דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי כ"ז בסיון תשפ"ד 03.07.24
24.9°תל אביב
  • 20.4°ירושלים
  • 24.9°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 24.4°אשדוד
  • 23.1°באר שבע
  • 30.4°אילת
  • 27.9°טבריה
  • 21.0°צפת
  • 23.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
החטופים והנעדרים

אימו של אנדריי קוזלוב החטוף, בשיחת טלפון מרוסיה: "אנדריי צריך לחזור עכשיו"

לא מאבדים תקווה | אנדריי קוזלוב, עולה חדש מרוסיה, נחטף מעבודתו במסיבה ברעים. הוריו מנהלים מאז מסע לחצים בינלאומי לשחרורו, בין מוסקבה, ברלין, רומא ותל אביב. "כל האנשים היו מאוד אדיבים כלפינו", אומרת האם, "אבל אני בספק אם הם יכולים לשנות את המציאות עבור אנדריי. זה כאילו אמור לייאש אותי, אבל זה לא"

יבגניה קוזלוב ואנדריי (צילום: אלבום פרטי)
אנדריי עם אימו יבגניה קוזלוב. "אנחנו מקווים שהפדרציה הרוסית תצליח לייצר עסקה כדי שאנדרי שלנו יחזור בחיים" (צילום: אלבום פרטי)
דוד טברסקי

אנדריי קוזלוב (27), עולה חדש מרוסיה, נמצא בשבי החמאס כבר 67 ימים. הוריו, מיכאל ויבגניה קוזלוב, מנהלים את המאבק לשחרורו משם. התקווה שהבן ישוחרר בעסקאות השבויים התנפצה בסיום הפסקת האש, ושלחה אותם למסע בינלאומי לקידום שחרורו.

"אנחנו מאוד מקווים שמדינת ישראל תצליח להשיג שוב הפסקת אש ועסקת שבויים, ובתוכה הפדרציה הרוסית תצליח לייצר עסקה כדי שאנדרי שלנו יחזור בחיים", אומרת  ל'דבר' יבגניה, אימו, בשיחה מרוסיה. "אנדריי צריך לחזור עכשיו. כל החטופים צריכים לחזור עכשיו, לפני שיתחילו לפוצץ או להציף את המנהרות שייתכן שהחמאס מחזיק בהן חטופים".

אנדריי מחליט לעלות: "היו לו הרבה תוכניות להתפתחות מקצועית"

קוזלוב עלה לארץ באוגוסט שעבר מסנט פטרבורג ברוסיה, שם הוא למד עיצוב חזותי ופרסום והספיק לעבוד מעט בתעשייה. "הוא התעניין בישראל ובאפשרות לעלייה במשך הרבה שנים", מספר אביו. לדבריו, כבר במהלך הקורונה אנדריי קיבל החלטה סופית לעלות וחיפש את הדרכים הטובות ביותר להגשים את חלומו, תוך כדי עיסוק אינטנסיבי בגיבוש המסמכים הנדרשים לעלייה.

אנדריי קוזלוב. "הוא אהב הכול בישראל, ובכול השיחות איתנו סיפר ששמח מאוד על הבחירה שלו לחיות פה" (צילום: אלבום פרטי)
אנדריי קוזלוב. "הוא אהב הכול בישראל, ובכול השיחות איתנו סיפר ששמח מאוד על הבחירה שלו לחיות פה" (צילום: אלבום פרטי)

"אמנם סבו של אנדריי יהודי", מספר האב, "אבל לא היינו בטוחים שזה יעבוד לו. אנדריי בן אדם מאוד רציני ונחוש, ואחרי עבודה קשה הוא הצליח לקבל את כל האישורים. ביום שזה קרה הוא התמלא בשמחה. הוא מאוד רצה להגיע לכאן".

קוזלוב עלה במסגרת תוכנית "מסע" של הסוכנות היהודית, שמעודדת צעירים בעשור השלישי לחייהם לעלות ולהשתלב בלימודים אקדמיים. "הוא אהב הכול בישראל, ובכל השיחות איתנו סיפר ששמח מאוד על הבחירה שלו לחיות פה".

בינואר השנה ביקר אותו האב בארץ: "הוא התרברב, בצחוק כמובן, שבגלל פערי השכר בין הארצות, הוא התחיל להרוויח יותר מאיתנו. היו לו הרבה תוכניות להתפתחות מקצועית, בעיקר בתחום האנימציה".

