דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
28.5°תל אביב
  • 25.7°ירושלים
  • 28.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 29.4°אשדוד
  • 28.3°באר שבע
  • 33.9°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 24.9°צפת
  • 28.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מלחמה בישראל

בית הדין בהאג לא הורה על עצירת המלחמה בעזה, אבל הוציא צווי ביניים לישראל

לפי בית הדין ישראל צריכה לספק סיוע הומניטרי לתושבי הרצועה, לפעול על פי הדין הבינלאומי ולדווח לבית הדין על צעדים שנקטה למניעת רצח עם | נתניהו: "הטענה שישראל מבצעת רצח עם בפלסטינים היא לא סתם שקרית, היא מקוממת. הנכונות של בית הדין בכלל לדון בזה זה אות קלון שלא יימחה לדורות"

הרכב השופטים בבית הדין בהאג, בתביעה שהגישה דרום אפריקה נגד ישראל (צילום: REUTERS/Thilo Schmuelgen)
הרכב השופטים בבית הדין בהאג, בתביעה שהגישה דרום אפריקה נגד ישראל (צילום: REUTERS/Thilo Schmuelgen)

בית המשפט הבינלאומי לצדק בהאג פרסם היום (שישי) ב-14:00 (שעון ישראל) את החלטתו בבקשת דרום אפריקה לצווי ביניים בתביעה נגד ישראל. לפי בית הדין, ישראל צריכה לספק סיוע הומניטרי לתושבי הרצועה, ולספק תוך חודש דו"ח על פעילותו ברצועה ולפעול על פי הדין הבינלאומי.

בתחילת הדיון החליט בית הדין לא לדחות על הסף את התביעה, אך לא הוציא צו ביניים לעצירת הלחימה, או החזרת תושבים לצפון הרצועה. לא ברור אם ישראל תציית לצווי הביניים. ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו הבטיח להמשיך במלחמה עד ל"ניצחון מוחלט" על חמאס.

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס להחלטת בית הדין הבינלאומי בהאג ואמר: "ישראל נלחמת מלחמה שאין צודקת ממנה. אנחנו נלחמים נגד מפלצות החמאס שרצחו, אנסו, ערפו וחטפו את אזרחינו. אנחנו נמשיך לעשות הכל כדי להגן על עצמנו ועל אזרחינו, תוך שמירה על הדין הבינלאומי. כמו לכל מדינה, לישראל יש את הזכות הבסיסית להגנה עצמית. בית הדין בהאג דחה בצדק את הדרישה המקוממת לשלול מאיתנו זכות זו.

אבל עצם הטענה שישראל מבצעת רצח עם בפלסטינים היא לא סתם שקרית – היא מקוממת, והנכונות של בית הדין בכלל לדון בזה – זה אות קלון שלא יימחה לדורות. אנחנו נלחמים מלחמה צודקת, ואנחנו נמשיך בה עד לניצחון המוחלט – עד שננצח את החמאס, נחזיר את כל חטופינו ונבטיח שעזה לא תהווה יותר איום על ישראל".

יו״ר המחנה הממלכתי, השר בני גנץ במסר לקהילה הבינלאומית לאחר פרסום צו הביניים של בית הדין בהאג: ״מחר, נציין ברחבי העולם 79 שנים לשחרור מאושוויץ ואת יום השואה הבינלאומי. מדינת ישראל הוקמה כדי ש"אושוויץ" – לעולם לא יקרה שוב. והיום, האיום על ישראל הוא אויב רצחני שלא רק ביקש לבצע את הפוגרום החמור מאז השואה, הוא גם פעל לשם כך. מי שצריכים לעמוד למשפט, הם אלה שרצחו וחטפו ילדים, נשים וקשישים".

"כשישראל נוסדה, נשבענו "לעולם לא עוד". כעת, אנו מקיימים את הבטחתנו וממלאים את חובתנו הלאומית וההיסטורית. בהתאם לחוק הבינלאומי, למורשת היהודית וערכי צה"ל. אנו נמשיך לכבד את החובה ההיסטורית הזו ולעמוד באמות המידה המוסריים והמשפטיים – גם יחד״.

