דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
28.5°תל אביב
  • 25.7°ירושלים
  • 28.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 29.4°אשדוד
  • 28.3°באר שבע
  • 33.9°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 24.9°צפת
  • 28.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מלחמה באירופה

רוסיה מאיימת בפגיעה במתקנים בריטיים, ובשימוש בנשק גרעיני טקטי באוקראינה

עליית המדרגה מצד רוסיה מגיעה לאחר אמירתו של שר החוץ הבריטי דייויד קמרון, כי לאוקראינה יש זכות להשתמש בנשק בריטי כדי לתקוף את רוסיה | הרוסים כבר מבצעים במקומות אחרים תרגילים בנשק גרעיני אסטרטגי, המסוכן יותר מנשק טקטי

חיילים בריטים על רכב משוריין באסטוניה, כחלק מפעילות נאט"ו מאז תחילת המלחמה בין רוסיה לאוקראינה (צילום: AP Photo/Pavel Golovkin)
חיילים בריטים על רכב משוריין באסטוניה, כחלק מפעילות נאט"ו מאז תחילת המלחמה בין רוסיה לאוקראינה (צילום: AP Photo/Pavel Golovkin)
אוריאל לוי

רוסיה הזהירה את בריטניה אתמול (שני) שאם נשק בריטי ישמש את אוקראינה כדי לפגוע בשטחה, מוסקבה עלולה לפגוע במתקנים ובציוד הצבאי הבריטי הן בתוך אוקראינה והן במקומות אחרים.

האיום הרוסי מגיע לאחר ששר החוץ הבריטי דיוויד קמרון אמר כי זכותה של אוקראינה להשתמש בנשק בריטי כדי לפגוע ברוסיה, כך לפי דיווח בגרדיאן הבריטי. משרד החוץ במוסקבה זימן את השגריר הבריטי נייג'ל קייסי לנזיפה, והודיע כי דברי קמרון הם למעשה הצהרה שבריטניה היא כעת חלק מהסכסוך בפועל.

"קייסי הוזהר כי בתגובה להתקפות אוקראינה על שטח רוסי עם נשק בריטי, נתקוף מתקנים וציוד צבאי בריטי בשטח אוקראינה ומחוצה לה", אמר משרד החוץ הרוסי.  "השגריר נקרא לחשוב על ההשלכות הקטסטרופליות הבלתי נמנעות של צעדים עוינים כאלה מצד לונדון ולהפריך מיד את ההצהרות הפרובוקטיביות והמתלהמות של שר החוץ הבריטי". 

 קמרון אמר בראיון לרויטרס בשבוע שעבר כי לאוקראינה יש זכות להשתמש בכלי הנשק שסיפקה לונדון כדי לפגוע במטרות בתוך רוסיה, ובקייב יחליטו אם לעשות זאת. "לאוקראינה יש את הזכות הזו", אמר קמרון בעת שביקר בקייב בשבוע שעבר. "בדיוק כפי שרוסיה מכה בתוך אוקראינה, אפשר להבין מדוע אוקראינה מרגישה צורך לוודא שהיא מגינה על עצמה". 

תרגילים בנשק גרעיני 

רוסיה הודיעה אתמול כי היא מתכננת לערוך תרגילים המדמים שימוש בנשק גרעיני טקטי בשדה הקרב, על רקע המתיחות הגוברת עם המערב, כך דווח בסוכנות הידיעות AP. לפי ההודעה של משרד ההגנה הרוסי, ההחלטה לערוך ניסויים בנשק גרעיני מגיע בתגובה ל"הצהרות פרובוקטיביות ואיומים של פקידים מערביים מסוימים בנוגע לפדרציה הרוסית".

ההכרזה על התרגילים פורסמה ערב השבעתו של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין לקדנציה חמישית בתפקיד, ושלושה ימים לפני שמוסקבה תחגוג את יום הניצחון ב-9 במאי, החג החילוני החשוב ביותר שלה, המציין את הניצחון על גרמניה הנאצית. 

זו הפעם הראשונה שרוסיה מכריזה בפומבי על תרגילים הכוללים נשק גרעיני טקטי, אם כי היחידות המפעילות נשק גרעיני אסטרטגי בצבא הרוסי מקיימות תרגילים באופן קבוע. נשק גרעיני טקטי כולל פצצות המשוגרות ממטוסים, ראשי נפץ לטילים קצרי טווח, ותחמושת ארטילרית, והם מיועדים לשימוש בשדה קרב. הם פחות חזקים מנשק גרעיני אסטרטגי שמורכב על טילים בליסטיים בין-יבשתיים, מטרתו לפגוע במטרות מרוחקות וביכולתו למחוק ערים שלמות.

סכסוך נאט"ו-רוסיה

האיומים הרוסים נועדו להזהיר את בעלות בריתה המערביות של אוקראינה מפני הגברת המעורבות שלהן במלחמה הנמשכת כבר מעל לשנתיים, שבה כוחות הקרמלין קיבלו לאחרונה תנופה על רקע המחסור בכוח אדם ובנשק באוקראינה, ולקראת העברת הסיוע הנרחב הצפוי מארצות הברית, עליו חתם בשבוע שעבר הנשיא ביידן.

כמה משותפותיה המערביות של אוקראינה הביעו בעבר חשש שהסכסוך עלול לזלוג מעבר לאוקראינה למלחמה בין נאט"ו לרוסיה. נשיא צרפת עמנואל מקרון חזר בשבוע שעבר כי הוא אינו שולל שליחת חיילים לאוקראינה, ושר החוץ של בריטניה דיוויד קמרון אמר כי כוחות קייב יוכלו להשתמש בנשק בריטי ארוך טווח כדי לפגוע במטרות בתוך רוסיה.

למרות ההצהרות של בריטניה וצרפת, מדינות נאט"ו אחרות המספקות נשק לקייב נרתעו מהאפשרות הזו. הקרמלין הגדיר את האמירות הללו כמסוכנות, מה שמגביר את המתיחות בין רוסיה לנאט"ו, במלחמה כבר הטילה צל כבד על היחסים בין מוסקבה למערב.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!