דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני ב' בתמוז תשפ"ד 08.07.24
30.4°תל אביב
  • 29.6°ירושלים
  • 30.4°תל אביב
  • 29.5°חיפה
  • 30.7°אשדוד
  • 33.7°באר שבע
  • 39.9°אילת
  • 36.2°טבריה
  • 30.3°צפת
  • 32.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברה במלחמה

"האיום לא הוסר, אי אפשר ללמוד פה": תושבי אשכול מבקרים את תוכנית החזרה ללימודים

המועצה האזורית מתכננת חזרה הדרגתית של מערכת החינוך, ל-400 תלמידים שחזרו אליה | נעמה, תושבת המועצה: "ניתן לחזור לעורף המועצה או לרמת נגב, ההחלטה להציע להורים חזרה למוסדות החינוך שקרובים לגבול היא תמוהה"

בתים הרוסים בקיבוץ בארי אחרי מתקפת מחבלי חמאס (צילום: אריק מרמור/פלאש90)
בתים הרוסים בקיבוץ בארי אחרי מתקפת מחבלי חמאס (צילום: אריק מרמור/פלאש90)
דוד טברסקי

המועצה האזורית אשכול מתכוננת בימים אלה לקראת חזרה הדרגתית של מערכת החינוך לתחומי המועצה, לטובתם של כ-400 ילדים ובני נוער שחזרו אליה. לדברי המועצה, בשבועות האחרונים חזרו אליה מעל 4,000 תושבים, רובם לאזורים העורפיים שנמצאים במרחק 4 ק"מ ויותר, להם המועצה מחוייבת לספק מענה חינוכי.

ההחלטה על החזרת מערכת החינוך היא הראשונה שמגיעה כיוזמה מטעם המועצה עצמה ולא כהכוונה או כהוראה מהמדינה. במועצה החליטו זאת בעקבות סקר מיוחד שיזמה בשבועות האחרונים, שהראה, על פניו, שיש רוב בקרב התושבים להחזרת מערכת החינוך לתחום המועצה עצמה, לאחר שפעלה בחודשים האחרונים במוקדי הפינוי ובמועצה האזורית רמת הנגב.

לימודים במלון המפונים ENJOY בים המלח (צילום: אושרה שייב לרר)
לימודים במלון המפונים ENJOY בים המלח (צילום: אושרה שייב לרר)

על פי הסקר, שלקחו בו חלק 1089 בתי אב והגיע לידי 'דבר'; 62% מהתושבים ציינו שהיו רוצים שמערכת החינוך היסודית תחזור לתחומי המועצה (השאר ביקשו שתישאר במוקדי הפינוי). 25% מהמשיבים הסכימו שהיא תחזור לחבל הבשור או לקרית החינוך המקורית בקיבוץ מגן שנמצאת קרוב לגבול עם הרצועה, בה לומדים רוב ילדי המועצה . 27% ביקשו שהיא תוקם בקיבוץ גבולות, הנמצא במרחק מעל 10 ק"מ ועוד 10% ציינו שהיו מעדיפים שהמערכת החינוכית תתקיים במתחם מיוחד בבסיס צאלים.

בהקשר למערכת העל יסודית, רק 49% מההורים הסכימו שתחזור למועצה, בעוד 28% ביקשו שתישאר במוקד הפינוי ו-23% בשלוחה צמודת התיכון במועצה אזורית רמת הנגב, שכיום לומדים בה עשרות מתלמידי המועצה במסגרת ייחודית לנוער מהמועצה. מכלל ההורים שהיו רוצים שהחינוך יחזור לתוך תחום המועצה, רק 35% הסכימו שהחזרה תהיה לבתי הספר באזור הבשור, הקרובים לגבול.

"הרוב מעדיפים ללמוד ברמת הנגב, שזה אזור פחות מסוכן"

נעמה כספי, תושבת מושב עין הבשור, מגדלת שני ילדים שלומדים בחינוך העל יסודי במועצה. בימים האחרונים, עם פרסום הסקר, היא מוביל התנגדות נחרצת לחזרה, שנתפסת בעיניה כמהלך חסר אחריות.

"הגעתי השבוע למושב לכמה ימים, וזה אזור מלחמה", היא מספרת ל'דבר'. כספי חברה בהנהגת הורים אזורית מזה מספר שנים, ולדבריה רוב ההורים בסביבתה לא יחזירו את ילדהם לאזור עד שהמציאות הביטחונית בו לא תשתנה משמעותית. "אני מכירה הורים שרק רוצים לחזור ולהחזיר את הילדים למערכת כי הילדים מאבדים את זה במלונות. זה מובן לי. אבל הסקר שנעשה הוא מגמתי. הוא מטה את המציאות ולא מייצג את רוב התושבים. הרוב לא רוצים ללמוד במועצה אלא ברמת הנגב, שזה אזור פחות מסוכן".

