דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ג בתמוז תשפ"ד 19.07.24
30.5°תל אביב
  • 30.8°ירושלים
  • 30.5°תל אביב
  • 29.4°חיפה
  • 30.6°אשדוד
  • 34.6°באר שבע
  • 41.2°אילת
  • 35.1°טבריה
  • 30.6°צפת
  • 32.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

המשק מתאושש, הצפון פחות: 27% מהעסקים בצפון סגורים או בתעסוקה מינימלית

מסקר מעסיקים של הלמ"ס עולה שבדצמבר 48% מהעסקים בהיקף תעסוקה גבוה, לעומת 24% בסוף אוקטובר | בדרום שיפור: שיעור העסקים הסגורים או בתעסוקה מינימלית צנח מ-40% בנובמבר ל-10% בדצמבר | בצפון: השיעור בדצמבר זהה לנובמבר

כוחות הצלה במקום בו פגעה רקטה מלבנון בקרית שמונה (צילום ארכיון: אייל מרגולין/פלאש90)
פגיעת רקטה מלבנון ליד עסק בקריית שמונה (צילום: אייל מרגולין/פלאש90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

מגמת ההתאוששות במשק נמשכת – כך מעיד סקר מעסיקים שביצעה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, המשקף את נתוני אמצע דצמבר. בסקר נמצאה ירידה משמעותית במספר מקומות העבודה שהיו סגורים או הופעלו בתעסוקה מצומצמת מאוד. עם זאת, במחוז הצפון לא נרשם שיפור בין נובמבר לדצמבר.

רק כ-14% מהמעסיקים דיווחו על ירידה להיקף תעסוקה של פחות מחמישית ממצבת העובדים, לעומת 22% בנובמבר ו-37% בסוף אוקטובר. לעומת זאת, שיעור העסקים שדיווחו על תעסוקה גבוהה באמצע דצמבר, של למעלה מ-81% ממצבת העובדים טרם המלחמה, הוכפל ועמד על 48% מהעסקים לעומת 38% בנובמבר ו-24% בסוף אוקטובר.במחוז הדרום חלה התאוששות מהירה: אחוז העסקים הנמצאים בתעסוקה מינימלית או סגורים זמנית ירד מכ-59% בסוף אוקטובר ל-40% בנובמבר וכ-10% בלבד בדצמבר. במחוז הצפון שיעור העסקים המדווחים על תעסוקה מינימלית או סגירה זמנית ירד מ-32% בסוף אוקטובר ל-27% בנובמבר, אך נשאר ללא שינוי בדצמבר.

עסקים קטנים נפגעו יותר

ענף הבינוי הוא בעל שיעור העסקים הנמצאים בהיקף תעסוקה מינימלי או סגירה זמנית הגבוה ביותר (24%), וגם בתעשייה ובשירותי המזון והמשקאות נרשם שיעור גבוה של 19%. בענף המסחר השיעור הוא 13%, בשירותי הבריאות, הרווחה והסיעוד 12% ובענף השירותים (ללא הייטק) 10%.

המלחמה פגעה יותר בעלי מספר עובדים קטן: בקרב עסקים עם עד חמישה עובדים נרשמו 19% של עסקים עם היקף תעסוקה מינימלית, לעומת 3% בלבד מהעסקים בני 250 עובדים ומעלה.

במחוז הדרום, 32% מהעסקים צפו פגיעה של למעלה ממחצית ההכנסות של החברה בחודש דצמבר לעומת 67% בסוף אוקטובר. במחוז הצפון דיווחו כך 39% בדצמבר לעומת 64% בסוף אוקטובר. במחוז תל אביב 21% לעומת 52%, במחוז המרכז 34% לעומת 45%, במחוז חיפה 27% לעומת 30% ובמחוז ירושלים 41% לעומת 52%.

ההייטק במצב טוב יחסית, אך במגמה שלילית

בענפי התעשייה, השירותי ושירותי המזון והמשקאות חלה עלייה עקבית בצפי ההכנסות, ושיעור החברות שדיווחו שהן צופות ירידה של למעלה מ-50% בהכנסות יורד במשך הזמן. בענפי ההייטק והפיננסים חלה עלייה בשיעור החברות המדווחות על צפי לפגיעה חמורה בהכנסות דצמבר לעומת אומדן זה בנובמבר (אם כי הוא עדיין נמוך בהשוואה לענפי כלכלה אחרים). ניתן להניח שענפים אלו מושפעים שלילית מהתמשכות המלחמה, במקביל להשפעה פחותה מהגידול בצריכה הפרטית לאורך הזמן.

מרבית העסקים בכלל הענפים מצביעים על הירידה בביקוש למוצר או לשירות כגורם העיקרי לפגיעה בפעילות הכלכלית בחברתם. יוצא דופן הוא ענף הבינוי שבו כ-43% מהעסקים מציינים שהמחסור בעובדים הוא הגורם העיקרי לפגיעה הכלכלית בחברתם, ורק כ-34% מציינים את הירידה בביקוש. שיעור העסקים הגדולים המגדירים את המחסור בעובדים כגורם העיקרי הפוגע בפעילות חברתם גבוה יותר משיעור זה בעסקים קטנים.הסקר נערך בקרב כ-1,729 חברות עם חמישה עובדים ומעלה, והשיבו אליו 79% ממי שפנו אליהם. אומדני הסקר מייצגים כ-67,931 עסקים במגזר העסקי, שבהם כ-2.145 מיליון משרות שכיר.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!