יושב ראש האופוזיציה, יאיר לפיד, אמר בתגובה להחלטת בית הדין בהאג: "בית המשפט בהאג היה צריך לדחות על הסף את העתירה ההזויה של דרום אפריקה. זכותה וחובתה של מדינת ישראל להגן על עצמה מפני הרוע האכזרי שרצח את אזרחיה. חמאס הוא זה שמחנך את ילדיו לשנאה ורצח, שמפקיר את אזרחי עזה ומשתמש בהם למגן אנושי. צבא הגנה לישראל, משקיע מאמצים רבים לא לפגוע בחפים מפשע ומעניק סיוע הומניטרי ללא תמורה מינימלית של מענה הומניטרי לחטופים בעזה. 136 חטופים במנהרות החמאס הם עדים שקולם נאלם מבית המשפט בהאג".

למענם ולמען הלוחמים והתושבים, מדינת ישראל תמשיך להגן על עצמה. לתמיד. איננו זקוקים להטפות מוסר או להנחיות כדי לנהוג כמו מדינה דמוקרטית ומתוקנת, הפועלת על פי הדין הבינלאומי. אני קורא לשרי הממשלה וחברי הקואליציה לנהוג באיפוק ולהיזהר בהצהרותיהם כדי לא לגרום לנזק בינלאומי נוסף ולהשחרת פני ישראל בעולם".

דרום אפריקה תובעת את ישראל בטענה שפעולתה הצבאית במלחמתה עם חמאס בעזה היא רצח עם. ישראל דוחה בתוקף את ההאשמה, ומבקשת מבית המשפט לדחות את התביעה. משרד החוץ של דרום אפריקה אמר ששרת החוץ נלדי פנדור נסעה להאג כדי לייצג את המדינה בדיון.

ישראל נוהגת להחרים בתי דין בינלאומיים וחקירות של האו"ם, בטענה שהם לא הוגנים ומשוחדים. עם זאת, היא שלחה צוות משפטי בכיר לדיונים המקדמיים בתחילת החודש, מחשש שכל צו שבית המשפט ייתן להפסקת הפעולות הצבאיות יהיה מכה קשה למעמדה הבינלאומי.

לפי משרד הבריאות הפלסטיני של חמאס, 25,490 בני אדם נהרגו בעזה – רובם נשים וילדים – ו-63,354 נפצעו. גורמים רשמיים באו"ם הביעו חשש שרבים עלולים למות ממחלות, שכן רבע מהאוכלוסייה סובלת מרעב. כמעט 85% מאוכלוסיית עזה, שמונה 2.3 מיליון בני אדם, נמלטו מבתיהם. שטחים נרחבים בצפון עזה, כולל העיר עזה, נהרסו.

בדיונים בתחילת החודש אמרו עורכי הדין מטעם דרום אפריקה שפעולות צה"ל והצהרות בכירים ישראלים הוכיחו כוונה לבצע רצח עם. "ממדי ההרס בעזה, הפגיעה בבתי משפחה ואזרחים, מלחמה בילדים, כולם מבהירים שכוונת רצח עם מובנת ומיושמת", אמר עורך הדין טמבקה נגקוקאיטובי. "הכוונה המפורשת היא הרס חיי הפלסטינים".

מלקולם שו, ראש צוות ההגנה הישראלי, דחה את ההאשמה וכינה את ההתבטאויות "ציטוטים אקראיים שאינם תואמים את מדיניות הממשלה". היועץ המשפטי הישראלי טל בקר אמר לבית המשפט שישראל נלחמת "מלחמה שהיא לא התחילה ולא רצתה. בנסיבות אלה, אין האשמה שקרית ומרושעת יותר מהאשמת ישראל ברצח עם. לדבריו, הסבל הנורא של אזרחים במלחמה לא עונה על ההגדרה של רצח עם.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!