דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת כ"א בתמוז תשפ"ד 27.07.24
31.7°תל אביב
  • 30.0°ירושלים
  • 31.7°תל אביב
  • 30.2°חיפה
  • 31.8°אשדוד
  • 33.7°באר שבע
  • 39.6°אילת
  • 35.2°טבריה
  • 28.6°צפת
  • 32.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
החטופים והנעדרים

במבצע נועז: כוחות הביטחון חילצו את לואיס הר ופרננדו מרמן משבי חמאס

מרמן והר, שנחטפו מקיבוץ ניר יצחק, חולצו מדירה בבניין מגורים ברפיח לאחר קרב עם מחבלים חמושים | הם הועברו למרכז הרפואי שיבא, שם נפגשו עם בני משפחותיהם ונערכו להם בדיקות רפואיות | לפי הערכה ראשונית, מצבם הרפואי מוגדר טוב

דבר
צרו קשר עם המערכת:

החטופים לואיס הר ופרננדו מרמן שוחררו הלילה (בין ראשון לשני) על ידי כוחות הביטחון משבי חמאס, בפעולת חילוץ מורכבת בלב רפיח. לאחר המבצע המורכב שארך כשעה, הם הוטסו למרכז הרפואי שיבא בתל השומר, שם נפגשו עם בני משפחותיהם ונערכות להם בדיקות רפואיות. בהערכה ראשונית, מצבם הרפואי מוגדר טוב.

החטופים שחולצו, לואיס הר ופרננדו מרמן, מתאחדים עם משפחתם
החטופים שחולצו, לואיס הר ופרננדו מרמן, מתאחדים עם משפחתם

לואיס הר, בן 70, ופרננדו מרמן, בן 60, נחטפו על ידי מחבלי חמאס ב-7 באוקטובר מביתה של קלרה מרמן, אחותו של פרננדו ובת זוגו של לואיס, בקיבוץ ניר יצחק. יחד איתם נחטפו גם קלרה בת ה-63, אחותה גבריאלה ליימברג (59), ומיאה ליימברג בת ה-17 – שלושתן שוחררו במסגרת עסקת החטופים הראשונה, והר ומרמן נותרו בשבי בלעדיהן.

עידן בזר'נו, חתנו של לואיס הר, סיפר לתקשורת על המפגש איתו: "הוא עדיין במיטתו, עובר בדיקות, נראה רזה, נראה חיוור, נראה קצת בשוק מכל הסיטואציה שנפלה עליו, הוא 128 ימים נראה במצב מאוד קשה, מאוד מסובך. במעט שדיברנו הוא פחות דיבר על מה שעבר עליו, הוא דיבר על מה שקורה איתנו, הוא זכר שהיום יום ההולדת שלי, והבת שלו, רינת, היה לה יום הולדת בשבוע שעבר.

"עם אחותו גבריאלה ליימברג היה חיבוק ארוך מלא משמעות, לא דיברו. הם רצו להמשיך עם איפה שהם נפרדו, מהיום שקלרה, גבריאל ומיה שוחררו, ביום ה-53 לחטיפה, להמשיך מאז.

פרננדו הרמן ולואיס הר שחולצו משבי חמאס ברפיח (צילום: מטה משפחות החטופים)
פרננדו הרמן ולואיס הר שחולצו משבי חמאס ברפיח (צילום: מטה משפחות החטופים)

"הוא עדיין במיטה, עדיין בבדיקות, מתקשר איתנו יפה. בסך הכול הוא נראה בסדר. הוא זוכר תאריכים של ימי הולדת, וגם ממה ששמענו על מה שעבר עליו בלילה, המבצע כנראה היה מאוד מאוד מוצלח. לואיס ופרננדו ישר דיברו על ה'על האש' שהם הולכים לעשות, הם ארגנטינאים, הם מאוד אוהבים לעשות על האש."

