דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"ה בסיון תשפ"ד 01.07.24
30.0°תל אביב
  • 28.9°ירושלים
  • 30.0°תל אביב
  • 28.9°חיפה
  • 30.2°אשדוד
  • 33.1°באר שבע
  • 38.5°אילת
  • 34.3°טבריה
  • 28.5°צפת
  • 31.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הבחירות לרשויות המקומיות

מדריך / יום הבחירות המקומיות: האם ניתן לחייב עובד לעבוד, ומה השכר שמגיע לו?

יום הבחירות שיחול בשבוע הבא, 27 בפברואר, הוא יום שבתון | למי שיעבוד באותו יום מגיע שכר מוגדל | ההמלצות לבני נוער שמועסקים ביום זה: יש לבקש מסמך על נייר רשמי של המפלגה, שמאשר שהתקבלו לעבודה

הצבעה בבחירות לרשויות המקומיות, 30 באוקטובר 2018 (צילום ארכיון: שי ניר)
הצבעה בבחירות לרשויות המקומיות. שירותי התחבורה ויתר השירותים הציבוריים יפעלו כסדרם (צילום ארכיון: שי ניר)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

בשבוע הבא יחול יום הבחירות ברוב הרשויות המקומיות בישראל. יום הבחירות מוגדר כיום שבתון ברשויות בהן נערכות הבחירות, וכן ביחס לכלל העובדים הרשומים בפנקס הבוחרים של רשויות אלה (גם במידה ומקום עבודתם ברשות מקומית בה לא נערכות בחירות). עם זאת, שירותי התחבורה ויתר השירותים הציבוריים פועלים ביום זה כסדרם.

מי זכאי לשכר בגין יום הבחירות?
כל עובד שהועסק במשך 14 ימים רצופים לפני יום הבחירות, זכאי לתשלום שכרו הרגיל עבור יום הבחירות, גם אם לא עבד בפועל, זאת מבלי לנכות לו על כך יום חופשה. על אף שמומלץ לממש את הזכות הדמוקרטית ולהצביע, אין חובה לעשות כן, ותשלום השכר בגין יום זה אינו מותנה בהצבעה בפועל.

האם מעסיק רשאי לחייב עובד לעבוד ביום הבחירות?
ככלל, מעסיק אינו רשאי לחייב עובדים לעבוד ביום הבחירות, זאת למעט עובדים בשירותי התחבורה ובשירותים הציבוריים שאינם זכאים ליום שבתון, אך יש לאפשר להם להצביע במהלך יום העבודה. עם זאת, אין איסור על העסקה ביום הבחירות, ובמידה ועובד מסכים לעבוד – המעסיק רשאי להעסיקו.

מה השכר המגיע לעובד שעבד ביום הבחירות?
החוק איננו מתייחס ישירות לסוגייה, אולם פסיקת בתי הדין לעבודה קובעת כי עובד שהועסק ביום הבחירות זכאי לתשלום כפול (200%) – השכר בגין יום הבחירות לו הוא זכאי ממילא, גם אם לא עבד, ותוספת מיוחדת בגין שעות עבודתו בפועל. חלופה נוספת היא תשלום שכר עבודה רגיל (100%) והענקת יום חופשה חלופי בתשלום.

גם עובדים המועסקים עבור המועמדים השונים ובוועדות הבחירות השונות, זכאים לשכר של לפחות 200% משכר המינימום, וכן לתמורה בגין חופשה שנתית בגובה של לפחות 4% מהשכר ששולם להם.

חשוב לציין, כי על מי שעבד עבור מפלגות, מועמדים או עבור ועדת הבחירות בעבודה שאינה בתחום עסקו, משלח ידו או עבודתו, בין ה-16 בספטמבר 2023 ועד 14 יום לאחר הבחירות (12 במרץ 2024) – חל מס מיוחד בשיעור 18% ועד 19 אלף שקלים. מס זה אינו חל על בני נוער וקטינים העובדים בבחירות.

ביום הבחירות עובדים בני נוער רבים. כיצד שומרים על זכויותיהם?
לאורך השנים אירעו מקרים רבים של ניצול בני נוער בעבודתם ביום הבחירות, זאת בין היתר כיוון שמפלגות רבות מקוות לשלם את שכרם מכספי מימון המפלגות שיקבלו במידה וייבחרו – אך הן לא תמיד נבחרות או מקבלות את מספר המנדטים לו קיוו.

לכן, לבני נוער העובדים ביום הבחירות, מומלץ לבקש מסמך על נייר רשמי של המפלגה, שמאשר שהתקבלו לעבודה, עם שמם המלא ותעודת הזהות שלהם. חשוב שבמסמך זה יופיעו גם שם הממונה עליהם, הגדרת התפקיד והשכר, וכל פרטי ההתקשרות של המפלגה. המעסיק צריך להחתים את העובד גם על טופס 101.

חשוב שהנער/ה העובד/ת יערכו לעצמם רישום של הימים, שעות העבודה והמקומות בהם עבדו, ולא יסמכו רק על הרישום של המעסיק. אין לחתום על טופס שמעיד שהעובד קיבל את השכר טרם קיבל אותו בפועל.

את השכר אמור העובד לקבל כבר בתחילת מרץ, ולכל המאוחר עד 10 במרץ, ולצידו גם תלוש שכר המפרט את השעות והימים בהם עבד, ואת גובה השכר שקיבל. יש להשוות אותו לרישום שהעובד ערך לעצמו.

במידה והנער/ה העובד לא קיבל את מלוא שכרו וזכויותיו, הוא יוכל להסתייע בהסתדרות הנוער העובד והלומד המלווה בני נוער בקבלת מלוא זכויותיהם בעבודה באמצעות מספר הטלפון *1121 או באמצעות אתר האינטרנט.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!