דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
28.5°תל אביב
  • 25.7°ירושלים
  • 28.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 29.4°אשדוד
  • 28.3°באר שבע
  • 33.9°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 24.9°צפת
  • 28.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

מחאת יום האהבה: שליחים בארה"ב, קנדה ובריטניה ישבתו בדרישה ששכרם יעלה

שליחים מאפליקציות שונות נעזרים ברשתות חברתיות כדי לתאם את השביתה, ללא ניהול מרכזי | אפליקציות משלוחי המזון מתקשות להשיא רווחים, ולחץ המשקיעים לא מאפשר שיפור משמעותי בשכר העובדים

מחאת שליחים ביום וולנטיין 2023 מול משרדי חברת 'מארק & ספנסר' בלונדון, בקריאה שתלחץ על חברות שליחות שהיא עובדת איתן לשלם שכר הוגן (צילום ארכיון: Vuk Valcic  SOPA Images/Sipa USA)
מחאת שליחים ביום וולנטיין 2023 מול משרדי חברת 'מארק & ספנסר' בלונדון, בקריאה שתלחץ על חברות שליחות שהיא עובדת איתן לשלם שכר הוגן (צילום ארכיון: Vuk Valcic SOPA Images/Sipa USA)
גל רקובר
גל רקובר
כתב כלכלי
צרו קשר עם המערכת:

שליחי אפליקציות משלוחי מזון יפתחו מחר (רביעי) בשביתה בארצות הברית, קנדה ובריטניה, במחאה על התשלום הלא מספק נוכח עליות המחירים בשנים האחרונות.

השביתה נקבעה ליום ולנטיין, אחד הימים העמוסים בתחום משלוחי המזון, כדי לשבש כמה שיותר את פעילות החברות. בשביתה ישתתפו שליחים של 'ג'אסט איט' ('just eat', חברת האם של 'תן ביס'), דליברו (Deliveroo), אובר איטס (Uber Eats) ופלטפורמות נוספות.

באופן ייחודי, השביתה מתואמת בין שליחים משלל פלטפורמות. היא אינה מנוהלת על ידי גורם מרכזי, ולשליחים נודע על קיומה דרך הרשתות החברתיות ודרך תקשורת ישירה עם עמיתים. רעיון השביתה צובר פופולריות ברשתות, אך לא ברור כמה מהשליחים אכן יסרבו לעבוד ועד כמה השיבוש יהיה חריף.

קבוצות של פעילי זכויות עובדים מסייעות להפצת השביתה. בקרב קבוצות אלו קיימת ביקורת חריפה על "כלכלת החלטורה". הכוונה למודל כלכלי מהסוג שבארץ מתקיים בחברת המשלוחים 'וולט', למשל. במסגרת מודל כזה, עובדים לא מקבלים מעמד רשמי וזכויות מוסדרות, לכאורה במסגרת עבודה עצמאית וגמישה, אך חברות משתמשות בכך כדי למנוע מהם זכויות ומידע.

המשקיעים מאבדים סבלנות, שכר העובדים יורד

לפי נתונים שצוטטו ב'פייננשל טיימס', נהגי 'אובר' בארה"ב סבלו מירידה של 17% בהכנסותיהם ב-2023. באפליקציות אחרות ההכנסות נותרו יציבות, או עלו במידה נמוכות משמעותית מעליות המחירים בארה"ב.

בבריטניה, שליחי מזון בג'אסט איט ובאובר חוו ירידה של 9% ו-2% בהכנסה למשלוח, בהתאמה. ב'אובר' ההכנסה הממוצעת למשלוח ירדה ל-4.21 ליש"ט (כ-19.5 שקלים) בלבד ב-2023.

הרעת תנאי העובדים קשורה ללחץ מהמשקיעים באפליקציות השונות, שהתשואות הנמוכות מהצפוי גורמות להם לאבד את סבלנותם. 'אובר', לדוגמה, על אף שמחזיקה בשווי השוק עצום של כמעט 150 מיליארדי דולרים, רשמה רווחים לראשונה ב-2023. ב-2022 היא עוד סבלה מהפסדים של יותר מ-9 מיליארדי דולרים. 'דליברו' ו'ג'אסט איט' ממשיכות להפסיד, אם כי פחות ופחות. עד שיגיעו לרווח החברות, הללו נתמכות במידה רבה על ידי כספי המשקיעים.

באופן עקרוני, האפליקציות מנסות לספק שירות זול ללקוח תוך הענקת עצמאות לשליחים ולנהגים, אולם הקושי להגיע לרווחים גם כשהתשלום לעובדים כה נמוך מעורר ספק לגבי הצלחת המודל.

בחלק מהמקומות הבעייתיות באופן ההעסקה מקבל תשומת לב מהמחוקקים. הפרלמנט האירופי גיבש תקנה לשיפור תנאי העבודה ב"כלכלת החלטורה", ובניו-יורק הוחל שכר מינימום בתחום.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!