דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
28.5°תל אביב
  • 25.7°ירושלים
  • 28.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 29.4°אשדוד
  • 28.3°באר שבע
  • 33.9°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 24.9°צפת
  • 28.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הת-חדשות ניוזלטר אפריל-מאי 2024

בשגרה, במגפה, במלחמה: "הביטוח הלאומי הוא מקור לגאווה גדולה"

יורם עדיקא, יו"ר ועד עובדי המטה של המוסד לביטוח לאומי, מספר על העובדים שעשו לילות כימים כדי לתת מענה לציבור אחרי 7 באוקטובר: "אנחנו מובילים את הטיפול בנפגעי פעולות האיבה, במילואימניקים, במפונים, בשיקום הפצועים ובהתמודדות עם אבטלה וחל"ת"

יורם עדיקא (צילום: אלבום פרטי)
יורם עדיקא. "אני מאמין שוועד עובדים חייב להבין ולהיות מעורב בצורכי הארגון, לצד דאגה בלתי מתפשרת לרווחת העובד, תוך שיתוף פעולה והבנה עם ההנהלה" (צילום: אלבום פרטי)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

"בארבע השנים האחרונות הביטוח הלאומי הציל את עם ישראל פעמיים – בקורונה ובמלחמת חרבות ברזל", אומר יורם עדיקא, יו"ר ועד עובדי המטה של המוסד לביטוח לאומי. "היעילות, המקצועיות, החשיבה היצירתית מחוץ לקופסה שעובדי הביטוח הלאומי הפגינו – הן מקור לגאווה גדולה".

עדיקא, בן 61 מירושלים, נשוי, אב לחמישה וסב לשתי נכדות, עובד בביטוח הלאומי זה 31 שנים. בוועד העובדים הוא חבר מאז ספטמבר 2011, ועומד בראש ועד עובדי המטה כשש שנים. לאחרונה נבחר לקדנציה חמישית בתפקיד.

"בתקופת הקורונה, היינו הגוף היחיד שבאמת תפקד במדינה ונתן תשובות ומענים לכלל הציבור. תוך ימים ספורים קיבלנו יותר ממיליון תביעות לדמי אבטלה, וידענו להתמודד איתן, לצד עוד שורה ארוכה של נושאים. גם כעת, בחרבות ברזל, הביטוח הלאומי מוביל את הטיפול בנפגעי פעולות האיבה, במילואימניקים, במפונים, בשיקום הפצועים ובהתמודדות עם אבטלה וחל"ת".

לדבריו, מטה הביטוח הלאומי נדרש לתרגם כל החלטת חירום של הממשלה בדבר תמיכה וסיוע לאוכלוסיות השונות הנדרשות לקבל מענה, לתוכנית ולשיטת עבודה בשטח. "יש כאן עבודה רבה של המחלקה המשפטית, קביעת תכנים ונהלים, תכנות של מערכות המחשבים והטמעה של כל אלו בסניפים. עושים לילות כימים כדי שהפעולות האלה יצליחו לקרות מהר וכדי לתת לאזרחים שירות מהיר, איכותי ובמינימום ביורוקרטיה".

כ-1,300 עובדי המטה כוללים בין היתר את מנהל הגמלאות, מנהל הגבייה, מנהל המחקר, הלשכה המשפטית, מנהל הכספים, מנהל תקשוב ומערכות מידע, מנהל משאבי אנוש, וההנהלה הראשית אשר כוללת יחידות נוספות.

"ב-7 באוקטובר הבנו את גודל האסון והאתגר, והתחלנו להפעיל תוכניות עבודה. עובדי אגף נפגעי איבה היו בקשר עם הנפגעים ועבדו בצורה מדהימה. הם הגיעו לכל משפחה. פנינו לכל הנפגעים מהמסיבות, בתוך שבועיים חילקנו מענקים והצענו מענים פסיכולוגיים – הן מענה כספי והן מענה רגשי-נפשי. יחד עם עובדי הסניפים יצאנו לכל המלונות שהיו בהם מפונים ועזרנו שם בהנגשה ובסיוע במיצוי זכויות.

