דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
31.4°תל אביב
  • 30.9°ירושלים
  • 31.4°תל אביב
  • 30.1°חיפה
  • 31.5°אשדוד
  • 35.4°באר שבע
  • 41.6°אילת
  • 36.8°טבריה
  • 31.9°צפת
  • 33.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בארץ

מח"ש תערער על הזיכוי של השוטר שירה למוות בצעיר סלומון טקה

במחלקה לחקירות שוטרים הודיעו כי הערעור נסוב סביב הטענה כי לשוטר לא נשקפה סכנת חיים, ולכן לא צריכה לעמוד לו טענת הגנה עצמית | עוד נטען בערעור כי ירי האזהרה לא בוצע על פי הנהלים

משפחתו של סלומון טקה מחוץ לבית המשפט לאחר שמיעת הכרעת הדין במשפט השוטר היורה (צילום: יהל פרג')
משפחתו של סלומון טקה מחוץ לבית המשפט לאחר שמיעת הכרעת הדין במשפט השוטר היורה (צילום: יהל פרג')
יהל פרג'

המחלקה לחקירות שוטרים בפרקליטות המדינה הודיעה הבוקר (ראשון) כי הגישה לבית המשפט המחוזי בחיפה ערעור על הכרעת הדין שזיכתה את השוטר שירה בצעיר סולומון טקה ז"ל.

האירוע שבו נורה טקה התרחש לפני כחמש שנים בקריית חיים. קצין משטרה בחופשה שנכח בגינת משחקים והיה עד לוויכוח בין כמה נערים ניסה לתשאל אותם ולהפריד ביניהם. הם הקניטו אותו בתגובה ובשלב מסוים השליכו לעברו אבנים. השוטר, שטען כי חש סכנה לחייו, ירה באקדחו לכיוון האספלט. הקליע התפצל, פגע בטקה והוא נהרג מהפגיעה.

בהכרעת הדין אמר שופט בית משפט השלום בחיפה זאיד פלאחכי, כי החליט על הזיכוי לאחר שבחן את מכלול הראיות והעדויות. בין היתר ציין כי נמצא דנ"א של טקה ושל השוטר בזירה, דבר המעיד על כך שאכן הושלכו אבנים לעבר השוטר, שנפצע.

השבעה על סלומון טקה ז"ל (צילום: שי ניר)
השבעה על סלומון טקה ז"ל (צילום: שי ניר)

עוד ציין השופט כי נמצאו בדמו של טקה עדויות לשימוש בחומרים אסורים וכי העדים עשו עליו רושם בלתי אמין, ובעדויותיהם היו סתירות.

בהמשך אמר השופט כי "גרסת השוטר הנאשם נמצאה בעיניי אמינה", וכי עד הגיעו של טקה לזירת האירוע הנערים האחרים שיתפו פעולה עם השוטר הנאשם.

השופט קבע כי השוטר היה בסכנת חיים וכי ירה כהגנה עצמית. "הנאשם העיד בפני: או שאני או שהמנוח היו מסיימים את חיינו באירוע זה".

על פי הודעת מח"ש הבוקר, מדובר בערעור עקרוני שבו שתי טענות עיקריות: הראשונה, בניגוד לקביעתו של בית משפט השלום, לשוטר היורה לא קמה הגנה עצמית כיוון שלא עמד בפני סכנת חיים ממשית ומיידית; השנייה, למרות שהשוטר היה מצוי בסכנה מסוימת נוכח העובדה כי נזרקו לעברו אבנים, שחלקן אף פגעו בו, משבחר לבצע "ירי אזהרה", הייתה לו חובה לעשות זאת על פי הקבוע בפקודות ובנהלי המשטרה הרלוונטיים באמצעות ירי לאוויר. בערעור נטען כי ירי האזהרה שביצע השוטר לעבר האספלט, שהוא משטח קשיח שאינו סופח את הקליע, סמוך לרגלי סולומון טקה והנערים, נעשה בניגוד לפקודות ולכן היה רשלני וגרם למותו של טקה.

עוד נטען בערעור, כי בעוד שבית משפט השלום סבר כי ישנו חסר בפקודות הירי בנוגע לאופן ביצוע ירי אזהרה, הפרקליטות סבורה כי ההסדר הקבוע בפקודות ובנהלים הוא הסדר מלא ומקיף.

"בית משפט השלום יצר למעשה 'הסדר חדש' והעניק בכך שיקול דעת רחב לאוחזי הנשק בכלל, לרבות שיקול דעת באשר לאופן ביצוע ירי אזהרה במקרה של סכנת חיים, וזאת בניגוד מוחלט לתכליתו של הנוהל והפקודה, שנועדו ליצור ודאות ואחידות ומעל לכל – נועדו למזער למינימום את הסיכון הטמון בכל ירי, לרבות 'ירי אזהרה', נכתב בהודעת מח"ש.

עוד צוין בהודעה, כי "מעבר לטעות המשפטית המתייחסת לאירוע שהוביל למותו של סולומון טקה, הפרקליטות סבורה שיש בהכרעת הדין המזכה משום קביעת נורמה חדשה, הנוגדת את הדין הקיים, אשר עלולה להעביר לשוטרי משטרת ישראל, אנשי כוחות הביטחון והציבור הרחב האוחז בנשק, מסר שגוי ומבלבל, וטמון בה פוטנציאל ממשי עתידי של סיכון חיי אדם על ידי נושאי נשק המבקשים לעשות בו שימוש לשם ירי אזהרה בלבד".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!