דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ג בתמוז תשפ"ד 19.07.24
28.9°תל אביב
  • 24.0°ירושלים
  • 28.9°תל אביב
  • 27.4°חיפה
  • 29.0°אשדוד
  • 27.1°באר שבע
  • 36.5°אילת
  • 31.0°טבריה
  • 24.3°צפת
  • 28.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

נהגי משאיות ואוטובוסים יוכלו לעבוד 14 שעות ביום עד סוף פברואר 2024

ועדת הכלכלה אישרה את הארכתה של הוראת השעה | יו"ר הוועדה דוד ביטן ביקר את תיקון התקנה בעבר בלי אישור הכנסת והוועדה

דוד ביטן, יו"ר ועדת הכלכלה (צילום: יונתן זינדל/פלאש 90)
דוד ביטן, יו"ר ועדת הכלכלה (צילום: יונתן זינדל/פלאש 90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

ועדת הכלכלה אישרה את הארכתה של הוראת השעה שמאפשרת לנהגי משאיות ואוטובוסים לנהוג עד 14 שעות ביום עד סוף פברואר 2024 או עד לתום המלחמה. יו"ר הועדה דוד ביטן ביקר את משרד המשפטים על כך שאפשר את תיקון התקנה עד כה בלי אישור הכנסת והוועדה, וקרא לשמור על הפרדת הרשויות. ביטן ביקר גם את הכוונה להגיש הצעת חוק שתבטל את הצורך באישור ועדת הכלכלה לתיקונים עתידיים של התקנה. מאוחר יותר התברר שהצעת החוק נגנזה.
בעיית המחסור בנהגי אוטובוסים ומשאיות התעוררה עם תחילת המלחמה. בעקבותיה, התקינה שרת התחבורה ב-12 באוקטובר תיקון שאפשר להעלות את מכסת שעות הנהיגה המותרת מ-12 ל-15 ביום. ב-21 באוקטובר תוקנה ההוראה שוב, גם הפעם ללא אישור ועדת הכלכלה, ומספר שעות הנהיגה המותרות ביום ירד ל-14, אחרי שמשרד התחבורה סבר שפחת מעט הצורך בהארכת השעות. כעת, לפי משרד התחבורה, נמצא כי 14 שעות נהיגה ביום עונות על הצרכים הנוכחיים שנובעים מהמלחמה, והמשרד ביקש מהוועדה להאריך את ההוראה.ביטן הבהיר בתחילת הדיון שלא הייתה שום בעיה להביא את התקנה לאישור מהיר בוועדה גם במלחמה: "מה הייתם עושים אם היינו מגישים הצעת חוק לבטל את ועדת השרים לחקיקה? הפרדת רשויות משמעותה שכל רשות תבוא לידי ביטוי. זה לא מקובל לעשות דברים כאלה וזה לא קשור אליי, אני לא אהיה חבר כנסת כל החיים, זה קשור לעבודה בין הרשויות. לא עושים דברים כאלה. כיו"ר הוועדה אני צריך לשמור על הפיקוח הפרלמנטרי של הכנסת על הממשלה, זה התפקיד שלנו וגם של משרד המשפטים שצריך לדאוג שהפרדת הרשויות תישמר. היינו צריכים את הלחץ של היועץ המשפטי של הוועדה, עו"ד איתי עצמון, בשביל שתרדו מהצעת החוק לבטל את הוועדה בעניין הזה".
נציגת הלשכה המשפטית של משרד התחבורה, עו"ד חוה ראובני, הבהירה שתזכיר החוק שביטן התייחס אליו נגנז. לדבריה, עם פרוץ המלחמה נוצר מחסור אקוטי בנהגים, עקב גיוס מצד אחד וצורך מוגבר בהסעות מצד שני. ביטן אמר שהוא מבין את הצורך, והציע אף להאריך את התקופה עד תום המלחמה.ראש מדור תעבורה במשטרה, סנ"צ לימור שזו, אמרה שלתאונות דרכים שמעורבים בהם כלי רכב כבדים ואוטובוסים יש משמעות קטלנית, ודרשה נתונים שיראו צורך קריטי כדי לבחון את הבקשה. מנהלת אגף פיקוח ובקרה במשרד התחבורה, דלית רגב, השיבה לה שכ-40% מנהגי הרכב הכבד גויסו בצו 8, ואין נתונים מלאים כי הצבא לא מפרסם אותם. היא הזכירה שבשגרה חסרים כ-7,000 נהגים אוטובוסים ומשאיות. יו"ר מועצת המובילים והמסיעים, גבי בן הרוש, הוסיף שגם כ-7,000 משאיות גויסו, ואמר שגם אחרי סיום המלחמה ייקח זמן עד שהמצב יחזור לקדמותו.ביטן אמר שכיום גם הנסועה פחתה, ולכן הוא פחות מודאג. עם זאת, קרא למשרד התחבורה לבחון את הנושא, ואם יתברר שיש עלייה בתאונות במעורבות משאיות ואוטובוסים, ביקש ממשרדי התחבורה והמשפטים לשקול לתקן את התקנה עוד לפני סיום המלחמה. רגב הבהירה שמשרד התחבורה חרד גם הוא לתאונות הדרכים, ואם יהיה צורך בכך יתקן את התקנה.ח"כ שלום דנינו (הליכוד) שב וביקש התייחסות להתקנת התקנה בדחיפות ללא אישור הוועדה, ועו"ד ראובני הסבירה שלפי פרשנות של משרד המשפטים לחוק העונשין, במקרים של הקלה לא נדרש אישור ועדה מוועדות הכנסת. ביטן אמר שהדבר לא קשור להקלה, אלא לשינוי שעות עבודה, ואמר שלפי חוק העונשין, שינוי שנוגע לעבירות שיש עליהן ענישה פלילית טעונות אישור ועדה של הכנסת. הוא התייחס גם לדחיפות: "כל דבר שמגיע אלינו אנחנו מטפלים בו הרבה יותר מהר מהממשלה". ח"כ דנינו הוסיף שהוא נדהם איך מייצרים פרוצדורות לעקוף את הריבון.עם זאת, היו"ר ביטן שב והדגיש את חשיבות התיקון לטובת המשק. בעקבות בקשתו, אישרה הוועדה שהוראת השעה תוארך עד 29 בפברואר 2024, או עד לתום ההכרזה על מצב מיוחד בעורף, לפי המוקדם מביניהם. ההצעה אושרה ברוב של 4 תומכים, בהם ביטן, ח"כ אלי דלל (הליכוד), ח"כ אברהם בצלאל (ש"ס) וח"כ סימון מושאישוילי (ש"ס). ח"כ דנינו ביקש להביע מחאה ונמנע בהצבעה.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!