דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי י"א בתמוז תשפ"ד 17.07.24
27.8°תל אביב
  • 26.9°ירושלים
  • 27.8°תל אביב
  • 27.2°חיפה
  • 28.7°אשדוד
  • 27.4°באר שבע
  • 33.6°אילת
  • 28.1°טבריה
  • 26.0°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברה במלחמה

גיבורי 'צוות אלחנן', חוקרים ויזמים: פרסי ישראל הוענקו בשדרות

את דבר הזוכים נשא מנחם קלמנזון, שיחד עם אחיו איתיאל ז"ל חילצו תושבים מעוטף עזה ב-7 באוקטובר: "לא שאלנו את עצמנו למה אנחנו עושים את זה, ה'למה' היה ברור. כמו שאמר איתיאל, כשאחיך נמצא בסכנה, אין לך באמת בחירה"

זוכי פרס ישראל (צילום: מישל אמזלג / לע"מ)
זוכי פרס ישראל (צילום: מישל אמזלג / לע"מ)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

טקס פרסי ישראל המסורתי נפתח הערב (שלישי) בעיר שדרות. את ההחלטה על העברת הטקס קיבל שר החינוך יואב קיש, לנוכח מאורעות 7 באוקטובר, וההכרה בכך שאנשי שדרות והעוטף, כמו גם אנשי הצפון, שחוו ועדיין חווים את פצעי המלחמה, הם סמל לחוסן ואומץ.

כמו לשאר אירועי יום העצמאות, ראש הממשלה בנימין נתניהו ייעדר מטקס הענקת הפרסים, שכאמור מתקיים השנה במתכונת שונה מהרגיל ועומד בצילם של אירועי השנה החולפת. לראשונה הפרס יוענק לזוכים על תקומה, ערבות הדדית וגבורה אזרחית והצלה, בנוסף לתחומים בהם הוא מוענק בכל שנה.

את הפרסים העניקו נשיא המדינה יצחק הרצוג, יו"ר הכנסת אמיר אוחנה, שר החינוך יואב קיש, מ"מ נשיא בית המשפט העליון עוזי פוגלמן, ראש עיריית ירושלים משה לאון וראש העיר המארחת שדרות, אלון דוידי. הטקס בהנחיית אביב אלוש ולינור אברג'יל.

טקס הענקת פרס ישראל לשנת תשפ"ד ביום העצמאות ה-76 למדינה מהעיר שדרות (צילום מסך: טקס פרס ישראל)
טקס הענקת פרס ישראל לשנת תשפ"ד ביום העצמאות ה-76 למדינה מהעיר שדרות (צילום מסך: טקס פרס ישראל)

את דבר הזוכים נשא מנחם קלמנזון, חתן פרס ישראל לגבורה אזרחית. "פחדנו להיכנס פעם אחר פעם", אמר קלמנזון על הכניסה לבתים ביישובי העוטף וחילוץ התושבים הנצורים, "לא שאלנו את עצמנו למה אנחנו עושים את זה, ה'למה' היה ברור. כמו שאמר איתיאל, כשאחיך נמצא בסכנה, אין לך באמת בחירה".

"בחודשים האחרונים, כשרוחות המחלוקת חזרו לנשוב, נפגשנו בני משפחות שכולות ומשפחות חטופים מרקעים שונים ובכאבים כל כך גדולים. קשה להבין עד כמה החדר היה מלא בכאב", אמר קלמנזון, "דיברנו והקשבנו, והתמלאנו בענווה שהובילה לאהבה, ובעזרת השם מהאהבה הזו תצמח תיקונה של החברה".

"את תלושי הצנע החלפנו באפליקציות מתוחכמות. ישראל היא מופת של קידמה מדעית וטכנולוגית", אמר שר החינוך יואב קיש בדבריו. "סבא שלי שחרר יהודים ממחנה הריכוז ג'אדו שבלוב, ואני עומד כאן כיום כשר החינוך של מדינת ישראל, ופועל לשחרור החטופים מידי החמאס הנאצי. הזוכים בפרס היום מגלמים את שתי הרגליים שאנחנו עומדים עליהן: המצוינות והערכים".

"חוסנה הלאומי של מדינת ישראל אינו מבוסס רק על טנקים, מטוסים ופצצות", הוסיף קיש. "הוא מבוסס על רוח הגבורה, אהבת האדם והארץ, על המצאות וּמחקרים פורצי דרך, על תרבות ואומנות ועל מפעלי חיים של היחיד למען האומה".

