דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ב בתמוז תשפ"ד 18.07.24
30.5°תל אביב
  • 31.2°ירושלים
  • 30.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 30.4°אשדוד
  • 34.0°באר שבע
  • 42.3°אילת
  • 35.1°טבריה
  • 31.3°צפת
  • 32.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברה במלחמה

דיון ראשון בהצעת החוק להכרה בארוסות חללי צה"ל: "תיקון היסטורי"

עמדת משרד הביטחון בדיון הייתה לתת לארוסות סיוע כלכלי באופן חד פעמי או תקופתי | ח"כ אופיר כץ התנגד להצעה ועמד על כך שהתגמול לארוסות יהיה תגמול חודשי, כפי שניתן לאלמנות ולידועות בציבור

ארוסתו של סרן אושרי משה בוצחק ז"ל, רביד רמטי (צילום: דוברות הכנסת - נועם מושקוביץ)
ארוסתו של סרן אושרי משה בוצחק ז"ל, רביד רמטי. "החיים התפרקו לרסיסים" (צילום: דוברות הכנסת - נועם מושקוביץ)
הדס יום טוב

ועדת העבודה והרווחה החלה היום (שלישי) לדון בהצעת חוק להכרה בארוסות וארוסים של חללי צה"ל. הצעת החוק קובעת לראשונה הכרה בארוסים וארוסות של חללי צה"ל כבני משפחה לעניין זכויות לפי חוק משפחות חיילים שנספו במערכה, לתקופה של חמש שנים. על פי ההצעה, החוק יחול גם על ארוסות וארוסים של חללי פעולות איבה.

"מדובר בתיקון היסטורי להכרה בארוסות, שהן קבוצה שלא קיבלה שום מענה מאחר ואיננה מוגדרת", אמר בפתח הדיון יו"ר הוועדה, ח"כ ישראל אייכלר, שהיה גם מיוזמי הצעת החוק.

אולם, הצעת החוק אינה נכנסת לשאלת מיהם ארוס או ארוסה, ומציעה כי שר הביטחון יהיה רשאי לקבוע את דרכי ההוכחה בדבר היותו של אדם מאורס לנספה.

על פי נציגיו בדיון, עמדת משרד הביטחון היא לתת לארוסות סיוע כלכלי באופן חד פעמי או תקופתי, באופן שיאפשר להן גמישות כלכלית לעשות שינוי בחייהן ויסייע להן בהתמודדות. עו"ד נגה שילדהוז אמרה בדיון: "הכוונה היא לא לסיוע זניח כלכלית, אלא בכזה שיסייע להן להתמודד עם האובדן ולהרים את הראש מעל המים, ויאפשר להן גמישות וחזרה לחיים".

ח"כ אופיר כץ התנגד להצעה ועמד על כך שהתגמול לארוסות יהיה תגמול חודשי, כפי שניתן לאלמנות ולידועות בציבור.

במהלך הדיון ארוסתו של סרן אושרי משה בוצחק ז"ל, רביד רמטי, תיארה את החיים שהתרסקו והשמיעה הקלטה ששלח לה מעזה לפני נפילתו בדצמבר האחרון: "יודע שאת חזקה ושאת מארגנת את החתונה. כל מה שאת רוצה תעשי, לא אכפת לי מה יהיה – רק שנתחתן".

"בעוד שבוע אהיה בת 22", אמרה רמטי בדיון. "אושרי ואני היינו מעל חמש שנים יחד, מאז שהייתי בת 16, והיינו אמורים להתחתן בקיץ הקרוב. כשהבשורה הגיעה, החיים התפרקו לרסיסים, החיים שתכננו כבר לא יקרו. איבדתי איבר בגוף והיום נראה בלתי אפשרי לתפקד בלעדיו. הוא היה כל עתידי ואני צריכה להילחם להכיר את עצמי מחדש בלעדיו. לא הספקנו להתחתן אבל אם תשאלו אותי – אני אלמנה. לא גרנו ביחד כי זה לא נהוג בחברה שלנו, אבל בציבור שלי אני ידועה בציבור לכל דבר. לא צריך להיות שום הבדל".

יו"ר עמותת "הותיר אחריו חבר.ה", עו"ד תמר חיימוביץ'-ריכטר, אמרה בדיון כי מאז 7 באוקטובר הצטרפו 247 בני זוג חדשים למשפחת השכול. "הצעת החוק היא צעד בכיוון הנכון, היא פותרת חלקית את הבעיה של הארוסות הדתיות, אבל לטעמנו גם מפלה אותן לרעה על רקע היעדר מגורים משותפים. חברות חילוניות המוכרות כידועות בציבור מוכרות לכל חייהן, וגם כאן חייבת להיות הכרה ללא הגבלת זמן. לצערי הצעת החוק גם פוגעת קשות בארוסות הבודדות שהיו לאורך השנים לפני 7 באוקטובר. צריך להכניס את כולן לחוק מהיום והלאה".

הוועדה ביקשה מגורמי המקצוע להגיש הצעות ועמדות מקצועיות בנושא גיבוש הקריטריונים להכרה באירוסין. נציגי משרד האוצר ציינו כי העלות התקציבית להצעת החוק תיקבע לאחר גיבוש הקריטריונים המדויקים להכרה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!