דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
28.5°תל אביב
  • 25.7°ירושלים
  • 28.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 29.4°אשדוד
  • 28.3°באר שבע
  • 33.9°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 24.9°צפת
  • 28.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

בתגובה לחרם הטורקי על ישראל: שר האוצר מקדם מכס של 100% על יבוא מטורקיה

סמוטריץ' יביא לאישור הממשלה הצעה לביטול כל המכסים המופחתים על סחורה מטורקיה, והטלת מכס על כל מוצר מטורקיה בשיעור של 100% מערך הסחורה, שיתווסף לשיעור המכס הקיים

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' (צילום: חיים גולדברג/פלאש 90)
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' (צילום: חיים גולדברג/פלאש 90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

שר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ החליט לקדם מכסים על ייבוא מטורקיה בתגובה לצעדים של ארדואן נגד ישראל, שכוללים איסור סחר עם ישראל. לפי הודעת השר מאמש (חמישי), הצעתו לקבוע 100% מכס על כל יבוא מטורקיה תובא לאישור הממשלה.

משמעות ההחלטה היא ביטול כל שיעורי המכס המופחתים החלים על סחורה המיובאת מטורקיה לישראל, לפי הסכם לכינון אזור סחר חופשי בין מדינת ישראל לבין הרפובליקה של טורקיה. נוסף לכך יוטל מכס על כל מוצר המיובא מטורקיה לישראל בשיעור של 100% מערך הסחורה, שיתווסף לשיעור המכס הקיים.

על פי טיוטת ההחלטה, מוצע שקביעה זו תהיה כהוראת שעה שתוקפה עד למועד תום תקופת כהונתו של נשיא טורקיה הנוכחי, שעומד מאחורי ההחלטות נגד ישראל וכלכלתה.

אם תמומש ההצעה, היא צפויה לשבש מאוד את מאמצי הסוחרים הטורקים והישראלים למצוא פרצות בהחלטה הטורקית של חרם מסחרי על ישראל, כדי לאפשר הגעת סחורות לארץ – עם דרך תיווך של צד ג', או אם בתירוץ שהם מיועדים לשטחים הפלסטינים.

עוד מוצע להנחות את שר הכלכלה, שר החוץ ושר האוצר לנקוט בצעדים הנדרשים לחיזוק התעשייה הישראלית וסיוע לגיוון מקורות היבוא של ישראל בהתייחס למוצרים שמיובאים כיום מטורקיה לישראל, זאת בכדי ליצור חלופות ולהפחית את התלות של המשק הישראלי ביבוא מטורקיה.

לפי הודעת השר, גם אם יתכנו שיבושים זמניים בטווח הקצר, הדבר יוביל לגיוון מקורות היבוא. "גיוון מקורות האספקה על ידי יבוא ממדינות ומאזורים גאוגרפיים שונים עשוי לשפר את חוסן שרשראות האספקה של ישראל מפני הפרעות ושיבושים, בין אם מקורם באירועים גאו-פוליטיים, איומים על נתיבי התובלה והאספקה, שינויים בהיצע ובביקוש העולמיים, או בשינויי אקלים, ובכך עשוי לתרום לחיזוק חוסנה של התעשייה הישראלית ויכולתה להתחרות בשווקים גלובליים".

לפי סקר התאחדות התעשיינים, המדינות שיכולות להוות חלופות רלוונטיות עבור היצרנים בישראל ביבוא הן סין, מזרח אירופה, יוון, גרמניה, קפריסין, טאיוואן ועוד. בהתאחדות מיהרו לברך על הצעד, שיפחית משמעותית את הרלוונטיות של התעשייה הטורקית כתחרות לתעשייה הישראלית. נשיא התאחדות התעשיינים ויו״ר נשיאות המעסיקים והעסקים, ד״ר רון תומר, קרא בשבוע האחרון להטלת מכס כזה, וכעת השיג את מלוא מבוקשו. הוא אמר כי ״הצעד הנו תגובה ישראלית הולמת לסולטן הטורקי שמסמנת לו ולכל העולם שישראל לא תעבור על פגיעה כלכלית בה ללא תגובה. אני קורא לממשלת ישראל לאמץ את ההחלטה וליישמה באופן מיידי. התאחדות התעשיינים פועלת לסייע באיתור חלופות יבוא לתעשיינים ולהגביר את כושר היצור הישראלי״.

שר האוצר בצלאל סמוטריץ׳: "נשיא טורקיה ארדואן עומד בחזית ההגנה על מפלצות חמאס דעאש שביצעו את הטבח הנורא בשביעי באוקטובר ובהצהרותיו הפומביות מערער על זכותה של ישראל להגנה עצמית. הודעתו על עצירת הייבוא לישראל מהווה הכרזת חרם כלכלי והפרה חמורה של הסכמי סחר בינלאומיים עליהם התחייבה טורקיה. יותר מידי שנים מדינת ישראל הבליגה מול האנטישמיות של ארדואן. לא במשמרת שלי. יש לנו כבוד לאומי וגאווה לאומית וכלכלה חזקה שלא צריכה טובות ובוודאי שלא לפרנס את מי שנלחם נגדה. אם בתום תקופת כהונתו של ארדואן אזרחי טורקיה יבחרו מנהיג שפוי ולא שונא ישראל ניתן היה להחזיר את מסלול הסחר עם טורקיה לדרך המלך".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!