דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
28.5°תל אביב
  • 25.7°ירושלים
  • 28.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 29.4°אשדוד
  • 28.3°באר שבע
  • 33.9°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 24.9°צפת
  • 28.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
יום הזיכרון

"לעשות משהו לטובת המשפחות, במיוחד השנה": בני נוער מקדישים זרי פרחים למשפחות הנופלים

חניכי הנוער העובד והלומד מחלקים גם השנה מאות אלפי פרחים למשפחות נופלים בבתי העלמין ברחבי הארץ | גל וורטסקי: "הרבה משפחות לא הכירו את המיזם, וזה רק מראה כמה משפחות הצטרפו"

חלוקת זרים בעוספיא (צילום: דוד טברסקי)
חלוקת זרים בעוספיא. "קורא לקברניטי המדינה - תגשימו את הברית" (צילום: דוד טברסקי)
אור גואטה
מיכל מרנץ
דוד טברסקי
יעל אלנתן
מיכל מרנץ
כתבת חינוך
צרו קשר עם המערכת:
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

רבבות הגיעו היום לבתי העלמין ברחבי הארץ כדי להתייחד עם זכר חללי צה"ל ונפגעי פעולות האיבה. חלקם עושים זאת במשך שנים, ולחלקם זו השנה הראשונה.

לבית העלמין בהר הרצל הגיעה ים ישראלי, רכזת קן 'אלמוג' בנוער העובד והלומד, יחד עם חניכות וחניכים מהמועצה האזורית מגילות. 

נתן שרנסקי ורעייתו בטקס בהר הרצל (צילום: אור גואטה)
נתן שרנסקי ורעייתו בטקס בהר הרצל (צילום: אור גואטה)

"מרגיש שהשנה אנשים קצת חוששים לקחת פרחים", היא אומרת על מיזם 'זר לנופל' של התנועה. "יש הרבה משפחות חדשות שאולי לא מכירות את המיזם. 

"יש לנו חבר מהקיבוץ שנהרג, אז היינו בטקס, אבל השאר היו פה ולפנות בוקר והתחילו להעמיד את השולחנות והזרים".

גל וורטסקי, סטודנט לרפואה ובוגר הנוער העובד והלומד, מצטרף למבצע כבר מספר שנים, והשנה הוא מרכז את אחת הנקודות. "אחד הדברים הבולטים הוא שכשעמדתי ליד אחת החלקות החדשות, והרבה משפחות לא הכירו את המיזם, וזה רק מראה כמה משפחות הצטרפו. הן לא לגמרי מעכלות מה קורה.

"הבאנו יותר פרחים מאשר בשנה שעברה, והפרחים נגמרים מוקדם יותר. יש לי פה קרוב משפחה, רועי קוגלמס ז"ל. מאז המבצע קיבל עוד משמעות. ב'זר לנופל' זו אחת הנקודות שבהן חניכים מרגישים בצורה הממשית ביותר שהם פוגשים את החברה הישראלית ויכולים לתת לה משהו גדול, ולפעמים היא גם אומרת תודה".

מצטופפים בחלקה הצבאית בהר הרצל (צילום: אור גואטה)
מצטופפים בחלקה הצבאית בהר הרצל (צילום: אור גואטה)

הילה שפר לומדת בכיתה י"א ומשמשת מדריכה ומש"צית בקן הגבעה הצרפתית של הנוער העובד והלומד. היא משתתפת במבצע זו השנה השלישית. "זה מרגיש אישי יותר", היא אומרת, "גם בשנים הקודמות הלכתי לבקר בקברים של בוגרי הקן, והפעם הלכתי לקברים של בוגרי בית הספר שלי שנפלו השנה, ולמדו עם אחותי. 

"העברתי אתמול פעולה על זה ודיברנו על הנושא. אני חושבת שזה באמת יום שהוא איכשהו יותר כואב מהקודמים, כי כל אחד קשור באיזשהו אופן. 

"היום, במקום לצאת לחגוג לצערי, אני אלך להפגין מול בית הנשיא. קשה יותר לחגוג כשיש חטופים. מה אנחנו חוגגים פה? אני חושבת שצריך לחגוג את החיים, ונראה לי שיום העצמאות הוא לחגוג את המדינה. אני לומדת בפנימייה ויש לי חברים מהעוטף שנכנסו להם מחבלים לבית, חברים מהצפון שלא יכולים לחזור הביתה".

חוי ארנפלד מעמותת 'נאוה', שהקימה בין היתר את מיזם 'אבנים עם לב אדם' לפני 4 שנים, בשנת הקורונה, נמצאת גם היא בהר הרצל. המיזם שלה התחיל משק אבנים אחד, ומאז הפרויקט הלך והתרחב. רק השנה הונחו 100 אלף אבנים על קברי נפטרים בסיוע מתנדבי המיזם, המפעילים עמדות בכל הארץ, מדן ועד אילת. מסייעות למיזם תלמידות בתי ספר, אולפנות, שירות לאומי ועוד.

בחלקת נופלי ה-7 באוקטובר מצטופפים מעל 1,000 איש, רבים מהם שרים שירי חיזוק כמו "שיר למעלות", "אחינו כל בית ישראל" ו"שבורי לב".

