דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ב בתמוז תשפ"ד 18.07.24
30.5°תל אביב
  • 31.2°ירושלים
  • 30.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 30.4°אשדוד
  • 34.0°באר שבע
  • 42.3°אילת
  • 35.1°טבריה
  • 31.3°צפת
  • 32.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברה במלחמה

ראש מועצת הגליל העליון: "כדי שהתושבים יחזרו בבטחה, צה"ל צריך להיות מצפון לגבול"

בעקבות המפגש של ראשי המועצות עם מפקד פיקוד צפון, אומר ל'דבר' ראש המועצה גיורא זלץ: "חייבים נוכחות מעבר לגבול כדי למנוע ירי ליישובים וחדירת מחבלים. לא נסכים שהתושבים יחצצו בין הצבא לחיזבאללה"

גיורא זלץ, ראש מועצת הגליל העליון (צילום: עינה קפלן)
גיורא זלץ, ראש מועצת הגליל העליון. "צבא בתוך היישוב הופך אותו למטרה להתקפות חיזבאללה. בחודשיים הראשונים יכולנו לקבל את זה – אבל עכשיו?" (צילום: עינה קפלן)
דוד טברסקי

"צריך לנתק את הקשר הגורדי בין הדרום לצפון", אומר ל'דבר' גיורא זלץ, ראש מועצת הגליל העליון. "צה"ל צריך להיות מצפון לגבול, כדי למנוע את הסיכון של ירי בכינון ישיר לתוך היישובים, וכאמצעי הגנה מחדירה של מחבלים".

זלץ אומר את הדברים בעקבות מפגש עם מפקד פיקוד צפון, האלוף אורי גורדין, עם ראשי המועצות בצפון בשישי האחרון, שהבטיח שהצבא פועל לשינוי המצב הביטחוני באזור לקראת החזרת התושבים. לדברי זלץ, הצבא והמדינה מסרבים לייצר תוכנית ברורה ולוח זמנים להחזרת התושבים, ופוגעים כך באמון התושבים באפשרות לחזור.

"אחרי ארבעה חודשים, אנחנו מאוכזבים מהממשלה וגם מהצבא", הוא אומר. "המדינה החליטה ליצור רצועת ביטחון בתוך ישראל, שיצרה מציאות שבה יש הרבה צבא ליד היישובים ובתוכם. אי אפשר להסכים למציאות שבה התושבים חוצצים בין הצבא לחיזבאללה".

הנוכחות הצבאית ביישובי הגבול גרמה ליישובים נזקים הנאמדים בחצי מיליארד שקלים. ביישובים לאורך הגבול יותר מ-500 מבני מגורים נפגעו מירי חיזבאללה או מפגיעה היקפית בגלל הנוכחות הצבאית ביישובים. "חיילים גרים בבתים של אנשים עם או בלי רשות", אומר זלץ. "ירי טנקים מתוך היישובים שובר את כל הזכוכיות וסודק את הקירות והמכוניות. הכבישים שלנו לא בנויים לנסיעות של כלים כבדים, וזה שיש צבא בתוך היישוב הופך אותו למטרה להתקפות חיזבאללה. בחודשיים הראשונים יכולנו לקבל את זה – אבל עכשיו?"

לפי הודעת צה"ל, האלוף גורדין הבטיח לראשי המועצות לקדם שינוי במצב הביטחוני בצפון שיאפשר החזרת תושבים, כולל תוכניות להרחבת המלחמה. זלץ מספר שהתביעה של ראשי הרשויות בצפון באותו מפגש הייתה ברורה – הטנקים והציוד הצבאי הכבד צריכים לצאת מהיישובים, ובכל יישוב תצטרך להישאר מחלקה או פלוגה שתשמור עליו בקביעות. הדרישה העיקרית שלהם הייתה נוכחות צבאית גדולה צפונית לגבול. "הבנו כבר שפעולה גדולה מאוד שתמוטט את היכולות של החיזבאללה אנחנו לא נראה – אבל את היכולת לירות טילים ולחדור ליישובים חייבים למנוע. כרגע הצבא פוגע בקליפה של היכולות של החיזבאללה".

זלץ חושש ש-80 אלף התושבים שעזבו את הצפון ירשמו את ילדיהם בשבועות הקרובים למערכת החינוך במוקדי הפינוי, מה שלא יאפשר את חזרתם לצפון לפני יוני 2025, ויפגע ביכולת של המועצות לפתוח את מערכת החינוך. נוסף על כך, כל עוד המדינה לא תעמיד תוכנית מסודרת לחזרה, כולל תקציבים, כמו מנהלת תקומה בדרום, לא יהיה אפשרי לייצר אופק לחידוש התעסוקה והשירות לתושב בכל האזור. " דופקים על דלתות ואין עונה", אומר זלץ על התקשורת בין הרשויות למשרדי המדינה והממשלה.

לדבריו, המועצה רוצה לפתוח בהדרגה את מערכת החינוך עוד במאי-יוני הקרובים, כדי לאפשר מתווה משוער לפתיחת שנת הלימודים עוד השנה. אך מהלך כזה ידרוש התחייבות של המדינה למהלכים דרמטיים להגברת הביטחון. "אם יגידו לאנשים לחזור, חלקם יחזרו. אבל אני שואל כמה יחזרו. מה יהיה הרצון של אנשים להישאר פה אחרי החזרה? מה תהיה היכולת להתפרנס? כל זה תלוי בתמונת הביטחון הסופית. אי אפשר להמשיך להגיד שעד שלא יסתיים בדרום אי אפשר להתחיל עם הצפון. צריך דדליין שלנו. אני מרגיש שהאלוף חושב כמוני".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!