דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת ל' בסיון תשפ"ד 06.07.24
29.6°תל אביב
  • 27.3°ירושלים
  • 29.6°תל אביב
  • 28.8°חיפה
  • 29.8°אשדוד
  • 31.6°באר שבע
  • 38.1°אילת
  • 33.4°טבריה
  • 26.9°צפת
  • 31.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

"אין תכלול במענה לנפגעי ונפגעות תקיפה מינית מ-7 באוקטובר"

יעל שרר, מקימת הלובי למלחמה באלימות מינית: "אין גורם שקולט את הנפגעת ואומר מה הטיפול המיטבי עבורה" | יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה ח"כ פנינה טמנו-שטה: "הייתי מצפה ממשרדי הממשלה שישבו עם כלל הגורמים ויהיה מסלול ברור של טיפול ומעטפת"

הפגנת נשים לשחרור חטופים (צילום: תומר נויברג/פלאש90)
הפגנת נשים לשחרור חטופים (צילום: תומר נויברג/פלאש90)
הדס יום טוב

"אין תכלול במענה לנפגעי תקיפה מינית. במיוחד לגברים אין מענה", טענה יעל שרר, פעילה בולטת בתחום ומקימת הלובי למלחמה באלימות מינית, בדיון מיוחד שהתקיים היום (שני) בוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי. "אין גורם שקולט את הנפגעת ואומר מה הטיפול המיטבי עבורה".

הדיון נפתח בדברי משפחות החטופים, שהביעו חשש ממצבן של נשים בשבי. "אתן יכולות לתאר לעצמכן מה יכולה לעבור אישה בשבי", אמר יחי יהוד, אביהם של ארבל ודולב יהוד שנחטפו מניר עוז. "את הסיוטים שלי כאבא אני כותב בלילות כחלק מהטיפול שלי בעצמי, אלה דפים שישרפו כשהילדים שלי יחזרו". מירב סבירסקי, אחותו של איתי סבירסקי שחטוף בעזה, ציינה גם כי לא ניתן לדעת אם יש בשבי נשים בהריון. "בקרוב יפוג הזמן בו ניתן יהיה לקיים הפלה במצב כזה".

יו"ר הוועדה, ח"כ פנינה תמנו-שטה, נזפה במשרדי הבריאות והרווחה ובביטוח הלאומי שלא נבנתה תכנית אב רצינית לטיפול בפגיעות המיניות שבצעו פושעי חמאס. ד"ר בלה בן גרשון, ממונה על מצבי חירום בבריאות הנפש, השיבה כי הפנייה נעשית באמצעות מוקד מרכז החוסן הארצי (*5486), בו מתקבל מענה מיידי. אולם ח"כ מרב בן ארי שהשתתפה בדיון התקשרה למוקד במהלכו, המתינה על הקו 12 וחצי דקות ושיחתה נותקה בתום זמן ההמתנה.

"יש צורך במוקד ייחודי וייעודי. יש צורך בריצ'ינג אאוט. אתם צריכים ללכת אליהם, לדפוק להם בדלתות. להגיע לרשפון, להגיע למלונות, להגיע לבתי החולים", אמרה תמנו שטה. אולם ד"ר גרשון השיבה כי המענה המקצועי הנכון הוא לאפשר לאנשים לפנות באופן כללי ולחשוף את הפגיעה במהלך הטיפול. "לא קיבלנו את ה-2 מיליון שקל שביקשנו כדי לקצר את ההמתנה"

סלעית שחר הוכמן, מנהלת תחום טיפול בנפגעי תקיפה מינית, הדגישה כי גם במשרד הרווחה מתנגדים מקצועית לפנייה ישירה, וכי פניות למשרד מתקבלות במוקד 118 או באמצעות לינק לפנייה ישירה לטיפול. "אנחנו נמצאים בקשר עם הביטוח הלאומי לגבי כל נפגעי האיבה", אמרה הוכמן, והוסיפה שלמערך מרכזי הטיפול בתקיפה מינית משרד הרווחה, הכולל כ-80 מרכזי טיפול, נוספו לאחרונה 32 מטפלים.

"התחושה היא שאין תכנית אב. אין תכלול שמראה את סדר הזרימה בטיפול בנפגע או בנפגעת", אמרה שטה. "הייתי מצפה ממשרדי הממשלה שישבו עם כלל הגורמים ויהיה מסלול ברור של טיפול ומעטפת. היעדר התכלול מייצר אווירה ביקורתית. בסוף אתם לא מצליחים לייצר תמונת מצב מספקת". תמנו שטה דרשה מהמשרדים ליצור תכנית אב מתכללת לטיפול בנושא, דיון מעקב יתקיים בשבוע הבא.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!