עדות לימים שבהם נמצאת המדינה אפשר למצוא במסכים הפזורים ברחבי ההר ובהם הנחיות מה עושים במקרה של אזעקת אמת. מדי כמה דקות הכרוז מציין שבמקרה של אזעקת אמת בזמן הצפירה, הנוכחים מתבקשים להישאר במקומותיהם כדי להימנע מפגיעה בעקבות דחס קהל.

חולון: "לעשות משהו לטובת המשפחות, במיוחד השנה"

כמו בכל שנה מקיימת תנועת הנוער העובד והלומד את מבצע 'זר לנופל' במסגרתו חניכיה ורשת הבוגרים שלה מחלקים זרים ללא עלות למשפחות הפוקדות את בית הקברות ביום הזיכרון כדי שיוכלו להניח על קברי יקיריהן.

חניכי הנוער העובד בבית העלמין בחולון (צילום: מיכל מרנץ)
חניכי הנוער העובד בבית העלמין בחולון (צילום: מיכל מרנץ)

למעלה מ–5,000 חניכי התנועה נמצאים משעות הבוקר המוקדמות בבתי העלמין הצבאיים ברחבי הארץ, ומחלקים זרים למשפחות השכולות ולציבור הרחב שהגיע לכבד את זכר הנופלים. במסגרת המבצע יחולקו למעלה ממיליון פרחים, שאוגדו בכ-135 אלף זרי פרחים.

רויטל קיאני (46), בוגרת קן חולון מאוחד: "הייתי חניכה עד הצבא. התגייסתי בסוף לחיל האוויר. אבל כחניכה הייתי מהמכורים". קיאני הגיעה למבצע במסגרת רשת הבוגרים של הנוער העובד והלומד. "לעשות משהו לטובת המשפחות, במיוחד השנה. זו הדרך שלי להיות חלק מהיום הקשה הזה".

יהונתן דואני, מרים כהן ומאי שטיין הם חניכים בסניף בת ים. לדואני וכהן זו הפעם הראשונה שהם משתתפים במבצע ולשטיין זו השנה השנייה.

כהן מסבירה למה בחרה להגיע: "האובדן השנה גדול במיוחד בעקבות 7 באוקטובר. הורים שאיבדו את ילדיהם. ילדים שאיבדו את הוריהם. לוחמים רבים שנפלו בהגנה עלינו".

דואני מוסיף סיבה נוספת: "תמיד כשמתקרב הזמן, מחירי הפרחים עולים ואני חושב שזה חשוב לתת למשפחות את ההזדמנות שיהיה להן פרחים גם אם אין להן את היכולת לקנות פרחים ב-300 שקלים". ושטיין מוסיפה: "ולא תמיד יש להם זמן".

עוספיה: "פה בבית הקברות נקבעה הברית בין היהודים לדרוזים"

גם בבית העלמין בכפר הדרוזי עוספיה חילקו חניכי התנועה זרים לבני המשפחות השכולות. ביישוב לא היו נופלים במלחמה הנוכחית. המנהיג הרוחני של העדה, השייח מוואפק טריף, נשא במקום נאום ואמר ש"פה בבית הקברות נקבעה הברית בין היהודים לדרוזים", ודרש מהממשלה לטפל במצוקת הקרקעות והדיור ביישובים הדרוזים, "שנהיה שווים כל השנה, ולא רק ביום הזיכרון".

חלוקת זרים בעוספיא (צילום: דוד טברסקי)
חלוקת זרים בעוספיא (צילום: דוד טברסקי)

חיפה: "יש הרגשה אחרת השנה"

אלפים פקדו היום גם את בית העלמין הצבאי נוה דוד בחיפה. לובשי מדים, משפחות, חברים ואזרחים הגיעו בהמוניהם. "יש הרגשה אחרת השנה", אמרה אמא שכולה לאב שכול מקבר צמוד, "יש מלחמה".

מתייחדים עם זכר הנופלים בחלקה הצבאית בבית העלמין בחיפה (צילום: יעל אלנתן)
מתייחדים עם זכר הנופלים בחלקה הצבאית בבית העלמין בחיפה (צילום: יעל אלנתן)

גם כאן ברקע ישנה הודעה מוקלטת, לפיה אם יש אזעקת אמת בזמן הצפירה, היא תהיה עולה ויורדת. במידת הצורך הקהל מתבקש להתנהג ברוגע כדי למנוע מצב של דחיקת אנשים.

הטקס הצבאי מאובטח בצורה מורגשת. שוטרים מנהלים שיחת חולין, ואחד אומר לרעהו: "רק שנעבור את זה בשלום". ח"כ אלי דלל מהליכוד נשא דברים מטעם הכנסת. דבריו התייחסו לאובדן ולכאב ונעדרו אמירות פוליטיות.

חניכי הנוער העובד והלומד בחלוקת הזרים בחיפה (צילום: יעל אלנתן)     
חניכי הנוער העובד והלומד בחלוקת הזרים בחיפה (צילום: יעל אלנתן)     
דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!