דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
27.7°תל אביב
  • 21.6°ירושלים
  • 27.7°תל אביב
  • 26.1°חיפה
  • 26.9°אשדוד
  • 25.4°באר שבע
  • 32.1°אילת
  • 28.9°טבריה
  • 22.1°צפת
  • 26.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מדע

שיניים ועצמות שהתגלו במרוקו מלמדות על תזונת האדם לפני החקלאות

חוקרים גילו ממצאים המעידים על הרגלי תזונה אנושיים מלפני 15 אלף שנה | לפי החוקרים, בני התרבות שנחקרה מיעטו לאכול מהחי, וניזונו מצמחי בר כמו בלוטים, פיסטוקים ושיבולת שועל

שן אדם שהתגלתה במערה במרוקו (צילום: Heiko Temming/Handout via REUTERS)
שן אדם שהתגלתה במערה במרוקו (צילום: Heiko Temming/Handout via REUTERS)

בעזרת ממצאים שהתגלו במערה במרוקו, מדענים שיחזרו את התזונה האנושית בתקופה קדם חקלאית. לפי המחקר, האוכלוסייה שנסקרה ניזונה בעיקר מהצומח.

המחסור בשרידים אנושיים שנשמרו היטב מתקופות קדם-חקלאיות פוגע ביכולת לדעת מה אכלו בני האדם לפני המהפכה החקלאית, שהתרחשה לפני כ-12 אלף שנים. הממצאים במרוקו איפשרו התקדמות מדעית ביחס לשאלה זו.

החוקרים בחנו חתימות כימיות בעצמות ובשיניים משרידי שבעה אנשים, וכן בשיניים מבודדות שונות, שנמצאו במערה מחוץ לכפר תפורלט בצפון מזרח מרוקו. השרידים מתוארכים ללפני כ-15 אלף שנים, והאנשים שנמצאו היו חלק ממה שנקרא התרבות האיברומאורוסית.

ניתוח סוגי החומרים שנמצאו בשרידים – ביתר פירוט, האיזוטופים (אטומים המתאפיינים במספר ניוטרונים שונה) של יסודות כמו פחמן, חנקן, אבץ, גופרית וסטרונציום – מעיד על כמות וסוג הבשר והצמחים שאכלו אותם אנשים. במקום נמצאו שרידים מצמחי בר אכילים שונים, ובהם בלוט מתוק, צנובר, פיסטוק, שיבולת שועל וקטנית. הטרף העיקרי, על פי העצמות שהתגלו במערה, היה מין שנקרא עבדקן הרעמה.

"התפיסה הרווחת הייתה שתזונה של ציידים-לקטים הייתה מורכבת בעיקר מחלבונים מן החי" אמר זינב מובטהיג', דוקטורנט לארכיאולוגיה במכון מקס פלנק לאנתרופולוגיה אבולוציונית בגרמניה והמחבר הראשי של המחקר, "עם זאת, העדויות ממרוקו מראות שצמחים היוו חלק גדול מתפריט הציידים-לקטים". הוא הוסיף כי כמעט שלא נמצאו סימנים לאכילת מאכלי ים.

"זה חשוב מכיוון שזה מצביע על כך שאולי מספר אוכלוסיות בעולם כבר התחילו [עוד לפני המהפכה החקלאות] לכלול כמות ניכרת של צמחים בתזונה שלהן" הוסיפה הארכיאוכימאית ומחברת המחקר קלרביה ז'אואן מסוכנות המחקר הצרפתית CNRS.

האיברומאורוסים היו ציידים-לקטים שחיו באזורים של מרוקו ולוב, בתקופה שלפני כ-25,000 עד כ-11,000 שנים. החוקרים הסבירו שהאיברומאורוסים השתמשו במערה במשך חלקים משמעותיים מכל שנה, מה שמרמז על אורח חיים מיושב יותר מאשר שוטטות מתמדת בחיפוש אחר משאבים. הם ידעו לנצל צמחי בר שהבשילו בעונות שונות של השנה. החורים בשיניים שלהם מעידים על הסתמכות על צמחים עמילניים.

ייתכן שצמחי מאכל אוחסנו על ידי הציידים-לקטים במשך כל השנה, אמרו החוקרים, כדי להגן מפני מחסור עונתי בטרף ולהבטיח אספקת מזון סדירה. עם זאת, החוקרים הדגישו שהאיברומאורוסים אכלו רק צמחי בר, ומעולם לא פיתחו חקלאות, שהגיעה מאוחר יחסית לצפון אפריקה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!