דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי י"א בתמוז תשפ"ד 17.07.24
27.8°תל אביב
  • 26.9°ירושלים
  • 27.8°תל אביב
  • 27.2°חיפה
  • 28.7°אשדוד
  • 27.4°באר שבע
  • 33.6°אילת
  • 28.1°טבריה
  • 26.0°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברה במלחמה

עיריית אופקים לבג״ץ: על המדינה להכיר בכל תושבי העיר כנפגעי פעולות איבה

בעיר המרוחקת כ-25 ק״מ מהרצועה נהרגו 47 בני אדם ו-5 שוטרים במתקפת הטרור הרצחנית, אך עד כה המדינה דאגה רק לנופש וסיוע בסיסי בשבועיים הראשונים למלחמה | לאחר שהקריאה של העירייה לא נענתה, החליטו לפנות לבית המשפט כדי להיכלל בחוק תקומה לשיקום העוטף

אופקים, נובמבר 2023 (צילום: דוד טברסקי)
אופקים, נובמבר 2023 (צילום: דוד טברסקי)
דוד טברסקי

עיריית אופקים הגישה בג"ץ בדרישה להכרה מהמדינה בכל תושבי אופקים כנפגעי פעולות איבה, ולכלול אותם בתכניות השיקום של מכללת תקומה.

הבג"ץ הוגש הבוקר (חמישי) לאחר שבמשך מספר חודשים בעירייה קראו למשרד ראש הממשלה, ביטוח לאומי ומנהלת תקומה להכיר בכל תושבי העיר כנפגעי פעולות איבה בעקבות הטבח שהתרחש בעיר ב-7 באוקטובר, בו נרצחו 47 מתושבי העיר ועוד חמישה שוטרים. לכתב התביעה נוספו עוד שלושה תושבים מהעיר, שמוכרים כנפגעי פעולת איבה אך לא קיבלו פיצויים.

על פי כתב התביעה, העירייה מבקשת מהמדינה להכיר בכל תושבי העיר כנפגעים הזכאים למענקים ותגמולים, בדומה לאופן בו פוצו תושבי שדרות וקיבוצי העוטף. בנוסף, בעירייה מבקשים להבין מדוע העיר לו הוכללה במסגרת תכניות השיקום של מנהלת תקומה – הפועלת מול היישובים והתושבים שגרים ביישובים עד 7 ק"מ מהגבול. אופקים, הממוקמת 25 ק״מ מהגבול עם עזה, דרשה באמצעות נציגיה מספר פעמים מהמדינה להיות מוכפפת לחוק תקומה, אך האחרונה סירבה בטענה שהמרחק שלה הופך אותה ללא רלוונטית.

בעירייה טוענים כי אופקים הייתה קו ראשון למלחמה ב-7 לאוקטובר, ולא לאפשר לה קבלת מענק והכרה רק על בסיס המרחק של מהרצועה, היא החלטה שגויה ובלתי סבירה.

במהלך חודש נובמבר, קבעה המדינה שתושבי היישובים שהוכרו באופן גורף כנפגעי פעולות איבה, והגדולה שבהם העיר שדרות, יקבלו בתחילת המלחמה באופן אוטומטי מענקים בסדר גודל של עד 15 אלף ש״ח לתושבים בוגרים, ועד 11 אלף ש״ח לצעירים. בנוסף לכך, הביטוח הלאומי חילק גם מענקי התארגנות חד פעמיים של 3,500 שקלים לפחות לכל נפגע פעולות איבה, וכן מקדמות שונות בסך כמה אלפי שקלים.

הטענה הבסיסית של אופקים היא שבנוסף למאות הפצועים מהאירוע עצמו, אלפים מתושבי העיר הושפעו ממנו באופן ישיר. על פי נתוני מרכזי החוסן של העיר, בחצי השנה האחרונה טופלו בהם מעל ל-3,000 משפחות בעוד שעד ה-7 באוקטובר אלו העניקו שירות לפחות מ-30 משפחות. מלבד סיוע בסיסי ונופש שהוצע לתקופה של שבועיים בתחילת המלחמה – המדינה לא קידמה תכניות סיוע ומענקים אישיים או קהילתיים לתושבים.

ראש העירייה, איציק דנינו טען שהביטוח הלאומי אישר תחילה הכרה לתושבי מספר מצומצם של רחובות, ובהמשך ההכרה התרחבה לרחובות נוספים, אך העירייה מעוניינת בהכרה לכל תושבי העיר מכיוון שלפי חוק התגמולים, הביטוח הלאומי מוסמך לטפל בנפגעי איבה רק לאחר שהרשות המאשרת במשרד הביטחון מכירה באירוע שגרם לפגיעה כאירוע טרור.  

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!