דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
28.2°תל אביב
  • 25.1°ירושלים
  • 28.2°תל אביב
  • 26.8°חיפה
  • 28.8°אשדוד
  • 28.5°באר שבע
  • 38.9°אילת
  • 32.4°טבריה
  • 25.8°צפת
  • 28.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מלחמה בישראל

הירי מהרצועה על מעבר כרם שלום נמשך, כשמצרים מונעת משלוחי סיוע במעבר רפיח

בששת הימים האחרונים לא נכנסו משאיות סיוע מזון לעזה ממעבר רפיח, ובישראל דיווחו על פתיחת ״מעבר זיקים״ שבצפון הרצועה | מתחילת המלחמה נכנסו לרצועה כחצי מיליון טון של סיוע הומניטרי

פלסטינים מתפנים מהעיר רפיח, 8 במאי 2024 (צילום: עבד ראחים/ פלאש90)
פלסטינים מתפנים מהעיר רפיח, 8 במאי 2024 (צילום: עבד ראחים/ פלאש90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

דובר צה"ל אישר כי לוחמי ההגנה האווירית יירטו היום (ראשון) בהצלחה שני שיגורים ממרחב רפיח לעבר מרחב כרם שלום סמוך לשעה 13:30. בתקיפה לא נגרם נזק ואין נפגעים. תקיפה זו היא עוד עדות לכך שארגוני הטרור בעזה ממשיכים לתקוף את האזורים מהם מועבר הסיוע ההומניטרי לתושבי עזה. הפצצה קודמת של חמאס, לפני שבוע, אל עבר כרם שלום, עלתה בחייהם של ארבעה מחיילי צה"ל ופציעתם של אחרים.

מעבר רפיח היה הציר העיקרי של כניסת סיוע לעזה, אך מאז תפיסת השליטה בו על ידי ישראל בשבוע שעבר, מצרים מסרבת לשלוח דרכו משאיות מזון, או להעביר אותן לישראל, ומשם לרצועה דרך מעבר כרם שלום. הפסקה זו גררה ביקורת רבה נגד ישראל מארגוני האו"ם כמו יוניצ״ף ומהסנאטור הבכיר באגף הפרוגרסיבי של המפלגה הדמוקרטית ברני סנדרס, שהאשימו את ישראל במדיניות שמובילה לפגיעה באוכלוסייה הפלסטינית בכללותה.

בששת הימים האחרונים לא נכנסו משאיות סיוע מזון לעזה ממעבר רפיח, כשביום שישי הוכנס משלוח של 200,000 ליטר דלק דרך מעבר כרם שלום. בארגון "צו 9" דיווחו על פתיחת "מעבר זיקים", ממנו החלו להיכנס לרצועת עזה משאיות סיוע נוספות.

מצרים מתנגדת למבצע הצבאי ברפיח 

בערוץ הטלוויזיה המצרי "אל-קאהרה אל-אחבאריה" שודר אתמול מסר מפי גורם מצרי בכיר, לפיו המבצע הישראלי ברפיח הוא "הסלמה ישראלית בלתי מקובלת", וטען שמצרים מטילה על ישראל את האחריות להידרדרות המצב ההומניטרי בעזה, אף כי ישראל מוכנה להכניס סיוע דרך מעבר רפיח ומניעתו היא בפועל פעולה מצרית. לפי N12, במערכת הביטחון חוששים מהצעד המצרי, בכך שיחריף את המצב ההומניטרי ברצועה באופן שיכפה על ישראל להשהות את פעילותה ברפיח או לעצור אותה לגמרי.

לפי דיווח בכאן 11, שר החוץ של מצרים, סאמח שוכרי, אמר היום כי "ארצו מתנגדת לכניסה צבאית ישראלית לרפיח בשל החשש מפגיעה עצומה באזרחים" וקרא להגיע להפסקת אש וחילופי שבויים למרות שסבב המשא ומתן האחרון לא הביא לתוצאה הזאת. במסיבת עיתונאים שקיים בקהיר עם עמיתתו מסלובניה הדגיש שוכרי את הצורך להגיע להפסקת אש וחילופי שבויים כדי לבלום את המשבר שההשלכות שלו גרמו להרחבת המלחמה באזור, בים סוף והפעולות הצבאיות בין ישראל לאיראן, "כל הסוגיות הללו יש מסוכנות ויש להן השלכות שליליות על הביטחון  והיציבות באזור", דברי שוכרי.‎

עוד אמר שוכרי, שהסכם השלום בין מצרים לישראל היא בחירה אסטרטגית שמצרים קיבלה החלטה לגביו לפני למעלה מארבעה עשורים, וההסכם נחשב עמוד תווך ראשי באזור להשגת השלום והביטחון. שוכרי הוסיף כי להסכם יש מנגנונים שבאמצעותם דנים בכל ההפרות של ההסכם.‎

הדאגה העיקרית במצרים היא מניעת האפשרות של בריחת פליטים המונית מרצועת עזה למצרים, שיהפכו לנטל קבוע על מצרים. הצבא המצרי נמצא ב"כוננות גבוהה" מאז החל המבצע הישראלי ברפיח, בה שכנו מעל מליון פלסטינים, רובם המוחלט פליטים מאזורים אחרים ברצועה.

לפי האתר הישראלי הרשמי לגבי הסיוע ההומניטרי לרצועה, התאריך המעודכן האחרון הוא ה-9 למאי, בו נכנסו 76 משאיות סיוע ועל גביהן 1,680 טון. מתחילת המלחמה נכנסו לרצועה כחצי מיליון טון של סיוע הומניטרי מסוגים שונים, לרבות 33,900 טון מי שתייה.

ארגון "גישה" הישראלי, טוען כי היקפי הסיוע שנכנסים אינם מספיקים בעבור הצרכים הרבים ברצועה. הארגון שותף להגשת עתירה לבג"ץ נגד הממשלה, ראש הממשלה, שר הביטחון ומתאם הפעולות בשטחים, ביחד עם ארגוני חברה אזרחית נוספים. הדיון הראשון בעתירה התקיים ב-4 באפריל. לפני כשבוע, בג"ץ קבע בהחלטת ביניים כי על הממשלה לספק הסברים למדיניות, כולל תשתית עובדתית לגבי המעברים, היקף הסיוע שנכנס והערכה של היקף הסיוע שנדרש עד ה-16.5.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!