דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
28.5°תל אביב
  • 25.7°ירושלים
  • 28.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 29.4°אשדוד
  • 28.3°באר שבע
  • 33.9°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 24.9°צפת
  • 28.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

המכרז להפרטת הדואר: החברה תימכר לקבוצת מילגם – בפחות משווי הנדל"ן שלה

רשות החברות הודיעה על בחירתה של הקבוצה ל"מציע מועדף", תמורת 461 מיליון ש"ח | הקבוצה כוללת את חברת מילגם, חברת הביטוח הפניקס, הפניקס גמל וליימן שליסל

משאית דואר (צילום: משה שי/פלאש90)
משאית דואר (צילום: משה שי/פלאש90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

רשות החברות הודיעה היום (ראשון) על בחירתה של קבוצת מילגם ל"מציע מועדף" בהליך המכירה של חברת דואר ישראל תמורת 461 מיליון שקלים, בכפוף לאישורים רגולטוריים. לצד מילגם, בקבוצה חברים חברת הביטוח הפניקס, הפניקס גמל וליימן שליסל. לאחר ההכרזה, ישלים המציע המועדף בתוך מספר שבועות את השגת האישורים הנדרשים מרשויות המדינה השונות, ואז יעברו מניות המדינה בחברת הדואר למשקיע החדש ותושלם ההפרטה.

היום בצוהריים נפתחו המעטפות ובהן ההצעות של קבוצת רמי לוי ושל קבוצת דלק, בשליטת יצחק תשובה. מילגם גברה בהתמחרות נוספת על רמי לוי, כלומר, לכל קבוצה ניתנה אפשרות אחת לשפר את הצעתה.

הסכום של 461 מיליון שקלים נראה נמוך לחברה שהרוויחה ב-2023 כ-176 מיליון שקלים, מתוכם 30 מיליון שקלים מפעילות. נכסי הנדל"ן שלה שווים לבדם כ-640 מיליון ₪. בפועל, רוב הרווח נובע מרווחי הון של בנק הדואר הודות לריבית בנק ישראל הגבוהה. לחברה צפויות הוצאות חדשות של עשרות מיליוני שקלים בשנה תוך כמה שנים, כשתסתיים הטבת השימוש בחינם במספר נכסים שהמדינה רכשה מהדואר. כמו כן, תחום פעילותה העיקרי – משלוח דברי דואר – ממשיך לדעוך בקצב מהיר. מחיר המכירה משקף את ציפיית הרוכשים שיהיה לה קשה לעמוד בדרישות רישיון הדואר ולשמור על רווחיות וכן את להיטות המדינה למכור את החברה, אפילו במחיר נמוך.

לחברה כיום כ-3,850 עובדים, שההוצאות בגין שכרם מתקרבות ל-900 מיליון שקלים בשנה וצפויות להמשיך לעלות. לחברה יש אפשרות להוציא לפרישה מוקדמת עוד כ-500 מהם בשנים הקרובות, תוך תוספת הוצאות של מאות מיליוני שקלים לפיצויי פיטורים.

ההפרטה עשויה להיות כלכלית, רק אם תצליח להשיק לתחומי הפעילות הקיימים של החברה הרוכשת. קבוצת רמי לוי – דלק יכלה להציע נדל"ן קמעונאי קיים ולמקם בו סניפי דואר בעלות נמוכה, במקום הסניפים הקיימים. קבוצת מילגם פועלת בעיקר בתחום הפיננסי כחברת גבייה לרשויות המקומיות ועשויה להשיג חפיפה מסוימת עם פעילות בנק הדואר, שמנהל כ-510 אלף חשבונות והונפקו דרכו כ-600 אלף כרטיסי אשראי נטענים. בחברה מקווים שהרוכשים ישקיעו עוד עשרות מיליוני שקלים במיכון אוטומטי, שדרוג מערכות המחשוב וצעדים נוספים כדי להפחית את הוצאות החברה השוטפות.

את ההפרטה הובילה יחידת ההפרטות ברשות החברות הממשלתיות בליווי בנק ההשקעות רוטשילד אנד קו.

מקבוצת מילגם הפניקס ולימן שליסל נמסר: "אנו מלאי אמונה במדינת ישראל, בעוצמת המשק והכלכלה ובעתידה של המדינה לצאת מחוזקת מכל משבר. חברת דואר ישראל היא אבן יסוד בהיסטוריה הכלכלית של מדינת ישראל. אנו מאמינים בחברת הדואר,  בהנהלת החברה, בהון האנושי המרשים והמסור והעובדים שהובילו מהפכה של ממש בחברה בשנים האחרונות, והפכו אותה לארגון מקצועי ומודרני".

