דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
31.4°תל אביב
  • 30.9°ירושלים
  • 31.4°תל אביב
  • 30.1°חיפה
  • 31.5°אשדוד
  • 35.4°באר שבע
  • 41.6°אילת
  • 36.8°טבריה
  • 31.9°צפת
  • 33.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

בעלי עסקים בגליל המערבי: חוששים שיישובים שלא פונו לא יקבלו מענה

בפגישה עם ועדת הנגב והגליל, בעלי העסקים תיארו קשיים רבים בהתנהלות מול משרדי הממשלה והבנקים, וראשי רשויות באזור טענו ל"מצב אבסורדי" בנוגע לביטוח בתים שנפגעו מירי חיזבאללה

הוועדה לנגב ולגליל (צילום: דוד טברסקי)
הוועדה לנגב ולגליל (צילום: דוד טברסקי)
דוד טברסקי

ועדת הנגב והגליל נפגשה עם ראשי מועצות ובעלי עסקים מהגליל המערבי. בפגישה הביעו המשתתפים חשש כי התוכנית הממשלתית לצפון לא תיתן מענה לעסקים ביישובים שלא פונו, בעוד שפעילות התיירותית באזור כולו צפויה להישאר מושבתת גם בקיץ.

אריה אהרובניץ', בעל מלון בנהריה, תיאר בפגישה שנערכה אתמול (חמישי) את המשבר שאליו נקלע: עד היום, רשות המסים העבירה לבעלי העסקים מקדמות רק על אוקטובר, ולחלק מהעסקים עד נובמבר, אבל לא מעבר לכך. בעלי עסקים רבים מחכים חודשים לקבל תשובה מרשות המסים והמדינה, אך טרם קיבלו מענה.

גם הבקשות לפיצוי של בעלי העסקים שהפעילות שלהם הופסקה לא מתקדמות, בגלל עומסים ברשות המסים. אהרונוביץ' תאר בלגן בהתנהלות משרדי הכלכלה והתיירות, וחוסר בהירות אילו החלטות והליכים יקודמו לטובת הפיצויים בעתיד.

בעיה נוספת לדבריו הם החובות של בעלי העסקים לבנקים שהולכים ומצטברים בגלל המשך ההוצאות, הירידה בהכנסות והריבית. למרות שהתקיימו כבר מספר דיונים בנושא, בנק ישראל והמדינה לא קידמו תכנית שתדע לתת התייחסות לבעיה. נוסף לכך, בעלי העסקים החלו לשכור עורכי דין לטיפול בפיצויים ובבנקים, מה שמגדיל את היקף ההוצאות עוד יותר.

"מקימים כיתות כוננות אבל לא מכירים ברכוש שנפגע"

בימים האחרונים משרד האוצר ורשות המיסים החלו לקדם קמפיין להרחבת הכיסוי הביטוחי לתושבי הצפון. המתווה הנוכחי של רשות המסים, מאפשר החזר של עד 120 אלף שקלי לתושבים שביתם נפגע. מספר חברות ביטוח מציעות להרחיב את תחום הכיסוי בתשלום נוסף, לא מחייב, במידה ושווי הפגיעה יהיה גדול יותר.

"יש פה מצב אבסורדי", אמר אייל שמואלי, ראש מועצת כפר ורדים, "המדינה כן מעבירה כספים להקמת כיתות כוננות, שהופכות את היישובים לבסיסים, אבל מסרבת לבטח רכוש בבתים שנפגעים".

יו"ר הוועדה דוד ביטן (הליכוד) העביר ביקורת קשה על האוצר ואמר שידרוש להורדת הפרסומת ויפעל לקידום מתווה פיצוי מורחב לכיסוי פגיעה בבתים שנפגעו.

אין מענה לבעיות בטווח הזמן הקרוב

תכנית השיקום, שעלותה 3.5 מיליארד שקלים ובהמשך אולי תתוקצב בעוד 3 מיליארד נוספים, אמורה לספק פתרונות למיגון, חינוך והשקעה בתשתיות, בטווח הזמן בינוני והרחוק. היא צפויה לפעול מתוך משרד ראש הממשלה, למרות הדרישה של חלק מראשי היישובים להקמת מינהלת שתתכלל את פעולות השיקום.

מלבד הקמת בתי ספר זמניים, לא נתנה התוכנית הממשלתית מענה לבעיות הטווח הקרוב, בעיקר לבעיות הקשורות לכלכלה של תושבי היישובים שלא פונו. בזמן הקרוב צפוי האוצר להכריז על מענק עבור מספר יישובים שלא פונו אך ספגו פגיעה מאז תחילת המלחמה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!