לדבריה, החזרה ללימודים עבור ילדיה ועבור רוב הילדים במועצה, תוכל להתקיים רק באזור עורף המועצה, בצד הכי רחוק מהגבול, או במועצה אזורית רמת הנגב, שאף מרוחקת עוד יותר מהרצועה וכבר היום פועלת בה מערכת חינוך זמנית עבור ילדי המועצה. את ההחלטה להציע מלכתחילה להורים אפשרות חזרה למוסדות החינוך במרכז המועצה, הקרובים לגבול, היא מגדירה כ'תמוהה' ואת המהלך כולו כניסיון לכפות בכוח חזרה לשגרה.

"אני לא מבינה איך הכניסו אופציה לחזור לאזור נופי הבשור ולקריית החינוך במגן. רואים משם את כל העשן ברצועת עזה, זה אזור חשוף", אומרת כספי. "יש אנשים שאומרים שהחזרה זה התקומה, זה החיים. אבל אני לא מבינה איך אפשר לחזור לפה – האיום לא הוסר. אי אפשר להתרכז וללמוד פה". בגלל חוסר הוודאות, כספי מציינת שהורים רבים שהיא מכירה מצאו פתרונות עצמאיים ולא מחכים למענה ולפתרון מהמועצה, וילדיהם השתלבו בשבועות האחרונים במוסדות החינוך ברמת הנגב, באשל הנשיא, ובמבואות נגב.

בחודשים הקרובים בקיבוץ גבולות תיפתח מערכת חינוך לילדים ונוער שיחזרו למועצה אך מספר התלמידים שיוכלו ללמוד בה מוגבל מפעם מגבלת מקום. התכנון במועצה, כך לפי מספר שיחות שקיים 'דבר' עם הורים במועצה ופרסום רשמי, היא לקדם החזרתם תלמדים למבני החינוך במרכז של המועצה, באזור גוש צוחר.

"משקיעים מיליונים בשיפוץ של בתי הספר, כשאין לדעת מי יחזור"

"כל האפשרויות שהציגו לנו ההורים – הן אפשרויות רעות", הסביר הורה מהמועצה ששוחח עם 'דבר'. "איזה ילד בכיתה א' ילמד בתוך בסיס? הסקר מראה תמונת מצב מגמתית שאינה משקפת את המציאות".

בקבוצת פייסבוק סגורה של המועצה, נרשמו עשרות פוסטים ותגובות ביקורתות ביחס למהלך, שציינו בין היתר שלמידה באזור הגבול מלווה ברעשי מלחמה תמידיים וישנו חשש שהילדים יפגעו בדרכם אל ומבית הספר מירי מכיוון האזורים ברצועה שלא בשליטת צה"ל. "רוב ההורים לא יסכימו לשים את התלמידים שלהם בבית ספר קילומטרים ספורים מהגדר, תוך כדי לחימה שאין לדעת מתי תסתיים. חייבים להסתכל על הטווח הרחוק, אפשר לבנות בתי ספר עורפיים, אבל כרגע משקיעים מיליונים בשיפוץ מחדש של בתי הספר שלייד הרצועה שאין לדעת מי יחזור לשם".

אוטובוס של מועצה אזורית אשכול באילת (צילום: דוד טברסקי)
אוטובוס של מועצה אזורית אשכול באילת (צילום: דוד טברסקי)

על פי לוח הזמנים שהציגה המועצה, המסגרות לגיל הרך, היסודי והעל יסודי יתחילו לפעול כבר מפברואר הקרוב במושבים עין הבשור, אבשלום ומבטחים ובקיבוץ גבולות. בהמשך, בהתאם לכמות התלמידים שיחזרו, המועצה מתכוונת להעביר את כלל התלמידים לאזור הבשור.

לפי שעה, נראה שלא מדובר במהלך של המועצה לתמרוץ או דחיפה של התושבים לחזור, אלא רק לספק פתרון לחוזרים. בפנייה של 'דבר' למועצה בעניין וגם בהודעה שיצאה מטעם אגף החינוך, נאמר מפורשות שהמסגרות נפתחות עבור תושבים שיבחרו לחזור מרצונם ושראש המועצה, גד ירקוני, ימשיך לדרוש מהממשלה לאפשר מערכות חינוך למפונים לפחות עד סוף שנת הלימודים הנוכחית.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!