דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
31.4°תל אביב
  • 30.9°ירושלים
  • 31.4°תל אביב
  • 30.1°חיפה
  • 31.5°אשדוד
  • 35.4°באר שבע
  • 41.6°אילת
  • 36.8°טבריה
  • 31.9°צפת
  • 33.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הבחירות לרשויות המקומיות

מדריך / הבחירות לרשויות המקומיות: מתי ואיפה מצביעים ולמי יש יום שבתון

התושבים ב-242 רשויות יבחרו את ההנהגה שלהם לחמש השנים הקרובות | בניגוד לבחירות הארציות, ההצבעה נערכת בשני פתקים: בחירה ישירה של ראש הרשות וסיעה או נציג למועצת הרשות | לראשונה תתאפשר הצבעת מאושפזים בבתי חולים ובמקלטים לנפגעות אלימות

מעטפות הצבעה בקלפי בירושלים (צילום: נעם רבקין פנטון/פלאש 90)
בחירות ברשויות המקומיות. פתק לבן ופתק צהוב (צילום ארכיון: אהרון קרוהן/פלאש90)
דבר
צרו קשר עם המערכת:
הבחירות לרשויות המקומיות יתקיימו מחרתיים (יום שלישי, 27 בפברואר 2024).
ביום זה זכאים תושבי הרשויות המקומיות בכל הארץ, הרשומים בפנקס הבוחרים של הרשות, לבחור את נציגיהם לניהול הרשות המקומית בה הם מתגוררים.

הבחירות יערכו ב-197 עיריות ומועצות מקומיות, וב-45 מועצות אזוריות. מספר בעלי זכות הבחירה הכללי עומד על 7,190,920 איש.​

הבחירות נערכות בצל מלחמת חרבות ברזל. הן נדחו פעמיים על ידי הכנסת, מהתאריך המקורי ב-31 אוקטובר לסוף ינואר ומסוף ינואר להיום, 27 בפברואר. ביישובים בצפון ובדרום שתושביהם פונו בעקבות גורמי הביטחון לא יתקיימו בחירות, והן ייערכו בסוף נובמבר. המשרתים בצה"ל, בהם חיילי מילואים רבים, כבר החלו להצביע בשבוע האחרון בהסדרים מיוחדים.

מה בוחרים

בעיריות ובמועצות מקומיות נערכת ההצבעה נערכת בשני פתקים – בחירת ראש הרשות בבחירה ישירה, ובחירת סיעה למועצת הרשות. במועצות האזוריות ההצבעה נערכת בשלושה פתקים: בחירה ישירה בראש הרשות, בחירת נציגים למליאת המועצה האזורית ובחירת חברי ועד היישוב.

ימשיכו לפעול ביום הבחירות: שירותי מזון, תחבורה ומפעלים

סוגי השירותים הציבוריים שיפעלו כסדרם ביום הבחירות: עובדי משרד הפנים הממלאים תפקיד ביום הבחירות בקשר לבחירות, ומי שמבצע עבורו תפקיד, או מי שנותן לו שירות כאמור; עובדי הרשויות המקומיות הממלאים תפקיד ביום הבחירות בקשר לבחירות ומי שמבצע עבורן תפקיד, או מי שנותן להן שירות לצרכי יום הבחירות בלבד; עובדי המפלגות, עובדי הסיעות בכנסת, עובדי הסיעות ברשויות המקומיות, עובדי רשימות מועמדים, ומי שמבצע עבורן תפקיד או נותן להן שירות לצרכי יום הבחירות בלבד; שירותי תחבורה; חניונים ותחנות דלק; בתי אוכל ומסעדות; בתי קפה וקיוסקים; בתי מלון ופנסיונים; מפעלי חרושת וחקלאות שתהליכי הייצור בהם מתנהלים ברציפות; שירותי התקשורת; מפעלי מים וחשמל; אספקת דלק והעברתו; תיאטראות, בתי קולנוע ובתי שעשועים אחרים; עיתונות, רדיו וטלוויזיה; הובלת לחם, פירות, ירקות ותוצרת חלב, ביום הבחירות עד השעה 11:00; חנויות לממכר מזון, בין השעות 6:00 בבוקר עד 14:00 בצהריים (עד 8 שעות); אפיית לחם וייצור מוצרי חלב; בתי החולים ושירותי בריאות אחרים הפועלים בימי שבת וחג במתכונת מיוחדת, יפעלו באותה מתכונת ביום הבחירות; כוחות הביטחון ושירותי ההצלה ושירותי הקבורה.

