24.9°חיפה
  • 24.8°אשדוד
  • 23.6°באר שבע
  • 32.7°אילת
  • 28.4°טבריה
  • 24.4°צפת
  • 22.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מלחמה בישראל

עקב התבטאויות שחוללו סערה: ועדת האתיקה של הכנסת השעתה את הח"כיות ח'טיב יאסין ותומא סלימאן

ח'טיב יאסין תורחק לחודש עקב הראיון בו אמרה שחמאס "לא שחטו תינוקות, לפחות ממה שהיה בסרט, ולא אנסו נשים״ | תומא סלימאן תורחק לחודשיים בעקבות ציוץ בו האשימה את צה"ל ב"ירי חי על עקורים" | ועדת האתיקה: "מבקשים לגבות את חיילי צה״ל"

ח"כ עאידה תומא-סלימאן (מימין) וח"כ אימאן חטיב-יאסין (צילומים: פלאש 90)
ח"כ עאידה תומא-סלימאן (מימין) וח"כ אימאן חטיב-יאסין (צילומים: פלאש 90)
יניב שרון

ועדת האתיקה של הכנסת הודיעה היום (רביעי) כי החליטה להרחיק את ח"כ אימאן ח'טיב יאסין (רע"ם) מישיבות הכנסת למשך חודש ולשלול את משכורתה לשבועיים. נוסף על כך, הוועדה החליטה להרחיק מישיבות הכנסת את חברת הכנסת עאידה תומא סלימאן (חד"ש-תע"ל) למשך חודשיים ולשלול את משכורתה לשבועיים.

ועדת האתיקה היא ועדת הכנסת שתפקידה לשפוט חברי כנסת על התנהגות בלתי פרלמנטריות ועבירות אתיות נוספות. כיום עומד בראשות הוועדה חבר הכנסת ינון אזולאי (ש"ס).

ההחלטה בעניינה של ח'טיב יאסין היא בעקבות תלונה על דבריה בריאיון לערוץ הכנסת ב-5 בנובמבר. בראיון אמרה ח'טיב יאסין כי  ״לא שחטו תינוקות, לפחות ממה שהיה בסרט, ולא אנסו נשים״, זאת לדבריה מבלי שהיא עצמה ראתה את הסרט שערך דובר צה"ל המציג את זוועות החמאס אלא שמעה על כך מכלי שני. דבריה של ח'טיב יאסין עוררו סערה. היא ננזפה על ידי יו"ר מפלגתה ח"כ מנסור עבאס, שאמר כי הוא "הזדעדע לשמוע את דבריה", ועניינה אף נדון במוסדות המפלגה.

מדוברות הכנסת נמסר כי חברי הוועדה מצאו ש"בהתבטאותה יש משום הכחשה של הטבח וההתעללות שיש בה פגיעה קשה באמון הציבור בכנסת". בנימוקי ההחלטה נכתב: "הועדה החליטה פה אחד כי הכחשת הזוועות שעברו רבים מאזרחי וחיילי ישראל על ידי חברת כנסת, נציגת ציבור רשמית של מדינת ישראל המקבלת את משכורתה כשליחת ציבור, היא דבר חמור ביותר העולה לכדי הפרה אתית חמורה״.

ח"כ ח'טיב יאסין התנצלה על דבריה באותו הערב, וכן במליאת הכנסת ובפני ועדת האתיקה. בהקרנה שנייה של הסרט בכנסת, שהתרחשה היום, ח'טיב יאסין נכחה ומדווח כי היא בכתה.

תומא סלימאן: "ריסוק חופש הביטוי"

ההחלטה בעניין תומא סולימאן התקבלה בעקבות ציוץ שלה בטוויטר מה-11 בנובמבר, המגנה את צה"ל על תקיפה לכאורה של בית החולים שיפא ועל כך שירה לדבריה על עקורים במסדרונות הומינטריים.

באותו הערב הודיע דובר צה"ל כי צה"ל לא תוקף את בית החולים או מכתר אותו וכי בכוונתו לסייע בפינוי מחלקת הילדים של בית החולים שיפא.

הוועדה מצאה כי בדבריה של חה"כ סלימאן יש משום האשמת צה"ל בפשעי מלחמה. חה"כ סלימאן טענה כי התבססה על מקורות זרים, ושהדברים נאמרו במסגרת חופש הביטוי. הוועדה דחתה טענות אלו וקבעה בהתבטאות זו "יש פגיעה חמורה של אמון הציבור בנבחריו, אמון שדווקא בימים אלו מוטלת על חברי הכנסת החובה לחזקו."
חברי הוועדה הוסיפו: "הוועדה מצרה על כך שלא מצאה לנכון לחזור בה מהציוץ גם כשדובר צה״ל הבהיר כי אין בו אמת עובדתית, ומבקשת להעניק גיבוי לחיילי צה״ל המשרתים בימים אלה את המדינה נאמנה״.

ח"כ תומא סלימאן הגיבה להחלטה: "זו החלטה שנותנת יד לריסוק חופש הביטוי בתוך משכן הכנסת ומחוצה לו. אני רואה לנכון להזהיר מההשלכות הרות הגורל שיהיו לכך גם על נציגים בפרלמנט וגם על הציבור בכללותו, לרבות המיעוט הערבי. לא במקרה הסנקציות שהושתו עליי הן בדמות הרחקה, השתקה ושלילת זכותי וחובתי להשתתף בוועדות הכנסת והמליאה ולבצע בקרה בפועל על החלטות שלטוניות. המטרה היא השתקת כל ביקורת שאינה מתיישבת עם דעת הרוב".

במפלגתה של תומא סלימאן, חד"ש, אמרו: "ההסתה האלימה נגד נבחרי ציבור בזירות השונות, כוללת נגד תומא סלימאן שנגדה נשלחו יותר מ-2,500 תלונות לוועדת האתיקה בגין 'תמיכה בטרור', היא הוכחה להתפרעות משוללת הרסן של הימין הקיצוני. זאת לאחר שנים של חתירה להפללת האזרחים הערבים, ושל כל מי שדוגל בעמדות הומניטריות הקוראות לפתרון מדיני ולא צבאי".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!