דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
31.4°תל אביב
  • 30.9°ירושלים
  • 31.4°תל אביב
  • 30.1°חיפה
  • 31.5°אשדוד
  • 35.4°באר שבע
  • 41.6°אילת
  • 36.8°טבריה
  • 31.9°צפת
  • 33.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

'חוק הסוכנים הזרים' עבר בגיאורגיה, וצפוי לפגוע בקשר שלה עם האיחוד האירופי

החוק שמכונה "החוק הרוסי", מחייב עמותות וכלי תקשורת שיותר מ-20% מתקציבן מגיע מחו"ל להירשם כ"משרתי אינטרסים זרים" ולהיות תחת פיקוח נוקשה | סביב החוק התעוררו תגובות אלימות ברחובות וגם בפרלמנט, כשידיה של נשיאת גיאורגיה כבולות

מפגינה עטופה בדגל גאורגיה והאיחוד האירופי מול כוחלות משטרה גדולים סמוך לפרלמנט הגאורגי, לקראת ההצבעה על "חוק הסוכנים הזרים" (צילום: AP Photo/Shakh Aivazov)
מפגינה עטופה בדגל גאורגיה והאיחוד האירופי מול כוחלות משטרה גדולים סמוך לפרלמנט הגאורגי, לקראת ההצבעה על "חוק הסוכנים הזרים" (צילום: AP Photo/Shakh Aivazov)
אוריאל לוי
אוריאל לוי
כתב
צרו קשר עם המערכת:

"חוק הסוכנים הזרים", המחייב עמותות וכלי תקשורת המקבלים מימון זר של למעלה מ-20% מתקציבם להירשם כ"משרתי אינטרסים זרים", עבר היום (שלישי) בגיאורגיה ועורר סערה ותקריות אלימות בפרלמנט ומחוצה לו. הפרלמנט בטביליסי הצביע בעד החוק השנוי במחלוקת שהוביל למחאת המונים, בקריאה שלישית ואחרונה בתמיכתם של 84 מבין 150 הצירים בפרלמנט.

החוק מחייב ארגונים וכלי תקשורת שיותר מ–20% מתקציבם מגיע מחוץ למדינה להירשם כ"משרתי אינטרסים זרים" או לשלם קנסות, והוא דומה לחוק שהתקבל ברוסיה ב-2012. מתנגדי החוק מכנים אותו "החוק הרוסי" והם חוששים שהוא יסייע לדיכוי החופש העיתונאי ופעילי זכויות אדם במדינה המזרח אירופאית. חברי מפלגות האופוזיציה טוענים כי החוק יפגע בניסיונה של גיאורגיה להצטרף לאיחוד האירופי.

בשבועות האחרונים יצאו רבבות גיאורגים לרחובות טביליסי וערים אחרות במחאה על החוק. ארצות הברית ומדינות מערביות נוספות מתחו ביקורת על מפלגת השלטון "החלום הגיאורגי" בשל קידומו. המפלגה טוענת כי החוק דרוש למאבק בהשפעות זרות על הפוליטיקה המקומית, ובכלל זה ניסיונות של גורמים עוינים לערער את היציבות במדינה.

בעת ההצבעה, כאלף מפגינים מחו מול בניין הפרלמנט וכמה מהם קראו נגד תומכי החוק: "עבדים! רוסים!". במקום הוצבו כוחות משטרה רבים מתוגברים במכת"זית. 13 מפגינים נעצרו, וכלי התקשורת במדינה הראו מפגין חבול ופצוע בסיום ההפגנה.

בדיון שקדם להצבעה פרצה תגרה במליאת הפרלמנט. חבר "חלום הגיאורגי", דמיטרי סמחרדזה התנפל על יו"ר מפלגת האופוזיציה הגדולה ביותר, "התנועה הלאומית המאוחדת", לוואן חאביישווילי, ניסה לתקוף אותו פיזית וירק לעברו, ונדרשו מספר אנשים כדי לחצוץ ביניהם.

חאביישווילי האשים את סמחרדזה כי הוא ארגן כנופיות שהכו מפגינים המתנגדים לחוק. בימים האחרונים דיווחו באופוזיציה על כמה מקרים שבהם הוכו חברי פרלמנט מטעמם וכן מפגינים.

נשיא המועצה האירופית שארל מישל קרא לחברי הפרלמנט בטביליסי "לכבד את עקרונות היסוד של שלטון החוק ושל הדמוקרטיה", אם רצונם להצטרף לאיחוד האירופי.

הנשיאה זוראבישווילי מחזיקה בזכות וטו על חוקים שהפרלמנט מאשר, והיא אמרה בעבר שאם החוק יתקבל היא תטיל נגדו וטו, אך מפלגת השלטון מחזיקה ברוב המספיק לה לעקוף את הווטו הנשיאותי.

במרץ אשתקד חזרה בה "החלום הגיאורגי" מקידום החוק על רקע המחאה שהתעוררה אז, וכן בשל איומה של זוראבישווילי כי תטיל עליו וטו. אם תבחר הנשיאה לעשות זאת כעת, עליה להודיע זאת בתוך שבועיים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!