עוד נמסר: "אנו מודים למדינת ישראל על הבעת האמון הגדולה בנו, ומתחייבים לעמוד בציפיות הגבוהות שהוצבו בפנינו. יחד כולנו מחויבים להביא את דואר ישראל להישגים חשובים נוספים, ולהניע  תחרות במספר תחומים מרכזיים – בראשם תחום הבנקאות והפיננסים באמצעות בנק הדואר, וכן בתחום השילוח, המשלוחים והלוגיסטיקה. אנו שואפים לחולל מהפכה צרכנית שתיטיב עם אזרחי ישראל. כולנו נמשיך לחתור להענקת שירות איכותי לכלל תושבי ישראל בכל רחבי הארץ".

השר האחראי על רשות החברות, חה"כ דודי אמסלם (הליכוד): "אני שמח ומברך על השלמת ההליך להפרטת דואר ישראל. מדובר במהלך חשוב וחיוני שאמור לשפר את השירות לציבור ולהניע את החברה קדימה. אנחנו נמשיך להפריט חברות נוספות לרווחת תושבי ישראל, ואני גאה על כך. יישר כוח גדול לכל העוסקים במלאכה."

שר התקשורת, ד"ר שלמה קרעי (הליכוד): "אני מברך את חברת מילגם על הזכייה. נפעל כדי שההפרטה תושלם בהקדם האפשרי, לטובת פתיחת השוק לתחרות אמיתית. בטוחני שהזוכה יביא עימו הנהלה חדשה, גישה חדשה ובעיקר שירות איכותי ומהיר יותר לטובת אזרחי ישראל. עם זאת, משרד התקשורת ימשיך לוודא את קיום חובות הרישיון של חברת הדואר על מנת להבטיח שהפריפריה והאוכלוסיות השונות לא יפגעו".

מ"מ מנהל רשות החברות, מר ינקי קוינט: "אני שמח לסיים הליך אותו התחלתי בשנת 2018. ההליך החשוב יתרום למשק הישראלי וישפר את השירות הניתן לאזרחי ישראל. כולי תקווה שכעת נמשיך להפריט חברות ממשלתיות נוספות".

דוד לרון, מנכ"ל דואר ישראל: "אני גאה בעובדי דואר ישראל ושמח על כך שנוכל לספק לעם ישראל שירותי דואר מתקדמים. תהליך ההבראה וההפרטה התבצע בהצלחה יוצאת דופן ובלוח זמנים חסר תקדים. הבראת החברה, שיפור השירות והמעבר לצמיחה הן תוצר של שיתוף הפעולה בין הנהלת החברה, נציגות העובדים וההסתדרות, אשר התמקד סביב המטרה המשותפת לפני כל שיקול אחר. היציאה לדרך התאפשרה לאחר שיו"ר הדירקטוריון מישאל וקנין גייס את כל גורמי הממשל הרלבנטיים לתכנית הבראה והפרטה ועל כך תודתנו.

מישאל וקנין, יו"ר דירקטוריון דואר ישראל: "הרגע הזה הוא תוצאה של מאמץ משולב לו היו שותפים במשרד האוצר, ברשות החברות, במשרד המשפטים ובמשרד התקשורת, יחד עם ארגון העובדים ועם אלפי העובדים המסורים של דואר ישראל. אני מבקש להודות בראש וראשונה לדוד לרון, שהתגייס למשימה והוביל יחד עם ההנהלה החדשה את המהפך שהחברה עברה; ליו"ר ועד העובדים, שמעון פרג'ון, שהבין את גודל השעה; לאנשים הטובים בשירות הציבורי – באגף התקציבים, בחשב הכללי, באגף הממונה על השכר, במשרד התקשורת ובמשרד המשפטים ולחברי הדירקטוריון; למנהלת רשות החברות לשעבר, מיכל רוזנבוים ולמנהל הרשות כיום, ינקי קוינט, ולשר הממונה על החברות הממשלתיות, דוד אמסלם, שאפשר את השלמת המהלך לטובת הציבור.

יובל יעקובי, סגן מנהל רשות החברות הממשלתיות לענייני הפרטות: "מדובר בצעד בעל חשיבות משקית עליונה, לשירותי הדואר בישראל ולחברת דואר ישראל אשר תחת משקיע פרטי תוכל להתחדש ולשגשג".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!