"אנחנו קיבלנו את הטלפון הגואל הזה, קפצנו ושמנו את הבגד הראשון בארון שהיה למעלה, עלינו לרכב, נסענו שעה מהבית לכיוון תל השומר. במפגש היה בעיקר בכי, איזה כיף לראות אתכם, כמה התגעגעתי, אלו המילים שהוא אמר. את זה קיבלתי, ועם זה המשכנו הלאה. הם נראים רעבים, מאוד מאוד עייפים, סחוטים נפשית. בוודאות הוא ירד במשקל, גם פרננדו וגם לואיס, הכרס נעלמה". בזר'נו אמר ש"לפי מה ששמעתי לא היתה להם חשיפה לתקשורת, חוץ מאלג'זירה בימים הראשונים".

בז'רנו הודה לכוחות הביטחון וקרא לשחרור כלל החטופים: "זו המהות של מדינת ישראל, זו המהות של הצבא, ואנחנו יודעים מניסיון של העבר, ששבויים יודעים שצה"ל יגיע אליהם. אנחנו מאוד שמחים ונרגשים שאנחנו בצד הזה, אבל חייבים לזכור שיש עוד 134 חטופים בעזה, וחייבים להגיע לעסקה בהקדם האפשרי.

בקיבוץ ניר יצחק אמרו הבוקר: "כמה טוב לראות אתכם שוב! קיבוץ ניר יצחק נרגש מבשורת שחרורם של לואיס הר ופרננדו מרמן. השנים נחטפו מביתה של קלרה, חברת הקיבוץ יחד עם בנות משפחתם. קלרה ובנות המשפחה שוחררו, ומאז נאבקות לשחרורם של לואיס ופרננדו. היום התעוררנו לחדשות המרגשות על שובם- אנו מברכים את קלרה האהובה שלנו, את בני המשפחה וכמובן את לואיס ופרננדו. תודה רבה לכוחות הביטחון על הצלחת מבצע 'יד זהב' מקווים ומייחלים לשחרורם המהיר והבטוח של שאר החטופים".

פרננדו מרמן ולואיס הר במפגש עם משפחותיהם במרכז הרפואי שיבא בתל השומר, לאחר חילוצו משבי חמאס (צילום: דובר צה"ל)
פרננדו מרמן ולואיס הר במפגש עם משפחותיהם במרכז הרפואי שיבא בתל השומר, לאחר חילוצו משבי חמאס (צילום: דובר צה"ל)

ממטה משפחות החטופים נמסר: "אנו מחזקים ומברכים את חיילי צה״ל, לוחמי השב"כ וכוחות הימ"מ אשר פעלו בעוז ובגבורה למען שחרורם של שני החטופים, ואת מקבלי ההחלטות על ההחלטה האמיצה. גורלם של 134 חטופים נמצא כעת בידי חברי הקבינט לקראת דיוני קהיר. זמנם של כל שאר החטופים אשר מוחזקים בשבי, אזל! הדריכות והחשש לגורלם מתגבר כעת עוד יותר והיד הקלה על ההדק של רוצחי חמאס מסכנת את חייהם".

"מטה משפחות החטופים מברך ומתרגש על שחרורם של פרננדו סימון מרמן ולואיס הר אשר הוחזקו בשבי ארגון הארור חמאס – דעאש במשך 129 ימים והלילה שוחררו על ידי כוחות צה״ל. מטה משפחות החטופים עומד בקשר רציף עם המשפחות, וימשיך לסייע להן בכל הנדרש ועל פי רצון המשפחות".

פרננדו מרמן ולואיס הר במפגש עם משפחותיהם במרכז הרפואי שיבא בתל השומר, לאחר חילוצו משבי חמאס (צילום: דובר צה"ל)
פרננדו מרמן ולואיס הר במפגש עם משפחותיהם במרכז הרפואי שיבא בתל השומר, לאחר חילוצו משבי חמאס (צילום: דובר צה"ל)

ראש הממשלה בנימין נתניהו: "פרננדו ולואיס – ברוכים השבים הביתה. אני מצדיע ללוחמינו האמיצים על הפעולה הנועזת שהביאה לשחרורם. רק המשך הלחץ הצבאי, עד לניצחון המוחלט, יביא לשחרור כל חטופינו. לא נחמיץ אף הזדמנות להשיבם הביתה."

