דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
28.5°תל אביב
  • 25.7°ירושלים
  • 28.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 29.4°אשדוד
  • 28.3°באר שבע
  • 33.9°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 24.9°צפת
  • 28.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תרבות ומורשת

הקיצוץ שתכנן האוצר בתקציב הספריות הציבוריות בוטל, וייבחן מחדש

בוועדת השרים לחקיקה סוכם שהקיצוץ בשיעור 30% מתקציב הספריות לא יבוצע | שר התקשורת שלמה קרעי: "אם יחזור לדיון, יימצאו מקורות אחרים להשלמתו"

ספרייה ציבורית בית הכרם (צילום: דוד טברסקי)
ספרייה ציבורית בית הכרם (צילום: דוד טברסקי)
אורן דגן

האוצר ביטל את הקיצוץ שתכנן בתקציב הספריות הציבוריות בסך 85 מיליון ש"ח, ובוועדת השרים לחקיקה סוכם שהוא ייבחן מחדש.

מטעמו של שר המשפטים יריב לוין נמסר שהחקיקה שתאפשר את הקיצוץ, שעומד על 30% מתקציב הספריות, לא תקודם עד לבחינה מחדש של הנושא. עוד סוכם שתיבחן אפשרות לקצץ חלק מהסכום מתקציב תאגיד השידור, ושהקיצוץ בספריות יהיה בשיעור נמוך יותר.

שר התקשורת שלמה קרעי אמר לאחר ישיבת הוועדה: "אם הקיצוץ יחזור שוב לדיון, יהיה זה רק לאחר בחינה רוחבית, ובאופן כזה שבו הקיצוץ יהיה מזערי ויימצאו מקורות אחרים להשלמתו".

ועדת השרים לחקיקה התכנסה היום (רביעי) לדון בהצעה לקיצוץ 25 מיליון שקלים בתקציב הספריות הציבוריות.

בנוסח החדש של הצעת החוק ביקשו ביטול מלא של חוק הספריות, קיצוץ בתקציב וסגירת סניפים, פגיעה בעצמאות הספריות הציבוריות ותלות גמורה בגחמות האוצר מדי שנה.

יו״ר ועדת השרים לחקיקה, השר יריב לוין (הליכוד) התנגד לקיצוץ והציע לקצץ בתאגיד השידור: "למה אתם מקצצים 25 מיליון שזה קרוב ל-30 אחוז מתקציב הספריות במקום לקצץ מהתאגיד? זה מסר איום לציבור. מה היה קורה אם היו מקצצים 15 מיליון מתקציב התאגיד? היו מצילים את הספריות ולתאגיד לא היה קורה דבר. בתאגיד צופים ביום טוב מקסימום ארבעה אחוז".

ההצעה לקיצוץ היא חלק מהסבת תקציבים לצורכי הלחימה והשיקום. בממשלה לא הסתפקו בקיצוץ רוחבי של 5% ובשינוי זמני בתקציב הספריות הציבוריות, אלא קידמו חקיקה שתפחית באופן קבוע את התקציב השנתי שלהן.

לפי תזכיר החוק שהניח משרד האוצר בשבוע שעבר להערות הציבור, תקציב הספריות הציבוריות היה אמור לרדת מ-85 מיליון שקלים ל-60 מיליון שקלים. השינוי היה עלול לפגוע בהנגשת חינוך ותרבות ברשויות החלשות, שלא יוכלו להשלים מכיסן את הפער התקציבי שייווצר וייאלצו לצמצם את הפעילויות והשירותים שהספריות מספקות.

בתחילת השבוע, שלחו 70 ראשי רשויות מרחבי הארץ מכתב לראש הממשלה נתניהו ובו כתבו: "האם ויתרנו על היותנו עם הספר? העובדה כי הממשלה בעצם משנה את החוק, מפחיתה את השתתפותה בתקציבי הספריות הציבוריות מכאן ואילך, ובעצם מעבירה את הנטל לרשויות המקומיות, משמעה אחת – הרשויות החלשות והפריפריאליות, בצפון ובדרום, תהיינה הראשונות להיפגע מהקיצוץ האמור".

"דווקא במקומות שבהם הספריות הן מקור למידה וידע ומקור לסגירת פערים, תהיה הפגיעה הקשה ביותר. הימים הינם ימים קשים למדינת ישראל ואת המחיר כולנו משלמים, אך לא ייתכן כי אחרי שישקע אבק המלחמה, נגלה כי נשארנו ללא ספריות ציבוריות, ללא רוח, תרבות וספר".
כמו כן, בשבוע האחרון מאז פרסום תזכיר החוק להערות הציבור, הוגשו יותר מ-5,500 פניות בנוגע אליו.
דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!