"כל עובדי המטה התגייסו להיות נהגים, עוזרים, טלפנים. עובדי אגף הגבייה למשל עשו חמ"ל טלפוני להתקשר לכל משפחות נפגעי פעולות האיבה הוותיקות, מתוך הבנה שהאירועים הללו והתמונות הקשות עלולים לעורר את הטראומה. התקשרנו לומר להם שאנחנו בשבילם לכל דבר ועניין. מהשיחות הללו נוצרו קשרים אישיים, והעובדים שלנו עדיין שומרים על קשר. זה הדגיש לנו כמה חשוב היה המהלך הזה, כדי שגם הנפגעים הוותיקים יידעו שלא שכחו מהם".

בקדנציה האחרונה נחתמו בביטוח הלאומי שלושה הסכמי שכר חדשים. "חתמנו על הסכם שכר עידוד דיפרנציאלי ויישמנו אותו על עובדי המטה – תוספת שכר משמעותית ותלוית ביצועים שמשולמת פעמיים בשנה במרץ ובספטמבר לפני החגים. נוסף על כך, הצטרפנו להסכם המסגרת במגזר הציבורי שחתמה ההסתדרות, כך שהעובדים שלנו נהנו מהסכם שכר מודרני עם קיצור שעות עבודה ותוספות שכר משמעותיות. בינואר האחרון חתמנו על הסכם נוסף המצמצם פערים ומשפר את התנאים של עובדים חדשים ועובדים מדור הביניים, הרחבנו את מסלולי הקידום ותגמלנו את יחידות החוץ שלנו. כמו כן, היות שאנחנו מאמינים במצוינות, הכנסנו להסכם גם מענקי הצטיינות שההנהלה תחלק אחת לשנה לעובדים המצטיינים".

"ארגון עובדים צריך לשאוף למצוינות ולמקצועיות"

הקדנציה הנוכחית צפויה להיות האחרונה של עדיקא בראשות וועד העובדים. "באמצע הקדנציה בכוונתי להעביר את השרביט לחברי קובי רחמים, שהפסיד לי בהפרש של קולות בודדים. היה לנו חשוב לשמור על האחדות בוועד ובקרב העובדים, ולכן בשנתיים הקרובות בכוונתי לעבוד עמו צמוד במטרה שיחליף אותי וייכנס לקדנציה שלו בצורה חלקה וטובה, תוך שמירה על עוצמת הוועד והרציפות שלו". בתור מטרות לקדנציה, עדיקא מסמן את יישום ההסכמים שנחתמו, וכן מתן מענים לקבוצות ולסקטורים נוספים של עובדים שתנאיהם דורשים תיקון. זאת, לצד המשך פעילות הרווחה השוטפת עבור העובדים ושמירה על יחסי העבודה התקינים במוסד.

הוא מאוד מרוצה מהדרך שהסתדרות עובדי המדינה הולכת בה. "מאז נכנס היו"ר עו"ד אופיר אלקלעי, רואים שינוי משמעותי והדברים נעשים בשקיפות, ברצינות ועם הרבה מחשבה מאחוריהם. אני חושב שהגיבוש שקיים כיום בהסתדרות עובדי המדינה עם המרחבים הוא דבר שנותן את אותותיו ומגביר את הכוח הארגוני של הוועדים. אני רוצה להודות גם לחברי ירון צרפתי, יו"ר ועד עובדי הסניפים בביטוח הלאומי על שיתוף הפעולה הפורה שלנו, ולעו"ד ארז אופינקרו, מחזיק התיק שלנו בהסתדרות עובדי המדינה, שמלווה אותנו ומסייע לנו.

"אני מאמין שוועד עובדים חייב להבין ולהיות מעורב בצורכי הארגון, לצד דאגה בלתי מתפשרת לרווחת העובד, תוך שיתוף פעולה והבנה עם ההנהלה. לשמחתי, הנהלת הביטוח הלאומי בשנים האחרונות קשובה מאוד והייתה שותפה מלאה שלנו להסכמים. אני חושב שארגון עובדים צריך לשאוף למצוינות ולמקצועיות. כך מקבלים עובדים עם תחושת שליחות, וכך אנחנו מקבלים ארגון מצוין כמו הביטוח הלאומי".

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!