דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
28.5°תל אביב
  • 25.7°ירושלים
  • 28.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 29.4°אשדוד
  • 28.3°באר שבע
  • 33.9°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 24.9°צפת
  • 28.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תרבות ומורשת

'הוריקן' של עדן גולן במקום החמישי באירוויזיון בשוודיה; שווייץ זכתה בתחרות

גולן ביצעה את השיר לתשואות הקהל באולם במאלמו, כשמחוצה לו נערכו הפגנות פרו-פלסטיניות | הזמר.ת נמו משווייץ במקום הראשון עם השיר The Code | טלי גולרגנט הישראלית, שייצגה את לוקסמבורג, קיבלה מישראל 12 נקודות והגיעה למקום ה-13

הזמרת הישראלית עדן גולן שרה את השיר 'הוריקן' בגמר האירוויזיון במאלמו, שוודיה (צילום: REUTERS/Leonhard Foeger)
הזמרת הישראלית עדן גולן שרה את השיר 'הוריקן' בגמר האירוויזיון במאלמו, שוודיה (צילום: REUTERS/Leonhard Foeger)
מאור הוימן

שווייץ ניצחה בגמר האירוויזיון במלאמו, שוודיה הלילה (בין שבת לראשון). השיר 'The Code' של הזמר.ת הא-בינארי.ת נמו זכה במקום הראשון בתחרות. השיר Hurricane של עדן גולן, נציגת ישראל, סיים במקום החמישי מתוך 25 המדינות המתחרות. בהצבעת הקהל סיימה ישראל במקום השני אחרי קרואטיה, עם לא פחות מ-15 מדינות שהעניקו לישראל את הניקוד המקסימלי של 12 נקודות: גרמניה, בלגיה, צרפת, סן מרינו, שוודיה, פורטוגל, הולנד, לוקסמבורג, איטליה, בריטניה, פינלנד, ספרד, שווייץ, אוסטרליה ושאר העולם. בחצי הגמר ההישג של גולן היה מרשים אף יותר: היא הגיעה בו למקום הראשון עם 194 נקודות, כולל עשר פעמים 12 נקודות ושש פעמים 10 נקודות מתוך 18 מוקדי הצבעה.

הזמר.ת נמו משווייץ זוכה באירווזיון בשוודיה עם השיר The Code (צילום: DPA Via Reuters)
הזמר.ת נמו משווייץ זוכה באירווזיון בשוודיה עם השיר The Code (צילום: DPA Via Reuters)

"היו רגעים לא פשוטים, אבל באומץ ובתמיכה ענקית מכם לא ויתרנו ונתנו את הכול", אמרה גולן לאחר התחרות. "אני רוצה להודות לכל מי שתמך בי, למדינה שלי, לחברי המשלחת המדהימים ולמשפחה שלי שאני מחכה כבר לראות ולחבק חזק. אני לא שוכחת לרגע את החטופים שלנו ומקדישה את ההשתתפות שלי בתחרות להם! עם ישראל חי!".

המדינה ה-26 שהייתה אמורה להשתתף בתחרות, הולנד, הודחה מהתחרות במפתיע כשנציגה, יוסט קליין, נחקר בשל "תקרית אלימה". לפני גולן, עלתה לשיר טלי גולרגנט הישראלית, שמייצגת את לוקסמבורג.

מחוץ לארנה בה התקיים האירוויזיון נערכו הפגנות פרו-פלסטיניות וחלק מהמפגינים נעצרו על ידי המשטרה השוודית, לאחר הפגנות שהתרחשו בעיר המארחת במהלך השבוע האחרון,

אלפי מפגינים צעדו היום במאלמו, במחאה על השתתפות ישראל בתחרות. המפגינים קראו שלל קריאות נגד ישראל ובעד הפלסטינים, ובין היתר דרשו "הפסקת אש עכשיו" וצעקו: "הו פלסטין, לא נשאיר אותך לבד! מאלמו תומכת בך". כמה מהמפגינים נשמעו גם צועקים "אינתיפאדה!", ו"יאללה יאללה ישראל ברא! ('החוצה' בערבית)".

המחאה מצאה את דרכה גם לבמה המרכזית, כשבמהלך משדר חצי הגמר הראשון ששודר ביום שלישי, עלה לבמה אריק סעדה השבדי, שייצג את מדינתו ב-2011, כשעל ידו קשורה כאפייה בניגוד לחוקי התחרות – שכן מארגני האירוויזיון הודיעו מראש כי הם שומרים לעצמם את הזכות להסיר דגלי פלסטין וסמלים פרו-פלסטיניים במהלך ההופעות.

ראש אגף התקשורת באירוויזיון אמר כי רוכשי הכרטיסים יהיו רשאים להציג רק את דגלי המדינות המשתתפות, בהן ישראל, ואת דגל הגאווה. בהתאם, ב-EBU גינו את המחווה: "אנו מצטערים שאריק סעדה בחר להתעלם מאופיו הא-פוליטי של האירוע".

בחזרות שהתקיימו מול קהל חיכו לגולן חוויות לא נעימות, כשבכל פעם שעלתה על הבמה נשמעו שריקות וקריאות בוז מהקהל, וצופים תועדו מנופפים בדגלי פלסטין – אולם אלה הורחקו מהאולם על ידי ההפקה.

עדן גולן בחזרה הראשונה על במת האירוויזיון (צילום: Sarah Louise Bennett/EBU)
עדן גולן בחזרה הראשונה על במת האירוויזיון (צילום: Sarah Louise Bennett/EBU)

"אני גאה לייצג את המדינה שלי, במיוחד בשנה הזו", אמרה גולן לאחר אחת מהחזרות, "אני מקבלת תמיכה ואהבה ואני נחושה לתת את הביצוע הכי טוב שלי בחצי הגמר ושום דבר לא יסיט אותי מהמטרה. גאה להיות ישראלית".

השנה, השתתפו בתחרות 25 ולא 26 מדינות בשל ההדחה הלא צפויה של נציג הולנד, יוסט קליין, בשל מה שהוגדר כ"תקרית אלימה" בינו לבין עובדת הפקה. "אנו שומרים על מדיניות אפס סובלנות כלפי התנהגות בלתי הולמת באירוע האירוויזיון ומחויבים לספק סביבת עבודה בטוחה", מסרו מטעם ה-EBU. קליין הודח למרות לחץ כבד שהפעילו בכירים בטלוויזיה ההולנדית – והתערבות ממדינות נוספות שאיימו לעזוב את התחרות.

יוסט קליין, נציג הולנד לאירוויזיון (צילום: Sarah Louise Bennett\EBU)
יוסט קליין, נציג הולנד לאירוויזיון (צילום: Sarah Louise Bennett\EBU)

בשל הדחתו, נוצר רצף הופעות בין טלי גולרגנט, נציגת לוקסמבורג הישראלית (ביצוע מספר 4), לבין גולן (ביצוע מספר 6). גולרגנט נחשבת לגאווה הישראלית השנייה של הערב, שכן היא נולדה בישראל, אולם חיה בלוקסמבורג במשך 13 שנה – עד שבגיל 19 עזבה את ביתה לטובת לימודי שירה בניו יורק.

הזמרת בת ה-23 מתמודדת עם שירה Fighter, והופעתה סימלה את חזרתה של המדינה לתחרות אחרי 31 שנה. המשלחת הישראלית שצפתה במשדר חצי הגמר הראשון מבית המלון חגגה את החדשות לפיהן, נציגת לוקסמבורג, העפילה לגמר.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!