דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
28.5°תל אביב
  • 25.7°ירושלים
  • 28.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 29.4°אשדוד
  • 28.3°באר שבע
  • 33.9°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 24.9°צפת
  • 28.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

נשיא איראן ראיסי ושר החוץ האיראני נהרגו בהתרסקות המסוק

המסוק נחת אתמול נחיתת חירום על רקע מזג אוויר סוער, שרידיו נמצאו לאחר כ-14 שעות חיפושים | סגן הנשיא מוח'בר יהיה המחליף הזמני, בחירות ייערכו תוך 50 יום | חמאס: "המנהיגים האיראנים תמכו במאבק הלגיטימי של עמנו"

המסוק של ראיסי שהתרסק בזמן שהמריא ליד גבול איראן-אזרבייג'אן (צילום: Ali Hamed Haghdoust/IRNA/WANA (West Asia News Agency) via REUTERS)
המסוק של ראיסי שהתרסק בזמן שהמריא ליד גבול איראן-אזרבייג'אן (צילום: Ali Hamed Haghdoust/IRNA/WANA (West Asia News Agency) via REUTERS)
אוריאל לוי

גורם רשמי איראני אישר הבוקר (שני) לסוכנות הידיעות רויטרס כי נשיא איראן אבראהים ראיסי ושר החוץ האיראני חוסיין אמיר עבדוללהיאן מתו בהתרסקות המסוק שהמריא אתמול מאזור גבול איראן-אזרבייג'אן. בהתרסקות נהרגו גם קצין משמרות המהפכה מהדי מוסווי, האימאם של מחוז תבריז, ומושל מחוז אזרבייג'ן המזרחית. ראיסי, היה נשיאה השמיני של הרפובליקה האסלאמית של איראן.

בסוכנות הידיעות האיראנית המזוהה עם המשטר 'תסנים' נכתב כי "הסימנים מצביעים על כך שכל נוסעי המסוק נהרגו", וכי "נמשכים המאמצים לזהות את גופות כל קורבנות התאונה".

"מסוקו של הנשיא ראיסי נשרף לגמרי בהתרסקות", אמר מוקדם יותר הבוקר גורם רשמי איראני לסוכנות הידיעות רויטרס, "ונראה שכל הנוסעים מתים".

המסוק נחת אתמול נחיתת חירום בשל מזג אוויר סוער. שרידי המסוק נמצאו לאחר כ-14 שעות של חיפושים. ב'תסנים' דווח כי ראש הסהר האדום אמר שעם מציאת המסוק, לא התגלו סימני חיים אצל נוסעיו.

נשיא איראן איבראהים ראיסי (צילום: IMAGO/APAimages via Reuters Connect)
נשיא איראן איבראהים ראיסי (צילום: IMAGO/APAimages via Reuters Connect)

מי שיחליף את ראיסי בתפקיד הוא סגנו, מוחמד מח'בר. על פי החוק באיראן, במקרה שהנשיא מת או שנבצר ממנו לבצע את תפקידו מכל מיני סיבות, סגן הנשיא הראשון מחליף אותו, אך לא יאוחר מתקופה של 50 ימים. החוק קובע כי ועדת מומחים איראנים צפויה להורות במצב כזה על בחירות חדשות לנשיאות בתוך 50 ימים לכל היותר.

שר החוץ האיראני לשעבר מוחמד זריף האשים את ארה"ב בהתרסקות המסוק שהובילה למותו של הנשיא איברהים ראיסי. "ארה"ב אחראית על התרסקות המסוק של ראיסי, היא אסרה מכירה של מטוסים וחלקי חילוף לאיראן".

ארגוני הטרור חיזבאללה וחמאס ומדינות בעולם הערבי, הגיבו על מותם של נשיא איראן ראיסי ושר החוץ האיראני חוסיין אמיר עבדאללהיאן. "תנחומים עמוקים לרפובליקה האסלאמית, לעם האיראני, למשפחותיהם המכובדות, למוסלמים ולאנשים החופשיים. הנשיא השהיד היה עבורנו אח גדול, תומך חזק ומגן נאמן של ההתנגדות", נכתב בהודעת החיזבאללה.

בעקבות התקרית ומותם של שני הבכירים האיראניים, הוכרז בלבנון שלושה ימי אבל לאומיים. במקביל, בתיעוד שמגיע מלונדון, נראים מתנגדי משטר איראניים חוגגים עם מוזיקה מול השגרירות האיראנית.

