דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי י"א בתמוז תשפ"ד 17.07.24
27.8°תל אביב
  • 26.9°ירושלים
  • 27.8°תל אביב
  • 27.2°חיפה
  • 28.7°אשדוד
  • 27.4°באר שבע
  • 33.6°אילת
  • 28.1°טבריה
  • 26.0°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

מהמורים עד לקיבוצים, ב-1 במאי בבית ההסתדרות נחושים לבנות מחדש את מדינת הרווחה

ח"כ נעמה לזימי בכנס 1 במאי בבית ההסתדרות: "חייבים לשנות את התפישה הכלכלית של ישראל" | מזכ"ל התנועה הקיבוצית: "המדינה הופכת להיות עשירה עם אנשים עניים, אבל קבלת הפנים לניר עוז בקריית גת נותנת תקווה"

כנס חג הפועלים בהסתדרות. "שוויון, צדק וחירות הם ערכי אחד במאי, ונביאי ישראל" (צילום: דבר)
כנס חג הפועלים בהסתדרות. "שוויון, צדק וחירות הם ערכי אחד במאי, ונביאי ישראל" (צילום: דבר)
מיכל מרנץ
מיכל מרנץ
כתבת חינוך
צרו קשר עם המערכת:

"המדינה הופכת להיות עשירה עם אנשים עניים", אמר מזכ"ל התנועה הקיבוצית החדש, ליאור שמחה, בכנס 1 במאי בבית ההסתדרות, שהוקדש לשיקום השירותים החברתיים ומדינת הרווחה, "הקיבוץ הוקם על שיתוף אמצעי הייצור וסולידריות, ולכן אני עומד על מקומה הטבעי של התנועה הקיבוצית כאן. אני מקווה ש-7 באוקטובר לימד אותנו את חשיבות ההתיישבות בגבולות והחקלאות. אני כן רואה תקווה בקבלת הפנים מלאת האהבה של תושבי קריית גת לקיבוץ ניר עוז. אולי זה תחילתו של עתיד טוב יותר".

דאגה מהמגמות החברתיות-כלכליות בישראל, לצד השאיפה לשינוי חברתי ופוליטי עמוק, הייתה משותפת לרבים מהדוברים. ברוח זו הסבירה ענבל חרמוני, העומדת בראש ארגון העובדים הסוציאליים, כיצד היא רואה את מדיניות הרווחה של ישראל בשלושים השנים האחרונות. "זו מדיניות של חסד וחמלה – שהיא אולי נכונה לקהילות, אבל לא למדינה", אמרה חרמוני, "לעומת זאת, הגישה הנכונה היא שלכל האזרחים, ולפני כן בני האדם, מגיעות זכויות בסיסיות. כמו שהיינו אומרים בהפגנות: 'רוצים צדק לא רוצים צדקה' ".

ח"כ לזימי חיזקה את דברי חרמוני: "אנחנו חייבים שזכויות סוציאליות יהיו אוניברסליות ולא מגזריות. חייבים לשנות את התפיסה הכלכלית של מדינת ישראל. לדוגמא, הגדלת הגרעון בשביל מערכת בריאות הנפש היא השקעה ולא חוב".

"אפשר להתלונן על המחסור בעו"סים ועל הניסיון לפרק את החינוך הממלכתי, ואפשר לתקן"

כנס אחד במאי נערך זו השנה השנייה בבית ההסתדרות. הכנס, שנערך לכבוד חג הפועלים, כלל שני פאנלים: האחד בנושא "שיקום השירותים החברתיים אחרי 7 לאוקטובר" והשני תחת הכותרת "מה עושים עכשיו? בונים מחדש את מדינת הרווחה". בכנס הוזכר גם ח"כ אילן גילאון שנפטר לפני שנתיים באחד במאי.

הדוברים בכנס היו: סגן יו"ר ההסתדרות ויו"ר האגף לדמוקרטיה תעשייתית ועובדי חברות כוח אדם תומר רזניק; יו"ר אגף אסטרטגיה וחדשנות בהסתדרות איתמר אביטן; ח"כ נעמה לזימי (העבודה); פרופסור דני גוטווין; יו"ר ארגון העובדות הסוציאליות ענבל חרמוני; מזכ"ל התנועה הקיבוצית ליאור שמחה; סיגל פעיל מארגון המורים; ויפעת שדה מהתנועה למען הפסיכולוגיה הציבורית.

"ערכיו של אחד במאי הם שוויון, צדק וחירות", אמר רזניק, "מבחינתנו, אלו לא ערכים מנוגדים. ואלו לא רק ערכי האחד במאי, אלא גם מגילת העצמאות ונביאי ישראל. לפי תפישת עולמנו, החלוקה צריכה להיות לא בין זהויות- ערבי, חרדי, להט"ב וכו', אלא לפי  מעמדות – שכירים, עצמאיים. אם החלוקה תשתנה, נוכל לבנות מדינה טובה יותר".

"ב-2012 עשיתי הסכם קיבוצי ראשון לפלאפון והרגשתי שזו הגשמה הלכה למעשה של הערכים והאמונות שלי", אמר אביטן, "וכך אני מעוניין שנעשה עכשיו. אפשר להתלונן על המחסור בעובדים הסוציאליים, על הניסיון לפרק את מערכת החינוך הממלכתית ועוד, ואפשר להחליט לתקן את זה".

עו"ד סיגל פעיל, המייצגת את ארגון המורים, נכחה בכנס, והתייחסה למאבק הפעיל למען הסכם שכר למורי התיכונים: "אנחנו נלחמים על דמותה של מערכת החינוך בישראל". אביטן הסביר שהשתתפות ארגון המורים בכנס שנערך בבית ההסתדרות היא לא מקרית: "מטרת האגף שלנו היא לראות איך ארגון עובדים יכול להשתלב בשוק העבודה המשתנה. אחת מההחלטות שקיבלנו היא לחזק את הקשר עם ארגוני עובדים אחרים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!