דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי כ"ט בסיון תשפ"ד 05.07.24
28.4°תל אביב
  • 28.6°ירושלים
  • 28.4°תל אביב
  • 28.1°חיפה
  • 29.1°אשדוד
  • 28.4°באר שבע
  • 33.7°אילת
  • 28.7°טבריה
  • 28.9°צפת
  • 28.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

ישראל חתמה על מזכר הבנות עם רומניה לייבוא חיטה בחירום

מזכר ההבנות שנחתם בסוף השבוע הוא ההסכם הרביעי שישראל חותמת עליו בשנה האחרונה לייבוא חיטה בשעת חירום | שר החקלאות דיכטר: "נמשיך לחפש וליצור ערוצי שותפויות נוספים"

שר החקלאות אבי דיכטר בביקורו ברומניה (צילום: הרשות הלאומית לוטרינריה ובטיחות במזון של רומניה)
שר החקלאות אבי דיכטר בביקורו ברומניה (צילום: הרשות הלאומית לוטרינריה ובטיחות במזון של רומניה)
מאיה רונן

שר החקלאות אבי דיכטר חתם בסוף השבוע על מזכר הצהרת כוונות עם רומניה לאספקת חיטה לישראל בעת חירום.

את החתימה על מזכר הובילו השר דיכטר, אגף קשרי החוץ של משרד החקלאות ונציגי משרד החוץ. מהצד הרומני חתם על המזכר ג'אורג'יאן פופ, נשיא מנהל החירום הלאומי של רומניה, המקביל לרשות החירום הלאומית (רח"ל) בישראל. המזכר שנחתם בסוף השבוע הוא תולדה של יחסי מסחר יציבים בין המדינות, לצד שיתוף פעולה ארוך שנים בתחום החקלאות.

"כחלק מהחזון שאנו מובילים במשרד החקלאות להבטחת ביטחון מזון בשגרה ובחירום, מזכר הבנות זה, שמצטרף לקודמיו, מהווה עוגן נוסף להבטחת תוצרת חקלאית של חיטה שרובה אינה מגודלת בארץ", מסר שר החקלאות אבי דיכטר. "בתקופה זו, של אי ודאות גלובלית וסכסוכים גאופוליטיים קשים באזורנו – הסכם זה שנולד מתוך אינטרסים משותפים, יאפשר לישראל אפיק יבוא נוסף, בעיקר בעת חירום. משרד החקלאות בראשותי, ימשיך לחפש וליצור ערוצי שותפויות נוספים, בין מדינת ישראל למדינות אחרות".

שר החקלאות אבי דיכטר בחתימה על מזכר הבנות עם ג'אורג'יאן פופ, נשיא רשות מנהל החירום של רומניה (צילום: משרד החקלאות)
שר החקלאות אבי דיכטר בחתימה על מזכר הבנות עם ג'אורג'יאן פופ, נשיא רשות מנהל החירום של רומניה (צילום: משרד החקלאות)

מזכר ההבנות עם רומניה נחתם במסגרת הפקת הלקחים ממשבר האספקה הגלובלי בתחום החיטה שמשפיע על רוב מדינות העולם מאז פרוץ המלחמה בין רוסיה לאוקראינה בפברואר 2022. חסימת נתיבי הסחר בים השחור והפגיעה בגידול וייצוא החיטה מאוקראינה הובילו לעלייה דרמטית במחירי הסחורות ולחסמי ייבוא גלובאליים. משרד החקלאות נאלץ אז לאתר מקורות ייבוא חיטה אלטרנטיביים בזמן קצר.

זהו ההסכם הרביעי שנחתם במסגרת המאמץ להבטחת האספקה של חיטה וגיוון מקורות היבוא. הסכמים דומים נחתמו כבר עם אוזבקיסטן, אזרבייג'ן ומרוקו, המקיימות קשרים דיפלומטיים טובים עם ישראל, כחלק מתוכנית המשרד לחיזוק הביטחון התזונתי.

במשרד החקלאות ציינו את פרויקט גידול החיטה 'Treat the Wheat', שנועד לחזק את מאגרי המזון של ישראל לטווח הארוך, ולהקטין את הסיכון למחסור בחיטה בישראל בעת חירום, זאת לצד חיזוק החקלאות והייצור המקומי. במסגרת הפרויקט, המדינות החתומות על ההסכם מול ישראל מתחייבות לספק לה חיטה בשעת חירום, בתמורה לשיתוף בידע ובטכנולוגיות חקלאיות מצד ישראל.

ביקור שר החקלאות דיכטר ברומניה נועד לקדם שיתופי פעולה נוספים בין ישראל לרומניה בתחום החקלאות. דיכטר נפגש עם מקבילו, שר החקלאות הרומני, ד"ר פרלורין בארבו, עם נשיא מנהל החירום הרומני, ג'אורגי'אן פופ, וכן עם נשיא הקהילה היהודית, נשיא לשכת המסחר ישראל-רומניה והדרגים המקצועיים והפוליטיים של שתי המדינות, במטרה לבחון את יישום הפרויקט בפועל. השר וצוות האגף לסחר חוץ במשרד החקלאות קיימו דיונים עם הגורמים השונים בנוגע לדרכי הפעולה האפשריות ושיתופי הפעולה הנוספים שניתן לכונן בין המדינות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!