איתור קלפי וקלפיות מונגשות

מצביעים ששינו את כתובתם ועשו זאת בלשכות רישום האוכלוסין וההגירה עד לתאריך 14 בספטמבר 2023, יכללו בפנקס הבוחרים של הרשות המקומית.

אם הכתובת אינה מעודכנת בלשכת רישום האוכלוסין וההגירה, ניתן לאתר את הקלפי בו יש להצביע בכתובת (www.gov.il).

כבכל מערכת בחירות, יפעלו קלפיות נגישות עבור בעלי מוגבלויות. קלפי נגישה מיוחדת היא קלפי נגישה לאנשים מוגבלים בניידות.

אדם בעל מגבלה פיזית המקשה עליו לבצע בעצמו את הפעולות בתא ההצבעה, רשאי להביא עמו מלווה שיסייע לו. הליווי צריך להיות בהסכמת הבוחר. פרטי המלווה יירשמו ברשימת המלווים בפרוטוקול הרישום של ועדת הקלפי.

אי ידיעת השפה העברית אינה נחשבת למגבלה פיזית לצורך הצבעה, ולכן במקרה כזה הבוחר לא יוכל להיעזר במלווה.

החוק קובע שהמלווה לא יהיה מנהל או עובד בית אבות, או מוסד אחר שבו שוהה המצביע. כמו כן, מלווה לא ילווה ביום הבחירות יותר משני בוחרים.

בעמותת אקי"ם הפיקו חוברת המפרטת את כל זכויותיהם של אנשים עם מוגבלויות בבחירות. להורדת החוברת הקישו כאן

חדש: הצבעה בבתי חולים ומקלטים לנשים נפגעות אלימות

לראשונה בבחירות לרשויות המקומיות תתאפשר הצבעת מאושפזים ב-247 קלפיות בבתי החולים.

קלפי למאושפזים בבית חולים תהיה פתוחה להצבעה משעה 8:00 ועד השעה 20:00.
קלפי המוצבת בבית חולים שמספר המיטות בו נמוך מ-200, תהיה פתוחה להצבעה משעה 8:00 ועד השעה 16:00.

ההצבעה תתאפשר למאושפזים באמצעות הצגת אישור אשפוז; לשוטרים המוצבים בקלפי לשם שמירת הסדר; לעובדי הצוות הרפואי של בית החולים – אם נוכח מנהל בית החולים או מי שמנהל בית החולים הסמיכו לכך. עובדי הצוות הרפואי יצביעו באמצעות הצגת אישור זכאות להצבעה בקלפי.

ביום הבחירות לרשויות המקומיות יוצבו 61 קלפיות בבתי סוהר ובמקומות מעצר.​​

מקום הקלפי לאסירים או עצורים יהיה פתוח להצבעה ביום הבחירות ללא הפסקה בין השעות 8:00-20:00.​

הזכאים להצביע בבתי הסוהר והמעצר: אסירים בבית הסוהר או עצורים במקום המעצר שבו הם נמצאים ביום הבחירות או בקלפי לאסירים הקרוב לאותו מקום.

סוהר או שוטר הנמצא ביום הבחירות בבית סוהר או במקום מעצר יהיה רשאי להצביע בקלפי לאסירים באמצעות הצגת תעודת סוהר/שוטר.
יורשו להצביע גם חבר ועדת הקלפי ומזכיר ועדת הקלפי.

לא חובה להביא את ההודעה לבוחר

הודעה לבוחר נשלחת מטעם שר הפנים לכל בעלי זכות הבחירה בישראל ועליה מופיעים: שם הבוחר, מענו, מועד יום הבחירות, מספר הקלפי להצבעה, מיקום הקלפי – כתובת. בנוסף יסומן על ההודעה אם הקלפי נגישה לאנשים מוגבלים בניידות.