ההחלטה, הביטול והבג"צים

השנה בוטלו הפרסים שהיו נהוגים עד כה על ידי קיש, והשר החליט שהפרסים יהיו קשורים רק לנושאים שנוגעים למלחמה, דבר שעורר ביקורת ומחאה. ההחלטה בוטלה מאוחר יותר בעקבות הביקורת, ולאחר שהיועמ"שית סירבה להגן עליה בבג"ץ.

בהמשך הוגשו מספר עתירות לבג"ץ נגד ההחלטה להעניק את הפרס לרב הראשי יצחק יוסף בעקבות התבטאויותיו נגד גיוס חרדים, שנדחו.

בנוסף, כלת הפרס עדנה סולודר נפטרה לפני הטקס, אך על פי הנוהל הזכייה נותרה בעינה על אף פטירתה.

פרסי ישראל למפעל חיים

הזוכים בקטגוריית פרס ישראל למפעל חיים הם המפיק משה אדרי וחברת הכנסת לשעבר עדנה סולודר ז"ל.

משה אדרי, יליד מרוקו, הוא מבכירי תעשיית הקולנוע הישראלית, ממקימי ומבעלי חברת " יונייטד קינג", חברת הפצת הסרטים הגדולה בישראל, NMC יונייטד, חברה להפצה והפקת מוזיקה. אדרי ואחיו לאון (שנפטר ב-2018) גם ייסדו את מתחמי "סינמה סיטי" ברחבי הארץ, לאחר שנים בהם בתי הקולנוע בארץ חוו ירידה בהכנסות ובהפצת הסרטים.

הזוכים בפרס ישראל לשנת תשפ"ד (צילום: מוקי שוורץ)
הזוכים בפרס ישראל לשנת תשפ"ד (צילום: מוקי שוורץ)

עדנה סולודר ז"ל התגייסה להגנה בגיל 16, ובמלחמת העצמאות שירת כקשרית. כיהנה כחברת כנסת מטעם המערך מ-1982 עד 1992, והייתה פעילה בולטת במאבק בסמים, בהגבלת חסינותו של חבר הכנסת מאיר כהנא ובמאבק למען שחרור המרגל הישראלי-אמריקני ג'ונתן פולארד. במהלך כהונתה ואחריה פעלה רבות למען זכויות נשים, סיוע לחקלאות וקידום התרבות בקיבוצים ומחוצה להם.

תקומה וערבות הדדית

חתני פרס ישראל בתחום גבורה אזרחית (שותפי הישג) הם מנחם קלמנזון ואחיינו איתיאל זוהר ("צוות אלחנן"), שהצילו רבים באירועי 7 באוקטובר. בבוקר שמחת תורה יצאו מנחם ואלחנן קלמנזון יחד עם אחיינם איתיאל זוהר, ועל אף שלא היו עם טלפונים במהלך החג בשל היותם דתיים, פתחו את הטלפונים ברגע ששמעו שקורה משהו, יצאו עם נשקים ונסעו לקיבוץ בארי, שם ובמקומות נוספים בעוטף הצילו למעלה מ-100 אנשים, עד שאלחנן, דודו של איתיאל ואחיו של מנחם, נפגע מאש מחבלים.

כלת וחתן פרס ישראל בתחום הערבות ההדדית הם ד"ר כוכב אלקיים לוי וד"ר חן קוגל. ד"ר אלקיים לוי ריכזה עדויות על פשעי המין ב-7 באוקטובר ופעלה להכרה בינלאומית בפשעים. ד"ר קוגל הוא מנהל המכון לרפואה משפטית וצוותו עמדו בחזית המאמץ לזיהוי חללי הטבח ב-7 באוקטובר, והביאו לפריצת דרך בזיהוי הקורבנות.

זוכי הפרס בתחומי המחקר והיצירה

חתן פרס ישראל בחקר הפסיכולוגיה הוא פרופ' גרשון בן שחר. פרופ' בן-שחר כיהן כנשיא האוניברסיטה הפתוחה, והוא כיום מחוקרי הפסיכולוגיה הבולטים בישראל, ומחקריו בנושא אבחון מידע ותגובות פיזיולויגיות צוטטו ברחבי העולם והשפיעו על השימוש בפוליגרף ועל כלים נוספים הנפוצים כיום באבחון הפסיכולוגי.

