דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי י"א בתמוז תשפ"ד 17.07.24
27.8°תל אביב
  • 26.9°ירושלים
  • 27.8°תל אביב
  • 27.2°חיפה
  • 28.7°אשדוד
  • 27.4°באר שבע
  • 33.6°אילת
  • 28.1°טבריה
  • 26.0°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברה במלחמה

ללא מנהלת וללא מענה לתושבים הלא מפונים: תכנית לשיקום הצפון תוגש לממשלה

עלות התכנית צפויה לעמוד על 3 מיליארד שקלים שיפרסו על פני חמש שנים ותעסוק בחיזוק עסקים, התחדשות עירונית והטבות מס | ראש מ.א מטה אשר ויו"ר פורום קו העימות, משה דוידוביץ': "מדובר בעבודה שטחית וחסרת כל תיאום וניהול" | מזכ״ל תנועת המושבים עמית יפרח: ״קו העימות הצפוני זקוק למנהלת תקומה בצפון"

הפגנת תושבי הצפון (צילום: דוד טברסקי)
הפגנת תושבי הצפון (צילום: דוד טברסקי)
דוד טברסקי

ללא מנהלת וללא מענה לתושבים הלא מפונים: התכנית הממשלתית לשיקום הצפון תוגש לשולחן הממשלה ביום ראשון הקרוב. הטיוטה האחרונה לתכנית 'צפונה', שנועדה לשיקום אזור הצפון בטווח הבינוני-ארוך ונתינת מענה לתושבים המפונים בטווח המיידי, הועברה למשרדי הממשלה אמש (רביעי) לצורך הערות אחרונות והנוסח הסופי צפוי להתפרסם ביממה הקרובה. עלות התכנית צפויה לעמוד על 3 מיליארד שקלים שיפרסו על פני חמש שנים (עד סוף 2028) והיא צפויה להיות מאושרת כבר עד סוף יוני.

לפי מתווה התוכנית שהציג מנכ"ל משרד ראש הממשלה, יוסי שלי, עוד בחודש אפריל. התכנית צפויה להשקיע בחיזוק עסקים, שדרוג מוסדות החינוך, קידום התחדשות עירונית והטבות מס למשפחות ועסקים. בתוך כך, יוקצו כספים ייעודיים להקמת אוניברסיטת הגליל והקמת מרכז רפואי חדש. בתוך סעיפי התכנית צוין שכ-2 מיליארד שקלים יוקצו לחיזוק הביטחון והמוגנות.

ברמת המענה המיידי לתושבים שפונו על ידי המדינה, חצי מיליארד שקלים צפויים להיות מוקצים למסגרות החינוך ושירותים למפונים במוקדי הביניים, שצפויים להיות מפונים גם לתוך שנת הלימודים הקרובה.

כפי שהובהר על ידי נציגי המדינה ומודגש גם בנוסח הסופי, בתכנית המתגבשת לא צפוי להיות מענה לצרכים של התושבים הלא מפונים שגרים בטווח שבין 3.5 ק"מ עד 7 ק"מ. כמו כן, חרף בקשת הרשויות – לא תוקם מנהלת מתכללת לשיקום הצפון. על פי נוסח הטיוטה, המדינה צפויה להקים את מטה 'שחר לצפון' שיפעל כצוות מנכ"לים בראשות מנכ"ל משרד ראש הממשלה שיעקב אחר יישום תכנית 'צפונה' למענים בטווח המיידי והבינוני

בתוך כך, בעקבות פרסום הטיוטה, ראש מ.א מטה אשר ויו"ר פורום קו העימות, משה דוידוביץ' הוציא הבוקר (חמישי) מכתב זועם לראש הממשלה "מדובר בעבודה שטחית וחסרת כל תיאום וניהול". דוידוביץ' האשים את ההחלטה בכך שהיא מקדמת תקציבים שאושרו בעבר, כמו למשל תכניות הגברת הביטחון והמוגנות, שתקציבן כבר אושר בעבר כחלק מתכנית 'מיגון הצפון', והתעלמות מהצרכים המידיים של התושבים הלא מפונים "באופן בו סוגיה לאומית זו מנוהלת, קו העימות הצפוני יינטש, ולא רק היישובים המפונים"

מזכ״ל תנועת המושבים ויו״ר התאחדות חקלאי ישראל, עמית יפרח הגיב גם הוא לפרסום הטיוטה ואמר: ״מדינת ישראל מאבדת את הצפון ועל הממשלה לפעול כאן ועכשיו. קו העימות הצפוני זקוק למנהלת תקומה בצפון, שהיא תכנית עם אופק וודאות לתושבי וליישובי הצפון ולא לתכנית קצרת ראי ומועד אשר התקציבים שלה שערורייתיים.

יש לפעול לתכנית כוללת לשיקום החקלאות באזור שבלעדיה לא תהיה תעסוקה לתושבים וישובים על גבי ישובים יינטשו, לחזק את תשתיות הישובים, הקהילות, החינוך והרווחה״.

גם בתוך הממשלה נשמעה ביקורת על טיוטת התכנית. במכתב ששלח מנכ"ל משרד החקלאות אורן לביא למנכ"ל משרד ראש הממשלה יוסי שלי נכתב: "בשיח מקצועי שהתקיים בין נציג המשרד, מר פארוק דבור, מנהל מחוז גליל-גולן ולשכתי, לבכירי אגף פנים, תכנון ופיתוח במשרד ראש הממשלה, הועלו הצעות המשרד המתואמות עם ראשי הרשויות, ואף הועברו אליכם בכתב. עם זאת, ההצעות לא שולבו לצערי בטיוטת ההחלטה בשל היותן לא עומדות בהגדרה של 'שיקום טווח מיידי'. כפי שהסבירו גורמי המקצוע במשרדך, הצעת המחליטים הנוכחית עוסקת בשיקום מיידי, על אף שסעיפים רבים בטיוטה מתייחסים לשיקום ארוך טווח, כפי שנדרש והכרחי לבצע באזור זה".

"יודגש כי כמוך, גם אני רואה חשיבות רבה במיקוד השיקום והפיתוח בישובים שהם בקו העימות ומצויים בחזית הלחימה בצפון, לצורך הבטחת המשך קיומו כחבל ארץ משגשג וצומח וקו ראשון בהגנת הארץ. משכך, ובשל אי הבהירות, אבקשך לשקול בשנית כן להכיל את ההצעות שהועלו על ידנו."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!