דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי כ"ו בסיון תשפ"ד 02.07.24
26.4°תל אביב
  • 19.6°ירושלים
  • 26.4°תל אביב
  • 25.2°חיפה
  • 26.8°אשדוד
  • 23.6°באר שבע
  • 30.4°אילת
  • 27.8°טבריה
  • 20.0°צפת
  • 24.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
גיוס חרדים

הדיון בממשלה על חוק גיוס החרדים נדחה, ח"כים ורבנים בדגל התורה דנו במתווה חדש

סגן השר אורי מקלב וח"כ יעקב אשר דנו עם הרב דוב לנדו והרב משה הלל הירש במתווה שיכלול יעדי גיוס של 50% מהחרדים בכל מחזור גיוס | חבר מועצת חכמי התורה בש"ס קרא לסרב אפילו לגיוס בן ישיבה אחד, והשווה את צה"ל ל"עובדי כוכבים ומזלות"

ח"כ אורי מקלב (צילום ארכיון: פלאש 90)
ח"כ אורי מקלב (צילום ארכיון: פלאש 90)
אור גואטה

דיון בנושא חוק הגיוס שאמור היה להתקיים בישיבת הממשלה היום (רביעי) לא הוכנס לסדר היום. ייתכן שהסיבה לכך היא התקדמות בהסכמה של חלקים בציבור החרדי על מתווה גיוס שיכלול יעדי גיוס של 50% מכל מחזור גיוס בציבור החרדי. זאת בעקבות בעקבות פגישה שקיימו אמש בכירים בסיעת 'דגל התורה' המייצגת את הציבור הליטאי, עם שניים מבכירי מועצת גדולי התורה שלה, הרב דוד לנדו והרב משה הלל הירש.

סגן השר אורי מקלב וחבר הכנסת יעקב אשר (דגל התורה) נועדו אמש (שלישי) עם שני הרבנים, ראשי ישיבת סלבודקה החסידית. בישיבה הוצג מתווה גיוס שכולל יעדי גיוס של 50% מכל מחזור גיוס בציבור החרדי, ובאתר 'בחדרי חרדים' דווח כי הרב לנדו הורה לקבל את החוק, על אף ההסתייגות של עמיתו הרב הירש.

למרות ההסכמה המסתמנת של ההנהגה התורנית, חברי דגל התורה הם רק 3 מתוך 18 חברי הכנסת בסיעות החרדיות שבממשלה. דגל התורה היא החלק הקטן יותר ברשימת יהדות התורה שבראשות השר יצחק גולדקנופף, ובה 7 חברי כנסת בסך הכל. נוסף לכך, מהישיבה נעדר יו"ר הסיעה ומספר 2 ברשימת יהדות התורה, יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני.

דווקא בציבור החרדי הספרדי, ממנו נוטים להתגייס יותר צעירים לצבא, עלתה התנגדות משמעותית לפשרות בנושא מתווה הגיוס. זקן ראשי הישיבות וחבר מועצת חכמי התורה של ש"ס, הרב משה צדקה, שלח מכתב חריף ליו"ר המפלגה אריה דרעי, בו הוא מפציר בדרעי שלא להיענות לשום פשרה ולא להסכים אפילו לגיוס בן ישיבה אחד.

הרב צדקה התבטא בחריפות נגד צה"ל וכתב כי "מגמתם היא ברורה להכניס תחת שליטתם את הציבור החרדי, על מנת לקלקל ולדלל את ציבור שומרי התורה בארה"ק רח"ל (בארץ הקודש רחמנא ליצלן – א"ג). אך הם יודעים שהדרך לממש את מזימתם הזדונית היא לפעול בתהליך ושלבים, ולזנב תחילה בנחשלים ובחורים חלשים כדרכו של עמלק". בהמשך המכתב מעמיד הרב צדקה את צה"ל בשורה אחת עם "עובדי כוכבים ומזלות" ומוסיף כי "אפילו שתיקה ועמידה מן הצד תהווה הסכמה לכך, וכן תתפרש בקרבינו ובקרבם כנתינת גושפנקא לכך".

ב'קו המיוחד נגד גזירות הגיוס' של הציבור הליטאי ביקרו בחריפות את השתתפות נציגי הציבור החרדי באירועי יום הזיכרון לחללי צה"ל החרדים, ובכלל אירועי הזיכרון.

הרמטכ"ל הרצי הלוי התייחס לנושא גיוס החרדים בטקס החיילים מצטייני הנשיא אתמול (שלישי) ואמר: "ניתן לשמור על הזהות האמונית ועל אורח החיים הדתי ובה בעת להצטיין בשירות הצבאי למען העם והמדינה; 'ספרא וסיפא' – לא ניגודים הם כי אם משלימים – זהו צורך ביטחוני-לאומי מובהק".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!