דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
28.5°תל אביב
  • 25.7°ירושלים
  • 28.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 29.4°אשדוד
  • 28.3°באר שבע
  • 33.9°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 24.9°צפת
  • 28.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

דעה / כלכלת המלחמה של האוצר: האזרחים יספגו את הזעזוע במקום קופת המדינה

העלאת מסים בזמן המלחמה אינה הכרח כלכלי, אלא נובעת מאידאולוגיה שמקדשת את יחס החוב תוצר | אם בכל זאת רוצים להגדיל את בסיס הגבייה, אפשר להתחיל בחיזוק רשות המסים

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' בדיון במליאת הכנסת על תקציב 2024 המתוקן בקריאה ראשונה (צילום: נועם מושקוביץ / דוברות הכנסת)
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' בדיון במליאת הכנסת על תקציב 2024 המתוקן בקריאה ראשונה (צילום: נועם מושקוביץ / דוברות הכנסת)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

כוונות משרד האוצר להעלות מסים נוספים עוד השנה היו יכולות להיות צעד חיוני, אם היה מדובר בתנאים רגילים, וכחלק ממדיניות של שיפור מדיניות המסים והגדלת ההשקעה במשק. בפועל, מדובר בהטלת עול נוסף על האזרחים במהלך מלחמה, שממקמת את האזרחים כשכפ"ץ של קופת המדינה ולא להיפך.  את ההחלטות לגבי העלאת המיסוי יש לדחות לסיום המלחמה.

הטלת מסים נוספים כעת היא קנס נוסף על הציבור, שיביא לסבל כלכלי ממשי, בעוד השפעתו על קופת המדינה היא לא יותר משכבת איפור דקה על פרצוף עגום. מלחמה היא כמעט תמיד עסק יקר והמלחמה הנוכחית, שההכרעה בה רחוקה, היא מלחמה יקרה מאוד. דווקא במצב זה יש לשמר את העיקרון שקופת המדינה היא המגן של האזרחים ולא להיפך.

היה ניתן להצדיק את העלאות המסים בדרך אחרת, לו הייתה מיועדות לטפל במחסורים חומריים והסטת כוחות ייצור לטובת המלחמה, אך כשבוחנים את המציאות, אין לישראל קושי ממשי להשיג מימון ואין לה קשיים חומריים המחייבים מיתון של הצריכה הפרטית, כפי שלעיתים קורה במלחמות. ישראל הגיעה למצב זה בזכות יחס חוב נמוך לתוצר, הצלחה בשמירת נמליה פתוחים ליבוא וחבילת סיוע אמריקאית גדולה מאוד.

נימוקי האוצר המוזכרים בתקשורת, לא נעוצים בבעיות אקוטיות, אלא באינדיקטורים כמו גובה הגירעון והעליה הקבועה בהוצאות הביטחון לעתיד. זה אכן נראה לא טוב, אבל עליית מסים כעת לא מאוד משנה כלכלית, בוודאי לא בטווח הקצר, וכדאי להימנע ממנה, בייחוד בעבור הציבור שכבר נושא בנטל המלחמתי הישיר ובמחירים רבים שממשיכים להתייקר כמו מזון ודלק. מה שישפר את מצב קופת המדינה, הוא שיפור במצב הביטחוני ולא להיפך.

גם הורדות דירוג אשראי בעת הזו הן כמעט חסרות משמעות, היות ומחירי אגרות החוב של ישראל הן הרבה "מתחת לדירוג", בעיקר בשל מצב המלחמה המתמשך וחוסר הוודאות שנגזר ממנו. הטלת עוד מסים לא צפויה להשפיע על כך, ולכן מדיניות זו לא תשיג שום מטרה בתחום מעמדה של ישראל בשוק.

החלופה: חיזוק רשות המסים

לעומת זאת, יש צעד קונסטרוקטיבי שיכול לשפר מאוד את תקבולי המס בישראל מבלי להטיל מסים נוספים, אך למרבה הצער הוא אינו על השולחן: חיזוק רשות המסים.

בעשור הקודם, שר האוצר דאז, יאיר לפיד, הצליח לקדם תוספת של מאות תקנים לרשות המסים, שהוסיפה מיליארדי שקלים לגביית המס בכל שנה. כיום, מהלך דומה צריך להיות מלווה גם בתוספות שכר. תוספת כזו צפויה לשפר את יכולת הרשות לעקוב אחר מעלימי מסים ולהגדיל את הכנסות המדינה בכל טווח זמן, מבלי להטיל גזרות נוספות על כלל הציבור.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!