חתן פרס ישראל בחקר מדעי החיים הוא פרופ' חגי ברגמן. פרופ' ברגמן הוא חוקר בכיר בתחום מדעי המוח, ומחקריו בנושא פרקינסון הביאו לפיתוח שיטות טיפול ייחודיות שבוצעו בהצלחה במאות אלפי חולים ברחבי העולם.

חתן פרס ישראל ביזמות וחדשנות טכנולוגית הוא איל וולדמן. וולדמן הוא ממייסדי חברת הטכנולוגיה מלאנוקס, שנמכרה בכ-7 מיליארד דולר לענקית הטכנולוגיה Nvidia, שהחליטה לאחר הרכישה להקים מרכז פיתוח בישראל. כיום וולדמן הוא בעלים של חברת השקעות וחבר דירקטוריון בחברה טכנולוגית נוספת. הוא העלה חשדות על כך שההחלטה שלא לחלק פרסים בקטגוריות הרגילות, נובעות מנקמנות אישית נגדו מכיוון שהיה פעיל בולט במחאה נגד הרפורמה המשפטית.

חתן פרס ישראל בספרות תורנית ומשפט עברי הוא הראשון לציון, הרב הראשי לישראל הרב יצחק יוסף. הרב יוסף הוא מהסופרים הפורים והמשפיעים בתחום ההלכה והספרות התורנית. הוא פרסם עשרות ספרים בנושא הלכה ושו"ת (שאלות ותשובות), בהם אחד מספרי ההלכה המשפיעים בדור הנוכחי, "ילקוט יוסף", שנחשב לסמכות מרכזית בתחום ההלכה המודרנית. סערה התעוררה סביב בחירתו, לאחר שאמר כי הוא והציבור החרדי ירדו מהארץ אם ייאלצו אותם להתגייס.

חתן פרס ישראל בחקר המתמטיקה, מדעי המחשב, הנדסת מחשבים הוא פרופ' ויטלי מילמן. פרופ' מילמן הוא מהמתמטיקאים המשפיעים בישראל, שגילה הוכחות חדשות למשפטים מתמטיים ותיקים. הוא פרסם מעל 150 מאמרים בכתבי עת מדעיים וערך 11 ספרים.

חתן פרס ישראל בחקר הכלכלה, חקר הסטטיסטיקה הוא פרופ' יעקב ריטוב. פרופ' ריטוב הוא חוקר סטטיסטיקה מוביל באוניברסיטת מישיגן ובאוניברסיטה העברית. הוא פרסם מעל 150 מאמרים בכתבי עת, הוציא לאור 2 ספרים והדריך 15 דוקטורנטים בתחום. הוא הודיע שיתרום את הפרס לפורום המשפחות השכולות הישראלי-פלסטיני.

חתן פרס ישראל בתחום ספורטאים מצטיינים הוא מיקי ברקוביץ'. ברקוביץ' הוא מהכדורסלנים הישראלים המובילים בהיסטוריה. הוא זכה עם מכבי תל אביב בכדורסל בגביע אירופה ובגביע הביניבשתי, וכן עם נבחרת ישראל במשחקי אסיה, ובמקום השני באליפות אירופה לנבחרות. ברקוביץ' קלע את הסל המנצח שהביא להעפלת נבחרת ישראל לאליפות העולם בפעם השנייה והאחרונה, והיה הישראלי הראשון שנכנס להיכל התהילה של פיב"א.

חתן פרס ישראל בתחום התקשורת והתקשורת החזותית הוא שלמה נקדימון. נקדימון חשף פרשיות רבות בתחומי הפוליטיקה והביטחון בשנות ה-60, ה-70 וה-80, וכן את הספר שחשף את רצח יעקב דה האן, מנהיג הציבור החרדי בישראל בשנות ה-20. נקדימון היה יועצו של מנחם בגין בשנים 1978-1980.

חתן פרס ישראל בתחום חקר הפיזיקה הוא פרופ' צבי מאז"ה. פרופ' מזא"ה הוא מהאסטרופיזיקאים המובילים בישראל. לאורך הקריירה המחקרית שלו, מזא"ה הוביל לפיתוח של שיטות חישוביות וכלי מחקר מתקדמים של כוכבים כפולים ופלנטות חוץ-שמשיות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!