דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
28.2°תל אביב
  • 25.1°ירושלים
  • 28.2°תל אביב
  • 26.8°חיפה
  • 28.8°אשדוד
  • 28.5°באר שבע
  • 38.9°אילת
  • 32.4°טבריה
  • 25.8°צפת
  • 28.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

ראש ממשלת סלובקיה, רוברט פיקו שנורה אמש בתום עצרת פוליטית יצא מכלל סכנה

פיקו שכיהן כראש ממשלת סלובקיה פעמיים בעבר, חזר לתפקיד בשנה שעברה בזכות מצע פרו רוסי בבחירות לפרלמנט | הממשלה החדשה בראשותו עצרה את משלוחי הנשק לאוקראינה, מה שהוביל למחאה נרחבת ברחובות הערים המרכזיות של סלובקיה

ראש ממשלת סלובקיה רוברט פיקו (צילום: AP Photo/Denes Erdos)
ראש ממשלת סלובקיה רוברט פיקו (צילום: AP Photo/Denes Erdos)
אוריאל לוי
אוריאל לוי
כתב
צרו קשר עם המערכת:

ראש ממשלת סלובקיה, רוברט פיקו, נורה אתמול (רביעי) לאחר שיצא מעצרת ציבורית וחייו ניצלו בנס. המתנקש ירה בפיקו (59) חמישה כדורים, הוא הובהל לבית החולים במצב אנוש ועבר ניתוח מציל חיים.

סגן ראש הממשלה הסלובקי, תומאס טארבה, אמר אמש ל-BBC שהוא מאמין שפיקו ישרוד את המתקפה: "הייתי בהלם… למזלי עד כמה שידוע לי הניתוח עבר בהצלחה ואני מאמין שהוא ישרוד… הוא לא בסכנת חיים כרגע". טארבה אמר שכדור אחד חדר לבטנו של פיקו וכדור אחר פגע בגיד.

פיקו נולד בצ'כוסלובקיה ב-1964. עם התבגרו הצטרף למפלגה הקומוניסטית שנים ספורות לפני נפילתו של המשטר הקומוניסטי. בגיל 22 קיבל תואר במשפטים, ובגיל 28 נבחר לראשונה לפרלמנט הסלובקי, שנה לפני שהמדינה זכתה לעצמאות עם פירוקה של צ'כוסלובקיה.

בשנות ה-90 שימש פיקו כשגריר הסלובקי בפני בית הדין האירופי לזכויות אדם והנציבות האירופית לזכויות אדם. ב-1999 הפך ליו"ר מפלגת השמאל, שמאז הוא דמות מרכזית בה. פיקו חזר לשלטון סלובקיה בשנה שעברה, לאחר שכיהן בעבר פעמיים כראש ממשלה, מ-2006 עד 2010 ושוב מ-2012 עד 2018. כהונתו השלישית הפכה אותו לראש הממשלה שכיהן הכי הרבה שנים בתולדות סלובקיה שחגגה אשתקד 30 שנות עצמאות והיא חברה מלאה באיחוד אירופי, בברית נאט"ו, בגוש היורו ובאמנת שנגן.

לאחר חמש שנים באופוזיציה, מפלגתו של פיקו ניצחה בבחירות לפרלמנט בשנה שעברה באמצעות מצע פרו-רוסי ואנטי-אמריקאי. פיקו נשבע לחדול את התמיכה הצבאית באוקראינה, וטען שנאט"ו וארצות הברית גררו את רוסיה למלחמה.

לאחר ניצחונו בבחירות, הממשלה החדשה בראשותו עצרה את משלוחי הנשק לאוקראינה, מה שהוביל למחאה נרחבת ברחובות הערים המרכזיות של סלובקיה. אלפים יצאו לרחובות להפגין נגד המדיניות הפרו-רוסית של פיקו. ההפגנות צברו תאוצה עם ניסיונו של פיקו לשנות את חוק העונשין כדי להגביל את כוחם של בתי המשפט והתקשורת הציבורית.

חזרתו של פיקו לשלטון עוררה חשש בקרב מבקריו שהוא ומפלגתו, שהייתה נגועה בשערוריית שחיתות בקדנציה האחרונה שלה בשלטון, יסיתו את סלובקיה מהקרבה למערב בשל אינטרסים אישיים. פיקו נשבע לנקוט במדיניות חוץ "ריבונית", שאינה מוכתבת מבריסל, והבטיח להקשיח את עמדתה של סלובקיה נגד מהגרים בלתי חוקיים, פעילי זכויות אדם ופעילי הקהילה הלהט"בית.

פיקו הועמד לדין פלילי בשנת 2022 באישומים על קשריו עם ארגוני פשע, וניצול לרעה של כוח. בשנת 2018 ממשלתו התפרקה לאחר רצח העיתונאי הסלובקי יאן קוצ'אק וארוסתו. קוצ'אק דיווח על פשעי העלמת מס בהם מעורבים בכירים בממשלה הסלובקית.

למרות המוניטין הקיצוני שלו, מנהיגי האיחוד האירופי גינו את ניסיון ההתנקשות בראש ממשלת סלובקיה. קנצלר גרמניה אולף שולץ, מדינה שחוותה בעצמה גל של התקפות אלימות על פוליטיקאים בחודש האחרון, הביע זעזוע עמוק מהמתקפה "הפחדנית" על ראש ממשלת סלובקיה פיקו: "אסור שתהיה אלימות בפוליטיקה האירופית".

נשיאת הנציבות האירופית אורסולה פון דר ליין, גינתה את מה שלדבריה הוא "מתקפה נבזית הן על ראש הממשלה והן על הדמוקרטיה". ג'וזפ בורל, שר החוץ של האיחוד האירופי אמר כי אירופה "שוב עדה להתקפות בלתי מתקבלות על נציגים פוליטיים".

ניסיון ההתנקשות הגביר את המתיחות באירופה לקראת הבחירות לפרלמנט האירופי שיערכו בחודש הבא. בשבועות האחרונים הותקפו פוליטיקאים גרמנים, ספרדים ואיירים במה שנראה כגל אלימות פוליטית ברחבי היבשת. מקורות בנציבות האירופית אמרו שהמתקפה עלולה לעורר אלימות נוספת באירופה.

בגרמניה חלה עלייה חדה במספר המתקפות על פוליטיקאים שגרמו לפציעה פיזית, עם 22 מקרים כאלה שנרשמו בחמשת החודשים האחרונים לעומת 27 מקרים בכל שנת 2023. מתיאס אקה, חבר פרלמנט סוציאל-דמוקרטי ומועמד בבחירות בסקסוניה, סובל משברים בגולגלתו לאחר שהותקף בעת שהותקף בשעה שתלה כרזות הקוראות להצביע לו.

האלימות פגעה גם בפוליטיקה הספרדית. בנובמבר האחרון אלחו וידאל-קואדרס רוקה, אחד ממייסדי מפלגת הימין הקיצוני ווקס בספרד, נורה בפניו במדריד, מה שהוביל למעצרם של חמישה חשודים.

באירלנד, בעלה וילדיה הקטנים של שרת המשפטים, הלן מקנטי, נאלצו להתפנות מביתם בחודש שעבר לאחר שרעולי פנים התאספו מחוץ לביתו של השר. התקפה דומה נערכה גם בביתו של שר האינטגרציה, רודריך או'גורמן.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!