החיפושים: יותר מ-200 איש עברו על סרטונים בטלגרם

קוזלוב, תושב ראשון לציון, עבד במסעדה בתל אביב, וב-6 באוקטובר יצא לעבוד כמאבטח במסיבה ברעים לגמרי במקרה. חבר הציע לו את העבודה אחרי שעובד אחר לא הגיע. עם תחילת ירי הטילים והאזעקות, כתב להוריו ששלומו טוב ועדכן אותם על מקומו, כדי שלא ישמעו על האירוע רק מהתקשורת הרוסית. הוא כתב שנקלע לאזור הקרבות גם לבת זוגו, ג'ניפר מסטר, ולכמה חברים. בסביבות 09:15 אבד עימו הקשר, והצבא איכן את טלפון שלו בפעם אחרונה ליד קיבוץ סעד.

כמה ימים לאחר המתקפה, החברים ובת הזוג החלו לחפש כל פיסת מידע על אנדריי. יותר מ-200 איש עברו, בקבוצת טלגרם ייעודית, על אינספור תמונות וסרטונים, והעבירו את המידע הרלוונטי הלאה.

אנדריי ואביו מיכאל קוזלוב. "הוא הפך בישראל לאדם מאוד חברותי" (צילום: אלבום פרטי)
אנדריי ואביו מיכאל קוזלוב. "הוא הפך בישראל לאדם מאוד חברותי" (צילום: אלבום פרטי)

"הופתענו לראות שלאנדריי היו מעגלים על גבי מעגלים של חברים", אומר האב, "הוא הפך בישראל לאדם מאוד חברותי. כל מעגל חברים התגייס להביא כל פיסת מידע אפשרית מהאינטרנט. אנשים עבדו מסביב לשעון ביחד עם הצבא והמדינה. הייתי בהלם מהאמון שיש לאנשים במוסדות הרשמיים".

חטיפת הבן מהדהדת סיפור משפחתי. סבתו של אנדריי נחטפה בילדותה על ידי הנאצים במלחמת העולם השנייה. היא ומשפחתה חיו בתנאי עבדות, וברוסיה היא מוכרת כניצולת רדיפות הנאצים.

ההודעה הרשמית: "הכול היה מקצועי וברור"

כעבור כמה שבועות פנה למשפחה גורם רשמי והודיע להם שאנדריי נחטף. "עוד לפני שהספקתי להגיע לישראל", מספרת האם יבגניה, "יצרו איתנו קשר כל גורמי הביטחון, באנגלית ורוסית. מעיריית ראשון לציון ומביטוח לאומי שוחחו איתי אנשים והסבירו לי מה שצריך, גם ברוסית. הכול היה מאוד מקצועי וברור. הרגשתי נתמכת וזה מאוד עזר".

היא גם טסה למפגש עם הפרלמנט הגרמני בברלין ועם האפיפיור באיטליה: "כל האנשים שנפגשתי איתם היו מאוד אדיבים כלפינו, אבל אני בספק אם הם יכולים לשנות את המציאות באופן מובהק עבור אנדריי. זה כאילו אמור לייאש אותי, אבל זה לא. כל מפגש כזה מצטרף לסדרה של לחצים, שבסופו של דבר אחד מהם יהיה הקש שישבור את גב הגמל".

החלום הכי גדול: "לחבק אותך כשתהיה חופשי"

בשבועות שהייתה בארץ, הספיקה יבגניה לצעוד בצעדת המשפחות לירושלים ולהיות בהפגנות בתל אביב. באחד ממשדרי כאן 11 בנובמבר פנתה אל בנה, בתקווה שהוא שומע.

"אנדריושנקה", היא אומרת, "אני מאוד אוהבת אותך, מאוד מחכה לך. החלום הכי גדול שלי זה לחבק אותך כשתהיה חופשי. מעולם לא חיכיתי ולא רציתי ככה משהו. אני יודעת שאתה מאוד חזק, יודעת שתוכל לעבור את הכול ולחזור אלינו הביתה".