איברהים ראיסי הנשיא החדש של איראן (צילום: AP Photo/Ebrahim Noroozi)
איברהים ראיסי הנשיא החדש של איראן (צילום: AP Photo/Ebrahim Noroozi)

גם ארגון הטרור חמאס הביע "תנחומים כנים, אהדה עמוקה וסולידריות" עם המנהיג העליון האיראני והעם האיראני. "אנחנו מביעים את תחושות העצב והכאב המשותפות שלנו עם העם האיראני ואת הזדהותנו המלאה עם הרפובליקה האסלאמית של איראן, בתאונה הכואבת והקשה הזו שגבתה את חייהם של קבוצת המנהיגים האיראנים הטובים ביותר".

עוד הוסיפו בחמאס: "היא הסיטה תמיכתה במאבק הלגיטימי של עמנו נגד הישות הציונית, תמיכה מוערכת בהתנגדות הפלסטינית, מאמציה הבלתי נלאים בסולידריות למען עמנו ברצועת עזה בצל 'מבול אל-אקצא', ומאמצים הדיפלומטיים האינטנסיביים לעצירת התוקפנות הציונית נגד העם הפלסטיני. אנחנו בטוחים שהרפובליקה האסלאמית של איראן תוכל להתגבר על ההשלכות של האובדן הגדול הזה".

הקהילה היהודית באיראן, בראשות רבה הראשי של איראן הרב יהודה גראמי, פרסמה הודעת אבל על מותו של הנשיא איברהים ראיסי, שר החוץ האיראני ובכירים נוספים. ככל הנראה מונה כיום הקהילה כ-9,000 יהודים, לאחר גלי העלייה ארצה. היא נחשבת לאחד ממרכזי היהדות העתיקים בעולם ושורשיה מגיעים 2,700 שנה אחורה. באופן פומבי, הם תומכים בצורת השלטון הנוכחית המעניקה להם מעמד של מיעוט מוגן.

"אנו מלאי עצב ועינינו דומעות, על מות הקדושים של האייתוללה איברהים ראיסי, נשיא העם ומשרת האומה של איראן, יחד עם מדינאים ופקידים אחרים של האיסלאם", נכתב בהודעה של "אגודת הקילימיאן" (כינוי הקהילה היהודי) בטהרן. ללא ספק, ההיסטוריה של איראן לעולם לא תשכח את זכרו של הנשיא הצנוע והמעונה".

נשיא סין שי ג'ינפינג פרסם הודעת תנחומים בעקבות מותו בהתרסקות מסוק של נשיא איראן איברהים ראיסי. במקביל, גם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מסר הודעת תנחומים, ואמר כי "תרומתו של ראיסי ליחסי רוסיה-איראן הייתה יקרת ערך".

נשיא איחוד האמירויות מוחמד בן זאיד פרסם הודעת תנחומים לממשלת איראן ולעם האיראני בעקבות מותם בהתרסקות מסוק של הנשיא איברהים ראיסי ושר החוץ חוסיין אמיר עבדוללהיאן. "איחוד האמירויות עומדת בסולידריות עם איראן בשעתה הקשה", מסר בן זאיד.

אמיר קטאר, תמים בן חמד א-ת'אני, שלח גם הוא תנחומיו והוסיף: " מבקשים מהאל הכול יכול רחמים עבורם ועבור משפחותיהם. אנחנו שייכים לאל ואליו אנחנו חוזרים". בנוסף, נשיא איחוד האמירויות מוחמד בן זאיד כתב: "אני מביע את תנחומיי העמוקים לממשלה ולאנשים באיראן על מותם של הנשיא אבראהים ראיסי, שר החוץ חוסין אמיר עבדאללהיאן והמלווים בעקבות תאונה טרגית.

"אנחנו מתפללים שהאל יעניק להם מנוחה נצחית ומביעים את אהדתנו הלבבית כלפי משפחותיהם. איחוד האמירויות עומדת בסולידריות עם איראן בתקופה קשה זו", הוא הוסיף.

שארל מישל, נשיא מועצת האיחוד האירופי, הצטרף גם הוא: "שולחים את תנחומינו הכנים על מותם של נשיא איראן ראיסי ושר החוץ עבדאללהיאן". נשיא ונצואלה ניקולאס מדורו על ראיסי: "צר לי מאוד להיפרד מאדם למופת, מגן על ריבונות עמו וחבר ללא תנאי של ארצנו". ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי: "תרומתו של ראיסי ליחסי הודו-איראן תיזכר תמיד, תנחומים מכל הלב למשפחתו ולעם האיראני".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!