דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ג בתמוז תשפ"ד 19.07.24
27.8°תל אביב
  • 24.8°ירושלים
  • 27.8°תל אביב
  • 28.2°חיפה
  • 28.7°אשדוד
  • 26.4°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 30.5°טבריה
  • 27.3°צפת
  • 28.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מלחמה בישראל

ראש המועצה האזורית גליל עליון: "ללא פעולה צבאית תושבי הצפון לא ישובו לבתיהם"

ראש המועצה גיורא זלץ התנגד להסכם בינלאומי ואמר: "איך נדע אם החיזבאללה עומדת בהסכם החדש, נחכה ל-7 באוקטובר 2024 בשביל לבדוק את זה?" | סגנית ראש המטה לביטחון לאומי לשעבר: "צה"ל יצטרך לשנות את כללי המשחק בצפון ביום שאחרי ולא לתת לחיזבאללה להכתיב אותם"

חילופי אש בין צה״ל למחבלי חיזבאללה בגבול לבנון (צילום ארכיון: אייל מרגולין, פלאש90)
חילופי אש בין צה״ל למחבלי חיזבאללה בגבול לבנון (צילום ארכיון: אייל מרגולין, פלאש90)
אוריאל לוי
אוריאל לוי
כתב
צרו קשר עם המערכת:

"תושבי הצפון לא ישובו לבתיהם ללא רצועה רחבה בצד הצפוני של הגבול שמדינת ישראל תנקה מחיזבאללה בפעולה צבאית", כך אמר הבוקר (חמישי) ראש המועצה האזורית הגליל העליון, גיורא זלץ, בהצהרה לתקשורת לאחר פגישה עם שר הביטחון יואב גלנט.

השר גלנט נפגש אתמול בנהריה עם ראשי רשויות קו העימות והתחייב בפניהם כי חיזבאללה תורחק אל מעבר לליטני בהסדר מדיני שיבטיח את מימוש החלטה 1701 של האו"ם. גלנט אמר לתושבים כי אם חיזבאללה לא יתפנה בהסדר מדיני, מדינת ישראל תפעל בכל האמצעים העומדים לרשותה להרחקת חיזבאללה באמצעים צבאיים.

הבוקר הבהיר ראש המועצה גיורא זלץ כי איננו מקבל את ההצעה של גלנט, וקרא לממשלה להרחיק את חיזבאללה מהגדר באמצעות רצועת ביטחון. "בואו נסתכל למציאות בעיניים", אמר זלץ, "מדינת ישראל, עם אחד הצבאות החזקים בעולם, נלחמת עם חמאס כבר חודשיים, בהצלחה חלקית, כאשר 'הנמר' של חיזבאללה יושב בצד, מתבונן, ואף אחד לא מתעסק איתו".

זלץ הדגיש: "לצערי הרב, הדברים של שר הביטחון, גלנט, בפגישה עם ראשי הרשויות, יכולים להביא את חיזבאללה ובעל הבית שלו איראן, לתחושת הצלחה – מדינת ישראל מסיבותיה הפנימיות והבין לאומיות לא רוצה להתעמת עם חיזבאללה.

"גלנט ואנחנו יודעים שאין שום משמעות להסכם בין לאומי, יש הסכם כזה מ-2006 שלא נאכף ומדינת ישראל ישבה בשקט, והתעלמה מהכרסום המתמשך שלו על ידי החיזבאללה. איך נדע אם החיזבאללה עומדת בהסכם החדש -נחכה ל-7 באוקטובר 2024, 25, 26 בשביל לבדוק את זה?"

"כדאי להבין, ה-7 לאוקטובר שינה את הדנ"א של תושבי עוטף ישראל, זה לא אירוע מקומי שהזמן יתקן. אנחנו לא אותם אנשים, אנחנו לא אותה מדינה. ללא רצועה רחבה בצד הצפוני של הגבול שמדינת ישראל תנקה על ידי פעולה צבאית מהחיזבאללה ובהמשך תשמור עליה נקייה מנוכחות חיזבאללה, יחד עם הרתעה משמעותית, לא נוכל להחזיר את ההתיישבות לאורך הגבול הצפוני, והמשמעות לטווח בינוני וארוך מסוכנת לרעיון הציוני, למדינת ישראל".

סגנית ראש המטה לביטחון לאומי לשעבר אורנה מזרחי מסכימה עם דבריו של ראש המועצה זלץ אולם היא טוענת שלא נכון להסתפק בפעולות צבאיות בלבד, ואומרת ל'דבר': "נדרשים גם מהלכים מדיניים והחלו לעסוק בכך".

מזרחי שהיא חוקרת בכירה במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS) המתמחה בחקר לבנון, מזכירה כי לישראל יש ניסיון רע מרצועת ביטחון ועדיף להימנע שוב מכיבוש שטח, אך מדגישה כי "נדרשות פעולות צבאיות משמעותיות יותר כדי להרחיק את חיזבאללה ולייצר תחושת ביטחון וביטחון לתושבים." עם זאת, טוענת מזרחי, יש לשקול מתי נכון לבצע זאת כשבפני צה"ל עומדות כעת משימות מורכבות כל כך בדרום".

מזרחי אומרת כי "צה"ל יצטרך לשנות את כללי המשחק בצפון ביום שאחרי ולא לתת לחיזבאללה להכתיב אותם". ומוסיפה גם את הדחיפות לשפר את המיגון לאוכלוסיית הצפון. "נושא שנזנח למרות החלטות קודמות בנושא".

כ-80 אלף מתושבי הצפון פונו מבתיהם בעקבות המלחמה. בשבוע שעבר רמז גלנט שהתושבים יוכלו לחזור בקרוב לבתיהם, היות שחיזבאללה הורחק מהגבול וקו המוצבים הקדמיים שלו הושמד, ועורר ביקורת וזעם גדולים בקרב תושבי הצפון. אתמול הבהיר שר הביטחון שהמלחמה לא תיגמר בלי הרחקת חיזבאללה מעבר לנהר הליטני.

בתוך כך עיתון אלאח'באר המזוהה עם חיזבאללה מדווח כי ארה"ב, צרפת, איחוד האמירויות וסעודיה מנהלות יחד קמפיין בדרישה ליישום החלטות האו"ם לפיה חיזבאללה יורחק מעבר לנהר הליטאני, וחיזוק אחיזתם של כוחות יוניפי"ל בדרום לבנון. העיתון הלבנוני נדאא' אלוטן מדווח כי צרפת מבצעת "פעולות הכנה" לקראת ביקור נוסף קרוב של השליח האמריקאי עמוס הוכשטיין בביירות במטרה להגיע לעסקה: "נסיגת חזבאללה מדרום לבנון בתמורה לנסיגת ישראל מחוות שבעא, כפר שובא והכפר ע'ג'ר."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!