הלחצים: פגישה במוסקבה עם סגן שר החוץ הרוסי

קוזלוב אזרח רוסיה, ולכן מופיע ברשימות שהעבירה הפדרציה הרוסית לחמאס, כך נודע למשפחה כמה שבועות לפני תחילת עסקאות החטופים. במהלך הפסקת האש, חמאס הסכים לשחרר ללא תמורה חטוף ישראלי אחד בעל אזרחות רוסית, רוני קריבוי, ולעשות, על פי חמאס, מחווה לממשלת רוסיה.

סגן שר החוץ הרוסי מיכאל בוגדנוב. "הוא הראה לנו את רשימת החטופים בעלי האזרחות הרוסית שהועברה לחמאס. ראיתי ששמו של אנדריי ופרטים נוספים שקשורים בו נמצאים שם" (צילום: The Council of the Federation of the Federal Assembly of the Russian Federation)
סגן שר החוץ הרוסי מיכאל בוגדנוב. "הוא הראה לנו את רשימת החטופים בעלי האזרחות הרוסית שהועברה לחמאס. ראיתי ששמו של אנדריי ופרטים נוספים שקשורים בו נמצאים שם" (צילום: The Council of the Federation of the Federal Assembly of the Russian Federation)

כדי ליצור מנוף לחץ לשחרורו של אנדריי, נסעה יבגניה לפני כשבועיים למוסקבה, ונפגשה עם סגנו של שר החוץ, מיכאל בוגדנוב. היא גם הגישה לשירות הביטחון הרוסי (FSB) תביעה רשמית על החטיפה. "אני מרגישה שזה היה הישג גדול שהגענו עם שמו של אנדריי עד ללשכת שר החוץ, כי בסופו של דבר הוא האיש שנפגש עם נציגי חמאס. בוגדנוב הבטיח לנו שבכל מפגש רשמי עם נציגי חמאס עולים הנושא ההומניטרי וקידום שחרור החטופים. הוא הראה לנו את רשימת החטופים בעלי האזרחות הרוסית שהועברה לחמאס וראיתי בעיניי ששמו של אנדריי ופרטים נוספים שקשורים בו נמצאים שם".

בהודעת הקרמלין שפורסמה ביום ראשון השבוע, לאחר השיחה בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין, לא הייתה התייחסות מפורשת לשבויים בעלי האזרחות הרוסית. האזכור היחיד היה אגבי, ולפיו רוסיה תמשיך להיות בקשר עם ישראל לקידום פינוים של אזרחים רוסים ובני משפחותיהם מהרצועה, נוסף על שחרור ישראלים.

בהודעה של לשכת נתניהו, שגינתה את העמדה האנטי-ישראלית של רוסיה באו"ם, הודה נתניהו לפוטין על שקידם את שחרורו של יוני קריבוי, אך לא אזכר את מצבם של החטופים הישראלים בעלי האזרחות הכפולה.

הדאגה: "קראתי שלקח חמש שנים לשחרר את גלעד שליט"

בתחילת השבוע שעבר, שוחחה יבגניה עם אחת החטופות ששוחררו מהשבי, כדי ללמוד על התנאים שבנה מוחזק בהם. "היא סיפרה לי שלה היה מזל יחסית, שהתנאים היו סבירים, או לפחות לא נוראיים. אבל במפגש של הורים אחרים עם נתניהו, שהתקיים בשבוע שעבר, שג'ניפר (בת הזוג) הייתה בו, הבנתי שכל עדות שם הייתה זוועתית יותר מהשנייה. חלק מהחטופות סיפרו שאיבדו את הרצון להמשיך לחיות, ורק התקווה לראות שוב את ילדיהן החזיקה אותן בחיים".

ההורים נחושים לפעול לקידום שחרורו של בנם ברוסיה ובישראל. "סיפרו לנו שהחטופים זזים כל הזמן ממקום למקום, מבתים שפוצצו אותם עד למנהרות מופגזות", אומרת יבגניה, "קראתי שלישראל לקח חמש שנים לשחרר את גלעד שליט, ולכן אני מבינה שללא מאמץ מלחמתי מול חמאס, השבויים עלולים להישאר שם עוד שנים ארוכות. אבל אם המלחמה תימשך ללא התייחסות לחטופים, הם פשוט יכולים להירצח. אני לא יודעת מה הדבר הנכון לעשות כדי שהחטופים יחזרו בחיים. לדעתי גם ההנהגה הישראלית לא בטוחה בכך".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!