מבצע החילוץ ארך כשעה, וכלל קרבות ירי עם מחבלי חמאס

דובר צה"ל, תת אלוף דניאל הגרי, אמר שהכוחות הגיעו ליעד בלב רפיח בחשאיות סביב השעה 01:00 בלילה, וביצעו פעולה "מורכבת מאוד" על מתחם הבניין, שבקומה השנייה שלו הוחזקו החטופים. לדבריו, "זו הייתה עבודה חשאית עם חיפויים, מעטפת אווירית גדולה, מודיעין אינטימי".

"כשהכוחות הגיעו לשם – התבצעה פריצה לתוך המבנה. בבתים ליד היו חמושים שומרים, בתוך הבית היו שלושה מחבלים ששמרו על החטופים. הכוחות הסתערו לתוך המבנה בפריצה חמה בהפעלת מטען, כי הדלת הייתה נעולה. הם נכנסו לתוך המבנה, ושלפו את שני החטופים החוצה מהמבנה.

"התנהל במקום קרב יריות, הופעלה אש רחבה מאוד מהאוויר, נפתחה אש מהמבנים הסמוכים. חיל האוויר תקף שם בעוצמה – יש מחבלים רבים שחוסלו הלילה בפעולה הזו. בפעולה יש לוחם אחד שנפצע קל, מעבר לכך – אין נפגעים לכוחותינו". כלי התקשורת פלסטיניים ובינלאומיים דיווחו על הפגזה אינטנסיבית של צה"ל ברפיח, שפורשה על ידם ככניסה של צה"ל לעיר. עוד דווח על עשרות הרוגים כתוצאה מהתקיפות.

"לאחר מכן הכוח ניתק מגע, כוחות של חטיבה 7 עם שייטת 13 ליווה החוצה את הכוחות על נמ״רים (נגמ״שי מרכבה). הפעולה כולה נמשכה ביעד עצמו כשעה מקצה לקצה. הם הגיעו למנחת סמוך, הבאנו לשם את החטופים ומשם המריאו לשיבא – שם הם פגשו את בני משפחותיהם.

המבצע נוהל מחמ״ל המבצעים המיוחדים של השב״כ, ובוצע על ידי לוחמי הימ״מ והיחידה המבצעית של שב״כ. לדברי תא"ל הגרי, "על המבצע הזה צה״ל ושב״כ עובדים כבר תקופת זמן ממושכת, לא היו תנאים עד כה לבצע אותו, והמתנו עד שיתממשו התנאים".

"זה היה לילה עם הרבה מאוד מתח, אבל תוצאה מאוד מרגשת", אמר הגרי, "יש לנו עוד 134 חטופים ואנחנו זוכרים שנמשיך לעשות כל מה שיכולים כדי להשיב אותם הביתה".

לואיס הר במפגש עם בני משפחתו במרכז הרפואי שיבא בתל השומר לאחר חילוצו משבי חמאס (צילום: דובר צה"ל)
לואיס הר במפגש עם בני משפחתו במרכז הרפואי שיבא בתל השומר לאחר חילוצו משבי חמאס (צילום: דובר צה"ל)

בחפ״ק של המבצע ישבו כתף אל כתף ראש השב״כ, הרמטכ״ל, מפכ״ל המשטרה, מפקד הימ״מ, ראש אמ״ץ, ראש אמ״ן, מפקד חיל האוויר, כולם עבדו בלילה הזה. הגיעו גם שר הביטחון וראש הממשלה לחפ״ק. מפקד פיקוד הדרום פיקד על התקיפות מהאוויר מהפיקוד בבאר שבע, יחד עם מפקד אוגדה 98.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!