דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
31.4°תל אביב
  • 30.9°ירושלים
  • 31.4°תל אביב
  • 30.1°חיפה
  • 31.5°אשדוד
  • 35.4°באר שבע
  • 41.6°אילת
  • 36.8°טבריה
  • 31.9°צפת
  • 33.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

ברגע האחרון: נמנעה הריסת בתים בכפר ירכא; ראש המועצה: "זה גפרור שיצית תבערה"

שייח'ים, מכובדים ומאות צעירים נאלצו לעמוד על גגות המבנה כדי למנוע את ההריסה | ראש המועצה סלמאן מולא: "הפתרון הוא הכשרת שטחים לבניה" | השייח' מוואפק טריף: "הזהרנו את הממשלה מהשלכות מדיניותה"

מחאה בטקס יום הזיכרון לחללי צה"ל הדרוזים בעוספיא (צילום ארכיון: דוד טברסקי)
מחאה בטקס יום הזיכרון לחללי צה"ל הדרוזים בעוספיא (צילום ארכיון: דוד טברסקי)
יניב שרון

"יש בירכא 28 אלף תושבים ו-1,200 בתים ללא רישיון, ללא חיבור חשמל. אנשים כאן משלמים כל הזמן קנסות. 15 שנים אנחנו לא מצליחים לפתח מתחם לבנייה", אומר ראש מועצת ירכא, סלמאן מולא, זמן קצר לאחר שמנע יחד עם מאות צעירים בכפר את הריסת בתיהם של שני שייח'ים.

מאות שוטרים ממשטרת ישראל ומג"ב הגיעו ביום חמישי האחרון בליווי מסוק לכפר ירכא כדי לאבטח הריסת בית, אך ברגע שהגיעו, מאות צעירים מהכפר ומכפרים סמוכים נזעקו למקום, אליהם הצטרפו שייח'ים, אנשי ציבור וראש המועצה כאמור, שלאחר חילופי דברים בינו לבין המפקדים בשטח ובעורף, המשטרה הסכימה לעזוב את המקום.

"לפני חודשיים נכנסתי לתפקיד. בשמונה התקשר אליי מפקד המרחב ואמר שבאים להרוס בית בכפר. אמרתי לו שיש סיכום בעלפה שלא הורסים בתים" אומר מולא. "כשהגעתי למקום, הסתבר לי שאלה בתים של שני שייח'ים. יש להם בנים שמשרתים בצבא ולאחד מהם בן עם צרכים מיוחדים. לא רציתי שאף שוטר או תושב ייפגעו. החלטנו לעמוד על הגג ולעצור את ההריסה. לבסוף המשטרה התרצתה והסיגה כוחותיה. היו מעט התנגשויות. אבל המצב היה בשליטה". 

ראש מועצת ירכא, סלמאן מולא (צילום: באדיבות המצולם)
ראש מועצת ירכא, סלמאן מולא (צילום: באדיבות המצולם)

"הייתה ישיבת חירום עם השייח' טריף וחבר הכנסת חמאד עמר (ישראל ביתנו, י.ש). נעשה הכול כדי שלא תהיה הריסה" אומר מולא. "הריסה זה לא הפתרון. הפתרון הוא הכשרת שטחים לבניה".  

מולא גם תמה על העיתוי. "להרוס בית לאיש שמשרת בצבא? יומיים אחרי יום הזיכרון, יום לאחר יום העצמאות? מה קרה לנו? עכשיו, בזמן מלחמה, זה מה שחשוב? ככה פותרים את מצוקות החברה הדרוזית?" 

"אני מבקש לקבל פתרונות לזוגות צעירים. יש כאן 500 זוגות צעירים שאין להם איך להקים משפחה, כי אין להם דרך לבנות בית או לשכור בית. יש אדמות מנהל שהופקעו מהסבים שלנו. פנינו וביקשנו להכשיר חלקות לבנייה. לאחרונה קיבלנו חלקה ל-1,200 יחידות דיור. מקווה שהממשלה לא תעצור את זה. האחריות היא על ממשלת ישראל".  

מחאה בטקס יום הזיכרון לחללי צה"ל הדרוזים בעוספיא (צילום: דוד טברסקי)
מחאה בטקס יום הזיכרון לחללי צה"ל הדרוזים בעוספיא (צילום: דוד טברסקי)

"אין אופק. אנשים חיים כאן כמו בעולם השלישי. זה גפרור שיצית תבערה", הוא מזהיר. "זה מאוד קשה . אנו יושבים על חבית נפץ. יש כאן צעירים מצוינים שרוצים לחיות בשקט במדינה. אנו מבקשים שהיחס יהיה הדדי ומה אנו מקבלים? את חוק הלאום וחוק קמיניץ. אני לא רוצה לחכות שחייל ייהרג ויגידו 'זו ברית דם'. אני רוצה ברית חיים".  

"יש אנשים שרוצים לחיות במדינה, ומה שנותנים אלו הבטחות, זו זריית חול בעיניים", אומר מולא, "האשם גם בתושבים ואני רוצה לעשות סדר בבית שלי, אבל אני רוצה עזרה של הממשלה. למה לבוא בבוקר ולהרוס בית? בשבוע שעבר יורטו שני טילים מעל הראש שלנו".   

שייח' מוואפק טריף, המנהיג הרוחני של העדה הדרוזית, בטקס יום הזיכרון בבית העלמין בעספיא (צילום: דוד טברסקי)
שייח' מוואפק טריף, המנהיג הרוחני של העדה הדרוזית, בטקס יום הזיכרון בבית העלמין בעספיא (צילום: דוד טברסקי)

"כל ניסיון להרוס בית בכפרים הדרוזים נידון לכישלון ולנסיגה" אמר השייח' מוואפק טריף, המנהיג הרוחני של העדה הדרוזית לאחר האירוע. "עמדת העדה הדרוזית בנושאי דיור ברורה וכנה: הכישלון החמור של המדינה לאורך השנים בתכנון והתרחבות הוא הגורם הראשון והאחרון לבנייה ללא רישיון בכפרים שלנו. הזהרנו את הממשלה מהשלכות מדיניותה ומכישלונה המתמשך מספר פעמים, והיום אנו מתריעים עליה שובחוסר מעש ומניפולציה של מוחות, הרחק ממציאת פתרונות הולמים וסופיים, יובילו לרתיחה ולפיצוץ פנימי מסוכן". 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!