דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
28.2°תל אביב
  • 25.1°ירושלים
  • 28.2°תל אביב
  • 26.8°חיפה
  • 28.8°אשדוד
  • 28.5°באר שבע
  • 38.9°אילת
  • 32.4°טבריה
  • 25.8°צפת
  • 28.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברה במלחמה

ראשי הרשויות בעוטף עזה נגד מתווה החזרה של הממשלה: "החלטה הזויה"

ראש מועצה אזורית חוף אשקלון איתמר רביבו: "אחרי ה-7.10 לא נסכים לקבל הנחתות ואמירות צבאיות מעל ראשינו" | ראש עיריית שדרות אלון דוידי: "התושבים שישובו לעיר לא יקבלו שירותים מלאים ובעיקר לא יוכלו להכניס את ילדיהם למסגרות חינוכיות"

רחוב בשדרות (צילום: גילי יערי/פלאש 90)
רחוב בשדרות (צילום: גילי יערי/פלאש 90)
דוד טברסקי

ראשי שדרות, קיבוץ יד מרדכי ושער הנגב פנו אתמול (ראשון) לממשלה בדרישה לחזור בה מהחלטת הממשלה שאמורה לעודד חזרה ליישובים המפונים בעוטף שנמצאים במרחק 4 עד 7 ק"מ מהגבול.

ראש עיריית שדרות, אלון דוידי, קרא אחר הצהריים לראש ממשלה, בנימין נתניהו בדרישה לגנוז את החלטת הממשלה שנועדה לעודד חזרתם של תושבי העוטף על ידי הענקת מענקי שיבה. ההחלטה שהתקבלה בשישי האחרון תעודד חזרה הדרגתית של תושבי שדרות והיישובים הרחוקים יותר בשדות נגב, חוף אשקלון ושער הנגב.

"יש לגנוז את ההחלטה ההזויה על פיתוי התושבים לחזור לבתיהם ללא מערכת חינוך וללא ביטחון", כתב דוידי לראש הממשלה, "התושבים שישובו לעיר לא יקבלו שירותים מלאים ובעיקר לא יוכלו להכניס את ילדיהם למסגרות חינוכיות, מכיוון שהנחיות פיקוד העורף לא מאפשרות קיום של פעילויות חינוכיות".

גם קיבוץ יד מרדכי שבמועצה אזורית חוף אשקלון שלח מכתב פנייה לממשלה בדרישה להחריד את הקיבוץ מהמתווה. "הקיבוץ דוחה את החלטת הממשלה לספח את קיבוץ יד מרדכי לישובים הנמצאים 4-7 ק"מ מהרצועה", נמסר ל'דבר' מטעם המועצה, "לא עודכנו על הדבר מראש ולא ניתן לנו שום הסבר מדוע דווקא יד מרדכי הוחרג מיישובי 0-4 והינו בטוח לחזרת התושבים וזאת בניגוד גמור לישובים רחוקים יותר מהרצועה. איננו מקבלים את ההחלטה ודוחים אותה מכל וכל".

בעקבות הדברים, ראש מועצת חוף אשקלון, איתמר רביבו, שלח מכתב זועם לשר הביטחון, יואב גלנט, בטענה שההחלטה על השיבה הדרגתית התקבלה באופן חד צדדי, ללא ידוע וללא תיאום מראש מול ראשי המועצות בעוטף, "אחרי ה-7.10 לא נסכים לקבל הנחתות ואמירות צבאיות מעל ראשינו", כתב רביבו וטען שמערך הביטחון באזור נגרע בשבועות האחרונים "בתי הספר העורפיים טרם מוכנים וערוכים לקליטת התלמידים. טרם הושלמו מרכיבי הביטחון ביישובים ובצירים. תושבי המועצה לא ישובו לביתם עד אשר יוסר האיום הביטחוני".

בפנייה שעשה 'דבר' למועצת שער הנגב נמסר שהישוב היחיד שרלוונטי במתווה הוא המושב יכיני והוא יחזור רק בזמן שמיטבי להם ואחרי שיקבלו את הערובות שהובטחו להם, ללא קשר לתאריך כזה או אחר.

לפי נוסח ההחלטה, לצד המשך מימון שהות המפונים במלונות ותשלום מענקי האכלוס העצמי, החל מה-1 בינואר המדינה תיערך להשבתם ההדרגתית של תושבי היישובים הנמצאים במרחק 4 עד 7 ק"מ מהרצועה במועצות חוף אשקלון, שער הנגב ושדות נגב ושדרות. כחלק מזה, יערכו להפעלתה מחדש של מערכת החינוך באזור, שהושבתה לחלוטין מאז ה-7 לאוקטובר. היעדרותה של מערכות החינוך המועצתיות, הייתה עד כה הגורם המרכזי שמנע את חזרתם של תושבים ליישובים המרוחקים יותר, ומשרד החינוך יידרש להגיש תכנית הפעלה למוסדות החינוך עד סוף פברואר.

רק לפני שבועיים, ראשי המועצות בעוטף העבירו ביקורת על אלוף פיקוד דרום בעקבות מסמך פנימי שנכתב על ידי בכירים באוגדת עזה ומוען לראשי היישובים בעוטף שהמליץ על הכרזת חלק מיישובי העוטף שפונו ב-7 לאוקטובר כ"ברי חזרה". לטענת ראשי ארבעת המועצות האזוריות, 18 היישובים שפורטו במכתב לא מוכנים לקליטת תושבים מבחינה ביטחונית, בחלקם יש תנועה ערה של כוחות צהליים, כולל כלי נשק כבדים, תותחים וטנקים שלא מאפשרים הימצאות לידם. נוסף לכך, הם חזרו על כך שהמועצות האזוריות אינן ערוכות לקליטת תושבים מבחינת תשתיות חינוך, רווחה ושירותים לתושבים

יו"ר מנהלת תקומה, משה אדרי, התייחס לעניין החזרה לעוטף לפני כחודש בוועדה לביקורת המדינה של הכנס ומתח ביקורות על פרסומם של תאריכי חזרה אפשריים. לדברי אדרי, ההתחייבות של המדינה והמנהלת מול המועצות האזוריות והמקומיות היא שכל החלטה בנוגע לחזרה ליישובים, תתקבל בצוות מורחב עם הצבא, משרדי הממשלה, וראשי המועצות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!