ההודעה לבוחר נשלחת לכל בעלי זכות הבחירה בישראל לא יאוחר מהיום ה-21 שלפני יום הבחירות.

הגעה עם ההודעה לבוחר והצגה שלה בפני ועדת הקלפי אינה חובה, והיא אינה הכרחית לצורך הצבעה. עם זאת, רצוי להביאה על מנת לסייע באיתור הקלפי במקרה שבוחרים במקום בו יש מספר קלפיות להצבעה. כמו כן, הצגת ההודעה תסייע לוועדת הקלפי לאתר את שם המצביע ברשימת הבוחרים. ההודעה לבוחר אינה מהווה תחליף לאמצעי זיהוי בקלפי – תעודת זהות, דרכון ישראלי או רישיון נהיגה בתוקף, או תעודה צבאית אישית בתוקף.

אופן ההצבעה: פתק צהוב לראש רשות, לבן למועצה

בהגיע המצביע לקלפי הוא יזדהה אצל מזכיר הקלפי על ידי מסירת מסמך מזהה.

הבוחר יקבל ממזכיר הקלפי מעטפות הצבעה חתומות.

הבוחר רשאי להיכנס לתא ההצבעה ולבצע את בחירתו באמצעות הכנסת הפתקים למעטפות: לבחירת ראש רשות יש לבחור בפתק צהוב שיוכנס למעטפה צהובה.
לבחירת מועצה יש לבחור בפתק לבן שיוכנס למעטפה לבנה.
לבחירת ועד מקומי במועצות אזוריות יש לבחור בפתק כחול שיוכנס למעטפה כחולה​.

​​הבוחר רשאי להשתמש להצבעה גם בפתק הצבעה צהוב ריק, עליו ירשום בעט בצבע כחול ובכתב ידו את שם המועמד לראש המועצה (שם פרטי ושם משפחה).
בפתק הצבעה לבן ריק, עליו ירשום בעט בצבע כחול ובכתב ידו, את אות/אותיות הרשימה למועצת המועצה האזורית, או אות/אותיות הרשימה עם הכינוי.
בפתק הצבעה כחול ריק, עליו ירשום בכתב ידו את אות/יות הרשימה לוועד המקומי או אות/יות הרשימה עם הכינוי. פתקים ריקים נמצאים בסוף מדף הפתקים.

ברשויות מקומיות בהן יש רק מתמודד אחד לראש הרשות, הבוחרים יוכלו להכניס למעטפה גם פתק ירוק, שמהווה הצבעה נגד אותו מועמד. אם אחוז הפתקים הירוקים יהיה גדול מ-50%, המועמד היחיד לא ייבחר ומועצת העיר תבחר מועמד מבין חבריה.

אין מחובתו של הבוחר להדביק את מעטפות ההצבעה, ובלבד שפתקי ההצבעה שהושמו במעטפות ההצבעה לא יבלטו החוצה.

אין להכניס אל תוך תיבת הקלפי פתק הצבעה ללא מעטפת הצבעה.
חובה על הבוחר להכניס לתוך תיבת הקלפי את כל מעטפות ההצבעה שקיבל, גם אם לפי רצונו לא עשה שימוש באחת או ביותר ממעטפות ההצבעה שנמסרו לו.

את רשימות המועמדים לבחירות ניתן למצוא כאן.

ניפגש בסיבוב השני?

ברשויות מקומיות בהן מתמודדים שלושה תושבים או יותר לראש הרשות, ואף אחד מהמועמדים לא זכה ביותר מ-40% מהקולות הכשרים, ייתכן סיבוב שני בבחירות לראש הרשות בלבד. בסיבוב השני יתמודדו שני המועמדים שזכו במספר הקולות הגבוה ביותר. בבחירות הנוכחיות ייערך הסיבוב השני ביום ראשון, 10 במרץ, שלא יהיה יום שבתון.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!