דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
28.5°תל אביב
  • 25.7°ירושלים
  • 28.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 29.4°אשדוד
  • 28.3°באר שבע
  • 33.9°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 24.9°צפת
  • 28.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תרבות ומורשת

פרשנות / לא צריך מילים גדולות: ישראל בדרך לניצחון חמישי באירוויזיון

אחרי הופעתה הפנטסטית של עדן גולן בחצי הגמר, הסיפור שלה באירוויזיון 2024 זכה לתפנית מפתיעה: הסימנים מצביעים על כך שהיא עומדת לנצח בהצבעת הקהל, ואם ההפרש יהיה גדול מספיק, תל אביב וירושלים כבר יכולות להתחיל לריב על אירוח אירוויזיון 2025

עדן גולן מופיעה בחצי הגמר השני של האירוויזיון (צילום: Sarah Louise Bennett\EBU)
עדן גולן מופיעה בחצי הגמר השני של האירוויזיון (צילום: Sarah Louise Bennett\EBU)
מאור הוימן

39.3% מהקהל האיטלקי הצביע בחצי הגמר השני של אירוויזיון 2024 לשיר Hurricane של נציגת ישראל עדן גולן. הפרט המדהים הזה נחשף בטעות אמש (חמישי) ברשות השידור האיטלקית RAI.

ישראל קיבלה בזכות הצבעת ההמונים הזאת 12 נקודות מאיטליה, אבל גם מתנה יקרה הרבה יותר: מהמקום השמיני והיציב בטבלאות ההימורים, זינק השיר הישראלי בכמה שעות בלבד למקום השני. בטבלת ההימורים הנפרדת על הצבעת הקהל ישראל כבר מובילה בבטחה. אז מה קרה כאן?

איטליה היא אומנם רק אחת מ-38 מוקדי הצבעה, שכוללים את 37 המדינות המשתתפות, ומוקד נוסף שנקרא "שאר העולם" (מדינות שאינן משתתפות בתחרות, וקולן שווה ערך לקולה של מדינה משתתפת אחת). ובכל זאת, עם כ-60 מיליון תושבים, איטליה היא אחת המדינות הגדולות ביותר שמשתתפות בתחרות.

מתוך 16 אפשרויות שעמדו בפני הקהל האיטלקי אתמול, כמעט 40% ממנו בחר להצביע לישראל. לשם השוואה, במקום השני נמצאת הולנד עם 7.32%. אפשר להסביר את זה בהתגייסות המונית של הקהילה היהודית. אלא שבאיטליה חיים רק כ-27 אלף יהודים, לא בדיוק הקהילה היהודית הגדולה באירופה. ואם שם ההצלחה של ישראל הייתה גדולה כל כך, אפשר רק לדמיין בכמה מדינות אוהדות יותר קיבלה גולן את הדוז פואה המיוחלים.

עדן גולן בחזרה הראשונה על במת האירוויזיון (צילום: Sarah Louise Bennett/EBU)
עדן גולן בחזרה הראשונה על במת האירוויזיון (צילום: Sarah Louise Bennett/EBU)

הדלפת ההצבעה האיטלקית סייעה לישראל ליצור מומנטום ווינרי. אירופה צפתה בהשתאות בהופעה המדהימה של עדן גולן. בתפאורה המרגשת, ברקדנים המצוינים, בביצוע המהודק ויותר מכול: באומנות שמדברת בשפה בינלאומית, מתעלה מעל החישובים והפוליטיקה, וחודרת כמו חץ ישר לתוך לבבותיהם של הצופים והמאזינים. הילד בספרד, הנערה בלטביה האישה בגיאורגיה, והקשיש בהולנד – כולם הרגישו שיש פה משהו אחר, וקיבלו אישור לכך כשאותו נתון חסר תקדים התפשט ברשתות. ככל שגברו השנאה, קריאות הבוז והחרמות הילדותיים – כך התחזקה גם התמיכה בישראל, וההבנה שבניגוד לנציגים ממדינות אחרות, ישראל לא באה עם תעמולה שטחית, אלא עם יצירה אמיתית, אנושית ונוגעת ללב. ולב יש לכולם.

כמו ב-2022, ב-2021 וב-2018 – השופטים יכולים לערב שיקולים זרים ולא להיסחף בגל האהבה למתחרה הטוב ביותר. בשלוש הדוגמאות האלה זה לא הספיק להם: ב-2018 השופטים נתנו את הניצחון לשיר האוסטרי, אבל הקהל לא התבלבל והצביע בהמוניו לנטע ברזילי. ב-2021 השופטים חשבו שדווקא שווייץ היא הראויה לניצחון, אבל הקהל המליך את מונסקין האיטלקים. ב-2022 השופטים הלכו עם בריטניה, אבל הצבעת הסימפטיה לאוקראינה, שזכתה ללא פחות מ-439 נקודות מהקהל, השכיחה כל זכר להצבעת השופטים התמוהה.

עדן גולן בחזרה הראשונה על במת האירוויזיון (צילום: Sarah Louise Bennett/EBU)
עדן גולן בחזרה הראשונה על במת האירוויזיון (צילום: Sarah Louise Bennett/EBU)

אחד ההסברים הנפוצים לכך שישראל לא תנצח הוא הצבעת השופטים. רק לפני שנה פינלנד ניצחה בהצבעת הקהל, אבל השופטים העניקו את הניצחון דווקא לשוודיה, ושברו שיאי ניתוק: לראשונה מנצח האירוויזיון לא זכה אף לא לדוז פואה אחד מהקהל.

במקום לראות בתוצאות של אירוויזיון 2023 סימן לכך שהשופטים יגזלו את הניצחון מישראל בניגוד לדעת הקהל, עדיף לעשות כל מה שאפשר כדי שהקהל בכל העולם – יהודים, אוהבי ישראל, שוחרי מוזיקה טובה ואומנות אמיתית – יצביע לישראל, כדי שהשיר הטוב ביותר ינצח, והקהל יזכה לראותו מושר על הבמה במילותיו המקוריות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!