דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
28.5°תל אביב
  • 25.7°ירושלים
  • 28.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 29.4°אשדוד
  • 28.3°באר שבע
  • 33.9°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 24.9°צפת
  • 28.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

״התליין מטהרן״: מיהו נשיא איראן איברהים ראיסי שנהרג בהתרסקות המסוק

"הקצב של טהרן", נשיאה ה-8 של הרפובליקה האסלאמית, זכור במדינה כמי שאחראי בין היתר להרג אלפים רבים של מתנגדי משטר בשנות ה-80, כחלק מתפקידו כתובע הראשי מטעם משמרות המהפכה | בעבר סומן בתור היורש של חמינאי, והוא נשוי לבתו של איש דת ידוע במדינה

איברהים ראיסי הנשיא החדש של איראן (צילום: AP Photo/Ebrahim Noroozi)
איברהים ראיסי נשיא איראן (צילום: AP Photo/Ebrahim Noroozi)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

איברהים ראיסי-סאדאתי, נשיאה השמיני של הרפובליקה האסלאמית של איראן, נהרג בהתרסקות מסוק. הדבר פורסם היום (שני) לאחר כ-14 שעות של חיפושים. המטוס התרסק אתמול בצפון מערב המדינה, סמוך לגבול עם אזרבייג׳ן.

עוד לפני היבחרו לנשיאות ב-2021, ראיסי היווה דמות מרכזית בתחום הפוליטיקה, הדת והמשפט במדינה.

ראיסי נולד ב-14 בדצמבר 1960, במחוז נוע'אן של העיר משהד. אביו, סייד חאג'י, נפטר כשהיה בן חמש. בגיל 15 הוא נרשם ללימודים בסמינר קום, החווזה (מוסד ללימודים שיעים) הגדולה ביותר באיראן. באתר האינטרנט של ראיסי עצמו מצוין כי הוא בעל תואר שני במשפט בינלאומי פרטי ממוסד בלתי ידוע, וכמו כן בעל דוקטורט בתחום תורת המשפט ויסודות ההלכה האסלאמית, מאוניברסיטת השהיד מוטאהרי.

הוא ידוע לשמצה בתור "הקצב של טהראן" ו"התליין מטהראן" בשל תפקידו בטבח האסירים הפוליטיים ב-1988. ראיסי הוא אחד מארבעת האנשים שהיו אחראים להוצאות להורג שנמשכו כחמישה חודשים ובמהלכן הוצאו להורג בין 4,482 ל-30,000 פעילי ותומכי מוג'אהדין ח'לק וארגוני שמאל אחרים.

לאחר מותו של ח'ומייני ובחירתו של עלי ח'אמנאי כמנהיג העליון החדש, מונה ראיסי לתובע הראשי של טהראן על ידי מוחמד יזדי, ראש מערכת המשפט האיראנית. ראיסי החזיק במשרה במשך חמש שנים, בשנים 1989–1994. באותה שנה מונה לראש משרד הפיקוח הכללי (רשות תלונות ציבור ומלחמה בשחיתות במשרד המשפטים האיראני).

בשנים 2004–2014 שימש כסגן הראשון לנשיא בית המשפט העליון של איראן, תפקיד אליו מונה על ידי מחמוד האשמי שאהרודי. ראיסי שמר על משרתו זו במהלך תקופתו הראשונה של צאדק לאריג'אני כנשיא בית המשפט העליון. בהמשך, ב-2014, מונה לתובע הכללי של איראן, תפקיד בו החזיק עד 2016.

ראיסי התמודד לראשונה לנשיאות ב-2017, כנציג של מפלגת חזית המהפכה האסלאמית, אך הפסיד לחסן רוחאני. ב-2021 התמודד בשנית וניצח לאחר שזכה ב-62% מהקולות.

ראיסי נשוי לג'מילה עלם אל-הודא, בתו של אחמד עלם אל-הודא, מנהיג תפילות יום שישי של העיר משהד והאימאם הגדול של מקדש האימאם א-רידא. ג'מילה מכהנת כפרופסור באוניברסיטת השהיד בהשתי. לזוג יש שתי בנות.

בעבר סומן על ידי מגזין ״ניו יורק טיימס״ כיורש הפוטנציאלי לקבל את תפקיד המנהיג העליון במדינה לאחר עלי חמינאי. הוא עצמו צוטט אומר שברצונו לקיים קשרים דיפלומטיים עם כל מדינות העולם, מלבד ישראל.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!